تاریخ انتشارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
plusresetminus
حزب الله: مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: عمق چاه‌های آب در مناطقی از استان مثل فردیس به ۴۰۰ متر هم رسیده است. این موضوع کیفیت آب را کاهش می‌دهد همانطور که در جنوب استان و مرز میان اشتهارد و نظرآباد آب شور شده و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود و عمق چاه‌های آب بیشتر شود شاهد شور شدن آب در دیگر مناطق استان هم خواهیم بود.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۵۲۵
آب در برخی مناطق البرز شور شده است!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعید نقدی با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در البرز، گفت: سرانه مصرف آب در البرز به علت همسایگی پایتخت و تأمین بخشی از نیازهای آن، استقرار صنایع مختلف، گسترش کشاورزی، نرخ رشد سه برابری جمعیت نسبت به میانگین کشوری و ... بالا است.
وی این وضعیت را مشابه یک شمشیر دو لبه دانست و گفت: استقرار صنایع، افزایش تولید، توسعه کشاورزی و ... تا جایی می‌تواند مفید باشد اما وقتی این موضوعات باعث اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی شود می‌تواند تنش آبی به دنبال داشته باشد همانطور که البرز در وضعیت تنش آبی شدید قرار دارد.
وی ادامه داد: زمانی که در یک منطقه ۴۰ درصد نیاز آبی از منابع تجدیدپذیر تأمین شود آن منطقه در تنش آبی قرار می‌گیرد این رقم در البرز بسیار بالاتر است و به ۷۰ درصد می‌رسد؛ بر همین اساس البرز در تنش شدید آبی قرار دارد و این وضعیت نگران کننده است.
مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز خاطرنشان کرد: سال‌های ۹۸ و ۹۹ از نظر بارشی در وضعیت خوبی قرار داشتیم اما امسال بارش‌ها کافی نبوده و حتما در فصل گرم به خصوص برای تأمین آب شرب با معضلات زیادی روبرو خواهیم بود.
نقدی با اشاره به مشکلات آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: سال‌های گذشته به دلیل بارندگی، بسیاری از چاه‌های آب تا اواخر فروردین فعالیتی نداشتند اما امسال برداشت آب از چاه‌های کشاورزی از اسفند ماه شروع شد.
وی در خصوص پیش‌بینی بارش‌ها در اردیبهشت و خرداد هم گفت: چشم‌انداز خوبی برای اردیبهشت و خرداد وجود ندارد و بارش‌ها در این مدت زیر حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه امسال به دلیل بارش کم در فصل سرد و گرمای اوایل سال، ذخایر برف را هم از دست داده‌ایم گفت: ما هر سال در این موقع نگران سیلاب‌های ناشی از ذوب شدن برف‌ها بودیم و تخلیه سدها را شروع می‌کردیم اما امسال اینگونه نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه البرز در منابع آبی با ۵۰ میلیون مترمکعب کسری مواجه است، گفت: عمق چاه‌های آب در مناطقی از استان مثل فردیس به ۴۰۰ متر هم رسیده است. این موضوع کیفیت آب را کاهش می‌دهد همانطور که در جنوب استان و مرز میان اشتهارد و نظرآباد آب شور شده و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود و عمق چاه‌های آب بیشتر شود شاهد شور شدن آب در دیگر مناطق استان هم خواهیم بود.
نقدی تصریح کرد: سالانه به طور متوسط سطح آب‌های زیرزمینی در البرز ۷۲ سانتیمتر افت می‌کند. این وضعیت باعث شده از سال ۱۳۷۰ تاکنون سطح آب در البرز ۲۱ متر پایین برود.
نقدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به همه این موارد شهروندان باید حتماً مدیریت مصرف را مورد توجه قرار دهند. کشاورزان هم باید به تنش شدید آبی استان توجه داشته باشند. صنایع نیز باید به این موضوع دقت کنند و بازچرخانی آب را در دستور کار قرار دهند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین