کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین اخبار کرونا در ایران

۴۸۰۰۰ کرونا مثبت قرنطینه‌را نادیده گرفتند/ ۴۰ درصد از موارد فوت کرونایی در پایتخت/ فهرست استانی آزمایشگاه‌های جدید تشخیص کرونا

9 ارديبهشت 1400 ساعت 10:06

حزب الله:معاون وزیر بهداشت درحالی به نقض قرنطینه ۴۸۰۰۰ کرونا مثبت در ایران اشاره کرد که به اعتقاد وی در شرایط فعلی امکانات اقتصادی مناسبی برای اعمال قرنطینه کامل در کشور وجود ندارد


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،معاون وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور اعلام کرد در طول 15 ماه گذشته نزدیک به 48000 بیماری که نتایج آزمایش کووید 19 آنها مثبت بوده شرایط قرنطینه را نادیده گرفته و آزادانه در سطح جامعه تردد داشته یا سرکار خود حاضر شده‌اند.
علیرضا رئیسی همچنین اظهار کرد: در زمینه اعمال قرنطینه کامل برای مدیریت بحران باید واقع بین باشیم و به دلیل اینکه امکان اقتصادی کافی برای مدیریت شرایط مثل سایر کشورهای برخوردار وجود ندارد؛ نمی‌توان کل کشور را تعطیل کرد.
وی معتقد است گروهی از اقشار جامعه با توجه به محدودیت‌های مالی و معیشتی خود، اگر یک روز سرکار خود حاضر نشوند؛ برای تأمین معاش خانواده درگیر مسائلی خواهند بود که نهایتاً تصمیم به بی‌تفاوتی درباره پروتکل‌های بهداشتی می‌گیرند تا بتوانند معیشت خود و خانواده را تامین کنند.
رئیسی همچنین تاکید کرد: در این شرایط  تنها افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند از اعمال قرنطینه سراسری سخن می‌گویند، بدون اینکه به واقعیت‌ها توجه داشته باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود رسماً اعلام کرد: مبارزه با ویروس منحوس همچنان ادامه دارد و باید خودمان را آماده کنیم تا با استفاده از امکانات موجود و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از بحرانی‌تر شدن شرایط بشویم.
اظهارات این مقام مسئول وزارت بهداشت درحالی مطرح می‌شود که همواره در بسیاری از موارد مسئولیت اتفاق‌های کرونایی ماه‌های اخیر  توسط دولت به عهده مردم قرار گرفته و اعلام می‌شود؛ هموطنان به دلیل عادی انگاری باعث بروز موج‌های همه‌گیری بوده‌اند. درحالی که این وزارتخانه با توجه به اطلاعات و آماری که از نحوه رفتار ویروس و خطرات احتمالی داشته می‌توانسته در مدیریت شرایط اثرگذاری بهتری داشته باشد و حداقل نسبت به اطلاع رسانی دقیق‌تر اقدام کند.
این درحالی است که نباید فراموش کنیم  حتی قبل از رسیدن به نقطه بحرانی همه‌گیری کرونا بسیاری از کارشناسان نسبت به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت انتقاد داشته و حکایت از سوء مدیریت آشکار در این زمینه می‌کردند.
بنابراین اینکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رسماً اعلام کرده " باید واقع بین بود و ببینیم آیا امکان قرنطینه در کشور وجود دارد؟" عذری بدتر از گناه است، چون ریشه این مشکلات یکی دو سال قبل از کرونا شکل گرفته و اکنون به دلیل بروز همه‌گیری همراه مشکلاتش سوء مدیریت‌های پنهان مدیران دولت بیشتر از قبل نمایان شده است.
