تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
حزب الله:هنوز مدت زیادی از آرامش بازار مرغ نگذشته که قیمت جوجه یکروزه دچار التهاب شده است و در صورت ادامه این روند بازار مرغ هم با تنش مواجه خواهد شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۴۰۴
بحران جدی جوجه یکروزه؛ آرامش بازار مرغ در خطر است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، طی ماه های اخیر بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر افزایش هزینه های تولید و کاهش انگیزه مرغداران به جوجه ریزی به قدری متشنج شد که خانوارها برای دریافت مرغ با نرخ مصوب  در شرایط کرونایی ساعت ها در صف  باید منتظر می ماندند. با اصلاح قیمت مصوب متناسب با هزینه های تولید در ۱۲ فروردین و عرضه مرغ بصورت کامل در مغازه ها تا حدودی بازار به آرامش رسید.

چندی از آرامش بازار مرغ نگذشت که قیمت جوجه یکروزه با ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سر به فلک کشید به طوریکه هم اکنون بالاتر از نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می گیرد‌.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران این بخش، قاچاق جوجه را یکی دیگر از عوامل نابسامانی و التهاب بازار می دانند و معتقدند تا زمانیکه موضوع قاچاق از مرزهای کشور ساماندهی نشود، بازار به آرامش نمی رسد و برخی دیگر از کارشناسان اصلاح قیمت مصوب جوجه را راهکار کنترل قیمت می دانند.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که با افزایش قیمت و کمبود جوجه ناشی از خروج غیرقانونی، میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به حد برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار نرسیده است که این موضوع می تواند در التهاب مجدد قیمت مرغ در بازار اثر بگذارد، گرچه برخی مسئولان واردات جوجه و تخم مرغ نطفه دار را راهکار کنترل قیمت در بازار می دانند، اما واکنش هایی هم نسبت به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار به علت پتانسیل تولید در داخل مطرح است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین علل نابسامانی بازار جوجه و تاثیر واردات جوجه و تخم‌مرغ نطفه دار بر بازار مرغ با خبر شویم:  

قیمت جوجه یکروزه از نرخ مصوب تبعیت نمی کند/ضرورت نظارت بر کارخانه های جوجه کشی و مزارع مرغ مادر
محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری خبر داد و گفت: بنابر آمار سامانه سماصط تا پایان فروردین ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این‌میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی با اشاره اینکه قیمت جوجه یکروزه از نرخ مصوب تغییریافته تبعیت نمی کند، بیان کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که بنابر تصمیمات اخیری که در ارتباط با توزیع جوجه اتخاذ شده است، امیدواریم که قیمت جوجه تا حدی کنترل شود.

کمالی سروستانی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه، دستگاه های نظارتی باید ورود پیدا کنند تا از گرانفروشی بی مورد جلوگیری شود.

 مشاور ارشد اتحادیه مرغداران با انتقاد از نرخ بالای جوجه یکروزه در بازار بیان کرد: از مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود هر چه سریع تر تمهیداتی بیندیشد تا بازار مرغ به تعادل برسد.

به گفته وی، با توجه به تمهیدات صورت گرفته مبنی بر افزایش سن پرورش امیدواریم مشکل خاصی در بازار رخ ندهد.

کمالی سروستانی با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری نداشتیم، گفت: با توجه به شرایط تحریم و مشکلات واردات مرغ مادر در سال گذشته، افزایش سن گله تنها راهکار رفع بحران فعلی است که در این خصوص معاونت امور دام هم قول داده که جوجه مورد نیاز را تامین کند.

این‌مقام‌مسئول ادامه داد: هم اکنون بحث قاچاق جوجه و تخم مرغ نطفه دار مطرح است، به همین خاطر نظارت بیشتری باید بر کارخانه های جوجه کشی و مزارع مرغ مادر صورت گیرد تا از صادرات غیرقانونی جلوگیری شود‌.

نیازی به واردات جوجه نداریم/احتمال التهاب مجدد قیمت مرغ در بازار
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از کاهش ۱۰ درصدی جوجه ریزی خبر داد و گفت: بنابر آمار تولید جوجه ۱۰ درصد کاهش یافته که امیدوار هستیم با افزایش سن کشتار این کسری جبران شود.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات جوجه نداریم، افزود: اگر از پتانسیل تولید جوجه بدرستی استفاده کنیم، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه همیشه صادرات تخم مرغ نطفه دار داریم که در برخی مواقع مدیریت ناصحیح باعث شده مزیت صادرات از بین رود.

اسداله نژاد با بیان اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه نیست، گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید مشخص شود که جوجه هایی که بدون مجوز از واحد مرغ مادر خارج شدند، کجا رفته اند؟ چرا که با احتمال پدیده قاچاق، عرضه جوجه کاهش یافته است.

این‌مقام مسئول نرخ مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.

وی از کمبود شدید جوجه خبر داد و گفت: علی رغم اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ بازار، اما در برخی مواقع امکان تامین با این نرخ هم وجود ندارد که این موضوع تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است.

اسداله نژاد ادامه داد: بنابر آخرین آمار تا ۲۴ فروردین حدود ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که با میزان ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی ستاد تنظیم بازار اختلاف دارد که بدین ترتیب احتمال چالش و التهاب مجدد بازار در هفته های آتی دور از انتظار نیست.

قاچاق،  علت نابسامانی بازار جوجه یکروزه
غلامعلی فارغی رئیس انجمن ملی طیور با بیان اینکه ماهانه ۱۲۵ تا ۱۲۷ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است، اظهار کرد: با توجه به نیاز مرغ کشور، این‌ میزان جوجه ریزی جوابگوی نیاز داخل است.

وی با اشاره به تاثیر قاچاق جوجه یکروزه بر بازار مرغ افزود: قاچاق جوجه یکروزه به عنوان موجود زنده همانند قاچاق آهن آلات و دیگر کالاها نیست که به سهولت در بازار اثر بگذارد.

به گفته فارغی، سال گذشته در این مقطع زمانی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۵۰۰ تومان و امسال حداقل ۵ هزار تومان است که با این وجود امکان معدوم سازی وجود ندارد.

رئیس انجمن ملی طیور با اشاره به دلایل نابسامانی بازار جوجه یکروزه بیان کرد: عرضه جوجه با نرخ مصوب زمانی درست است که قیمت ها برمبنای شاخص های اثر گذار  تغییر کند که متاسفانه مسئولان ستاد تنظیم بازار به این موضوع بی توجه هستند.

وی در پایان از ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: افزایش قیمت جوجه ناشی از تورم و هزینه های تولید است و مسئولان باید توجه جدی به موضع قاچاق داشته باشند‌.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین