کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

روند باثبات کرونا در ۲۵ استان /تهران و ۵ استان دیگر نیازمند مراقبت بیشتر

ایسنا , 11 ارديبهشت 1400 ساعت 11:40

حزب الله:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت بیماری کرونا در استانهای کشور را تشریح کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز در جلسه مروری بر وضعیت بیماری در دنیا داشتیم و تاخت و تاز ویروس‌های جهش‌یافته کرونا از جمله ویروس هندی و آفریقای جنوبی را بررسی کردیم. ویروسی که در جای جای دنیا در حال سر برآوردن است و شاهدیم که در کشور هندوستان در حال رقم زدن چه اتفاقاتی است‌ و سیستم بهداشت و درمانشان را ناتوان کرده است.
وی افزود: موج چهارم در ایران با گونه جهش یافته انگلیسی آغاز شد و تقریبا بیش از ۸۰ درصد ویروس‌های شناسایی شده در کشور ویروس جهش یافته انگلیسی بود؛ ویروسی که سیستم سلامت انگلستان را به زانو درآورد و در کشور ما هم با سرعت بالایی رو به افزایش گذاشت. باید تشکر و قدردانی از مردم بویژه اصناف و کسبه و بازاریان داشته باشیم که همراهی کردند و اکنون در حال مشاهده آثار و شواهد خوبی هستیم.
توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان
رییسی در این باره ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده، در ۲۵ استان کشور به یک وضعیت با ثبات رسیدیم گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایشی متوقف شده که نشانه خوبی است. در ۱۵ استان روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیدیم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شده و روند نزولی را طی کنیم.
تهران و ۵استان دیگر نیازمند مراقبت بیشتر
رئیسی تاکید کرد: ۶ استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند؛ گرچه بر اساس شواهد این استان‌ها به قله بیماری نزدیک هستند که با رعایت مناسب پروتکل‌ها یک هفته پس از آن سیر افزایش یابنده بیماری متوقف خواهد شد. این شش استان شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده احتمالا به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم‌.
خطر کرونای آفریقایی در استانهای جنوبی
وی افزود: قابل توجه استان‌های جنوبی کشور بویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان باشد که با توجه به در معرض خطر بودن در ارتباط با ویروس‌های جهش یافته بویژه ویروس آفریقای جنوبی باید بیشتر مراعات کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۹۸ شهر قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم.
میانگین رعایت پروتکل‌ها؛ ۶۱ درصد
رئیسی ادامه داد: در مواجه با ویروس‌های جدید و جهش یافته کرونا نیازی نیست کار جدیدی انجام دهیم؛ فقط کارهای قبلی و توصیه‌های قبلی را باید با کیفیت بالا انجام دهیم تا از بروز و انتشار ویروس جهش یافته جلوگیری کنیم.‌ بنابراین راه مقابله با ویروس رعایت پروتکل‌های موجود است. در سطح کشور هنوز آنچنان که باید رعایت پروتکل‌ها بویژه در برخی استان‌ها افزایش نیافته است و میانگین رعایت‌ پروتکل‌ها ۶۱ درصد است که عدد پایینی است‌.
تفاهم ناجا، ارتش و سپاه برای کنترل مرزهای شرقی و جنوب شرقی
وی با تاکید بر لزوم تشدید مراقبت‌های مرزی، گفت: امروز تصمیمی هم در این مورد گرفته شد و ناجا تفاهم نامه‌ای با ارتش و سپاه برای کنترل مرز و عدم ورود اتباع بیگانه در مرز سیستان و بلوچستان ‌و خراسان رضوی و  جنوبی بستند. در هفته گذشته ۵۷۰۰ اتباع خارجی که به صورت غیر مجاز در حال ورود به کشور بودند را برگرداندند و ۶۷ درصد این افراد که به صورت غیر مجاز وارد می‌شوند از مرزهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی هستند.
وی افزود: پیگیری هم در رابطه با عدم صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان بنادر از طریق فرماندهی دریابانی و اداره گذرنامه انجام شده است؛ چون خیلی از خدمه مربوط به هندوستان و سایر کشورها هستند که اگر از کشتی پیاده شوند ممکن است مشکل زا باشد.
پلمب ۵۲۰۰ واحد متخلف در هفته گذشته
رئیسی ادامه داد: هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید و طرح تشدید بازرسی‌ها را انجام دادیم که منجر به ۵۲۰۰ پلمب شده است. در ارتباط با نظارت بر اماکنی که تهویه مناسب ندارند هنوز ۳۸ درصد مراکز مشکل دارند، ۳۷ درصد مردم هنوز ماسک نمی‌زنند، ۴۰ درصد در فاصله گذاری‌ها بویژه در حمل و نقل عمومی مشکل داریم‌.
وضعیت نامناسب رعایت پروتکل‌ها در مراکز ورزشی
به گفته وی، میانگین رعایت پروتکل‌ها  در مراکز ورزشی حدود ۵۰ درصد است و نامناسب است و باشگاه های ورزشی به دلیل فضای سر بسته و تهویه نامناسب می‌توانند عامل بیماری باشند. در پایانه‌های مسافربری حدود ۷۳ درصد رعایت پروتکل داریم و بدترین نقطه از نظر رعایت پروتکل‌ها  سوپرمارکت‌ها، خواربار فروشی‌ها و نانوایی‌ها هستند.
وی در رابطه با واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: فاز یک واکسیناسیون به اتمام رسید. فاز دوم با سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد و امیدوارم تا پایان این هفته این افراد واکسینه شوند و از هفته آینده ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها را واکسینه کنیم و پس از آن ۶۵ تا ۷۰ سال‌ واکسینه شوند.
برای واکسیناسیون نیازی به مراجعه حضوری نیست
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: در زمینه واکسن کرونا، سامانه ای طراحی شده و آماده است و به اطلاع مردم خواهد رسید. برای واکسیناسیون به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری نیست و همکاران من با واجدین شرایط تماس می‌گیرند.


کد مطلب: 252562

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252562/روند-باثبات-کرونا-۲۵-استان-تهران-۵-دیگر-نیازمند-مراقبت-بیشتر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com