در این زمینه نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد اگرچه سربازان خط مقدم سلامت تا پای جان تلاش کرده و می‌کنند، اوضاع را با کمترین هزینه مدیریت کنند؛ اما این تناقض‌‌گویی‌هایی که در اصلی‌ترین مجموعه مدیریت بحران کرونا وجود دارد به نوعی تلاش‌های کادر درمانی را بی‌اثر کرده و عاملی شده تا هموطنان بدون نگاه ویژه به خطرات احتمالی با توجه به مشکلاتی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به آن اشاره کرد؛ روزگار سپری کنند و یک‌باره ببینیم 48000 کرونا مثبت در جامعه تردد داشته‌اند.
اتفاقی که با در نظر گرفتن مدل‌های موجود انتقال ویروس می‌توانیم دقیقاً بحران‌های شکل‌گرفته را تعبیر کنیم و شاهد مثال این مورد هم اظهار نظر اخیر سعید نمکی وزیر بهداشت است که می‌گوید "فرهنگ سازی نقش کلیدی در مدیریت بحران کرونا دارد"؛ اظهار نظری که بیش از 14 ماه بعد از آغاز همه‌گیری مطرح شده است!
به‌هرحال نباید فراموش کنیم برخی نهادها که دارای امکانات و سیستم‌های متشکل ارایه خدمات مثل سپاه پاسداران، بسیج و ... بودند برای بهبود شرایط وارد میدان شده‌ و با اجرای طرح‌هایی مثل طرح شهید قاسم سلیمانی تلاش کرده‌اند تا کمی از مشکلات و سوء مدیریت‌های این مجموعه را بطرف کنند. به عنوان مثال ایجاد پایگاه‌های ارایه خدمات، توزیع کمک‌های مؤمنانه که مقام معظم رهبری از ابتدای آغاز همه‌گیری به آن تاکید داشته‌اند و اعزام گروه‌های جهادی برای ارایه خدمات درمانی و بهداشتی به دورافتاده‌ترین نقاط ایران.
پایتخت رکوردار فوتی‌های کرونا
در چنین شرایطی با نگاهی آماری و البته سرانگشتی کاملا مشخص است که مشکلات یاد شده از سوی معاون وزیر بهداشت در کلانشهرها و مراکز صنعتی خودنمایی می‌کند. چون در این شهرها با توجه به تراکم بالای اداره‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تردد و جابجایی پرسنل علی‌رغم اعلام محدودیت‌ها وجود داشته به دلیل عدم حمایت کامل مسئولان دولتی از مشاغل همچنان کارمندان و پرسنل صنوف مختلف مجبور به حاضر شدن در محل کارشان حتی با داشتن علائم کرونا یا نتیجه مثبت آزمایشات بوده‌اند.
این اتفاق به‌ تایید سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آنچنان در کاهش دستاوردهای اجرای محدودیت‌های کرونایی اثرگذاری داشته که دقیقاً در زمان اجرای این محدودیت‌ها سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهرها مثل روزهای عادی به متقاضیان خدمات ارایه کرده‌اند و شاهد مثال آن هم جابجایی 800 هزار مسافر در مترو تهران در دومین روز از اعمال محدودیت‌های اخیر کرونایی بوده است.
البته جالب توجه اینجاست که در همین شرایط اغلب مسئولان وزارت بهداشت به اهمیت اجرای دقیق طرح‌های دورکاری و البته تعطیلی مشاغل تاکید کرده‌اند و جالب‌تر اینکه  سعید نمکی وزیر بهداشت نیز مدیریت شرایط کرونا با جمعیت سیال تقریباً غیرممکن و نشدنی اعلام کرده  و به نوعی عامل افزایش تعداد مبتلایان و در نهایت فوت تعداد بالاتری از هموطنان را به این موضوع و سفرهای نوروزی نسبت داده است.
به‌هرحال برای رسیدن به واقعیت اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی می‌بینیم  در تازه‌ترین بررسی‌ها مشخص شده تهران با ثبت بیش از 40 درصد کل متوفیان قطعی کرونا در صدر جدول قرار گرفته و 60 درصد مابقی در 30 استان کشور رقم خورده است؛ دقیقاً شاهد مثالی برای افزایش ترددهای شهری و تجمع‌های موجود.

کدام آزمایشگاه‌ها برای تست کرونا فعال هستند؟
از سوی دیگر کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند در شرایط حاضر و بادرنظر گرفتن اهمیت قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس در کشور یکی از مفیدترین راهکارها در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شناسایی زودهنگام بیماران و البته افراد مرتبط با آنها است تا به این وسیله بتوانیم مانع از شکل‌گیری زنجیره انتقال به سایر افراد سالم جامعه باشیم.
راهکاری که با انجام تست‌های دوره‌ای، دقیق و سریع محقق می‌شود و هموطنان لازم است برای همراهی بیشتر کادر درمان و مسئولان مربوطه و البته حفظ جان خود از خدمات این مراکز استفاده کنند تا به این ترتیب درصورت ابتلا با رعایت دستورهای پزشکی نسبت به اعمال جدی شرایط قرنطینه اقدام کنند.
از این رو برای دریافت فهرست آزمایشگاه‌های تایید شده وزارت بهداشت و فعال تشخیص کووید 19 کافی است روی لینک فهرست جدید آزمایشگاه های تشخیص کووید-19 کلیک کنید.
  تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در قشم برای مقابله با ورود کرونای هندی  
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم ، فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم از تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج نیروهای این یگان در این قرارگاه با هدف پیشگیری و مقابله با کرونای هندی در این جزیره خبر داد.
سرهنگ مهدی مرادپور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: این قرارگاه با حضور مقتدرانه دریابانان قشم برای تشدید اقدامات مراقبتی در سطح نوار مرزی این جزیره و پیشگیری از خطر ورود ویروس هندی، فعالیت خود را آغاز نموده است.
به گفته وی، با تشکیل این قرارگاه، نیروهای دریابانی قشم در پست کنترل‌ها و گشتی‌های سطح حوزه استحفاظی تقویت شده‌اند و نیروهای این یگان همه روزه آمار و اطلاعات اتباع بیگانه را رصد می‌کنند.
فرمانده پایگاه دریابانی قشم بیان داشت: اقدامات پیشگیرانه ورود ویروس هندی به شهرستان قشم براساس دستور فرمانده مرزبانی استان هرمزگان و تاکید فرماندار قشم، در دستور کار این یگان قرار گرفته است.
وی با اعلام اینکه صدها ملوان هندی و پاکستانی در شناورهای محدوده آب‌های منطقه‌ای شهرستان قشم فعالیت می‌کنند، افزود: تمام مرزهای دریایی این شهرستان از سوی پرسنل دریابانی قشم با هدف جلوگیری از ویروس گونه هندی به شدت تحت کنترل قرار گرفته است.
به گفته مرادپور، بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس نوع هندی بسیار خطرناک‌تر از نوع چینی و انگلیسی است و به همین دلیل تمهیدات ویژه‌ای برای تشدید کنترل پیشگیری از ورود این ویروس در اسکله‌ها و بنادر جزیره قشم در نظر گرفته شده است.
متاسفانه حال و روز این روزهای جزیره با توجه به قرمز بودن رنگ کرونایی قشم اصلاً خوب نیست و با توجه به فعالیت صدها ملوان هندی و پاکستانی در محدوده آب‌های این شهرستان، نگرانی‌ها از تشدید وضعیت کرونایی قشم در میان مردم افزایش یافته است.
ایجاد قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج نیروهای دریابانی قشم برای پیشگیری از ورود نوع هندی ویروس کرونا به این شهرستان خبر خوشی است که امیدواریم در مأموریت مهم خود موفق باشند.

135 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد
سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 135 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 31 هزار و 908 نفر رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 239 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.
وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 87 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
آمار فوتی‌های کرونا در همدان به 1903 بیمار رسید
به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، همچنان روند بستری و مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در استان همدان صعودی است و حجم مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار بالاست.
در طول یک هفته بیش از 100 بیمار کرونایی در استان فوت می کنند که این آمار نسبت به جمعیت استان بسیار تکان دهنده است.
دکتر محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: در طول شبانه روز گذشته 19 بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.
وی با بیان اینکه آمار بیماران در بخش بستری همچنان افزایشی است تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته 506 بیمار مبتلا به کرونا در بخش بستری و سرپایی شناسایی شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از ابتدای اپیدمی تاکنون مجموع بیماران سرپایی مثبت به 36 هزار و 547 نفر و بیماران بستری مثبت و 14 هزار و 765 نفر رسید.
طاهری با بیان اینکه در روز گذشته 929 بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند افزود: از این تعداد 204 نفر بیمار در بخش عادی بیمارستان‌ها بستری شدند.
وی افزود: در حال حاضر 28 بیمار مبتلا به کووید 19 در بخش آی سی یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی 60 بیمار نیز وخیم گزارش شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره وضعیت کرونا در شهرستان‌ها اظهار داشت: تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های اسدآباد 598، بهار 813، تویسرکان 911، رزن 647، درگزین 239، فامنین 276 و کبودراهنگ 903 نفر گزارش شده است.
طاهری افزود: تاکنون دو هزار و 671 نفر در ملایر، یک هزار و 957 نفر در نهاوند و پنج هزار و 381 بیمار کرونایی هم در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.

سیر ابتلا در سمنان همچنان صعودی است
نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان ، اظهار داشت: متأسفانه روند ابتلا و بستری سیر سریع دارد و این شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای را برای مردم استان سمنان رقم زده است.
وی با اشاره به اجرای واکسیناسیون عمومی در استان سمنان گفت: امروز پنجمین روز واکسیناسیون عمومی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بود؛ اما همچنان نیاز است مردم با رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از دورهمی و تجمعات خانوادگی به مجموعه سلامت استان سمنان کمک کنند تا از این روزهای سخت عبور کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه کادر درمان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌شدت تحت‌فشار بوده و دچار خستگی فزاینده‌ای شدند؛ از مردم خواست تا مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام ویژه داشته باشند.
دانائی درباره شرایط واکسیناسیون و نحوه اطلاع‌رسانی به مردم برای حضور به مراکز درمانی برای انجام واکسیناسیون گفت: هنوز هیچ سامانه‌ای برای این مهم در نظر گرفته نشده است و دعوت از افراد به این‌گونه است که از مراکز بهداشتی با توجه به پرونده‌های سلامت موجود با افراد تماس گرفته می‌شود و برای آنان نوبت در نظر گرفته می‌شود و از آن‌ها می‌خواهند برای واکسیناسیون مراجعه کنند.
وی از مردم خواست تا بدون هماهنگی به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند تا ازدحام ایجاد نشود و زمینه انتقال بیماری فراهم نشود.
روند نزولی موارد بستری در استان کرمانشاه
به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرمانشاه ، روند بستری در اکثر استان‌های کشور نزولی شده اما هنوز آمار ابتلا بسیار بالا است و هرگونه کم توجهی و کاهش مراقبت می‌تواند مجددا روند را صعودی کند.
در صورت ادامه روند کاهشی انتظار می‌رود از تعداد شهرستان‌های قرمز در هفته‌ آینده کاسته شود اما چون قله مرگ در اثر کرونا حدود 12 روز پس از قله بستری رخ می‌دهد انتظار می‌رود روند مرگ مبتلایان تا حدود 11 یا 12 اردیبهشت افزایشی و سپس به تدریج کاهشی شود.
روند تزریق واکسن نیز به ترتیب اولویت در حال انجام است و در این مرحله بیماران سرطانی جهت انجام واکسیناسیون باید به کلینیک شهید فتاحی مراجعه کنند. 
بیماران هموفیلی جهت انجام واکسیناسیون باید روز پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه به کلینیک بوستان مراجعه کنند. 
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده توسط معاونت درمان بیماران سرطانی که در حال شیمی‌درمانی و رادیوتراپی هستند با توجه به برنامه زمانبندی که از طرف مرکز شیمی‌درمانی مربوطه مشخص شده، روز شنبه 11 اردیبهشت ماه به کلینیک شهید فتاحی مراجعه کنند. 
ساعت واکسیناسیون از 9 تا 13 بوده و همراه داشتن کارت شناسایی ملی الزامی است. 
روز گذشته نیز 72 نفر از بیماران دیالیزی با مراجعه به بخش دیالیز بیمارستان امام رضا (ع) واکسن کرونا دریافت کردند.
خبردرحال تکمیل است... .

 


کد مطلب: 252432

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252432/۴۸۰۰۰-کرونا-مثبت-قرنطینه-را-نادیده-گرفتند-۴۰-درصد-موارد-فوت-کرونایی-پایتخت-فهرست-استانی-آزمایشگاه-های-جدید-تشخیص

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com