تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
plusresetminus
حزب الله: مشکلات کم‌بارشی و احتمال وقوع خشکسالی در بیشتر مناطق کشور در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۳۹۸
زنگ خطر خشکسالی و تنش آبی در کشور به گوش می‌رسد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، به صدا در آمدن زنگ خشکسالی و کم آبی در کشور امشب ۸ اردیبهشت ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور تقی زاده معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تقی زاده معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه وضع ما نسبت به سال‌های قبل خوب نیست گفت: تقریبا نسبت به سال گذشته حدود ۵۴ درصد کاهش بارندگی و نسبت به متوسط ۵۲ سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی داریم.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت پیش بینی بارندگی های خوبی در سراسر کشور شده است گفت: روند بارندگی کشور در ۵۲ سال گذشته نشان داده است که ۳۰ سال زیر نرمال بارندگی داشتیم . بیشترین بارندگی در ۵۲ سال اخیر در سال ۹۸ صورت گرفت یعنی همان سالی که سیل آمد.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه ۲۰ الی ۲۱ سال پر آب بودیم و مابقی سال‌ها در خشکسالی به سر می‌بریم ادامه داد: از سال ۸۶ تا ۹۶ دوره های کم بارش به صورت متناوب بوده است، در دو سال گذشته پر بارش بودیم ولی امسال در ردیف های آخر قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: مسئله هواشناسی به گونه ای نیست که بگوییم که صد در صد درست است یا نه. هواشناسی یک پیش‌بینی است حتی ۴۸ ساعت بعد را با تخمین ۸۰ درصد می توان اعلام کرد. حالت حدی را کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، لذا در ۵۲ سال گذشته در دی ، اسفند و فروردین ماه بدترین شرایط را از نظر بارندگی داشتیم.

تقی زاده با اشاره به اینکه امسال سیستان و بلوچستان ۹۷ درصد بارش نداشته و بدترین شرایط را در حال حاضر دارد افزود: ظرفیت مخازن سدهای کشور در حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است . در سال آبی جاری به علت کاهش ورودی ها علیرغم کاهش نسبی خروجی‌ها حجم آب ذخیره شده در مخازن کشور در شرایط فعلی در حدود ۲۹.۶ است لذا کاهش ۷.۷۲ میلیارد مترمکعب نسبت به سال گذشته داشتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما مجبور هستیم که آب را به گونه‌ای مدیریت کنیم که سال بعد هم ممکن است همین وضعیت را داشته باشیم گفت: برای ما آب شرب مهم است و ممکن است در بعضی از جاها دیده شود که سد پر از آب است و از ما خواسته شود که آب سد را برای بخش‌های همچون کشاورزی رهاسازی کنیم اما باید بگویم که ممکن است برای کشت تابستان نتوانیم به کشاورزان آب بدهیم.

وی افزود: در اوایل روی کار آمدن این دولت حدود یک میلیون نفر به آب شرب پایدار دسترسی پیدا کردند ، لذا یک میلیون نفر تا پایان این دولت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و همین مسئله باعث شده است تا تنش در روستاها پایین بیاید ،هزار تانکر در سطح کشور اجاره کرده‌ایم امیدواریم بتوانیم آب را به دست روستاییان برسانیم.

تقی زاده با اشاره به اینکه اصلاً بنا نداریم تا امسال آب را جیره بندی کنیم گفت: با مدیریت فشار مسئله را حل خواهیم کرد ، جلسات مختلفی را در این خصوص برگزار کرده‌ایم و برای استان ها طرح‌های گوناگون را مطرح کرده ایم. در برخی از شهرهای بزرگ مانند اصفهان پروژه بزرگی در نظر گرفته شده است که تا پایان اردیبهشت این پروژه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در تبریز هم طرح های بزرگی را اجرا می‌کنیم تا آب به جیره‌بندی نرسد افزود: ما مجبور هستیم آب را در سد ها مدیریت کنیم .

تاثیر بارورسازی ابرها برای بارندگی
معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به تاثیر بارورسازی ابرها برای بارندگی گفت: تاثیر بارورسازی ابرها به حدی نیست که بتوان هزینه زیادی بر روی آن انجام داد . این مسئله هزینه های زیادی دارد ما به صورت آزمایشی چند وقت گذشته بارورسازی ابرها را انجام دادیم ولی نتیجه چندان مثبتی را دریافت نکردیم، فعلاً به صورت مطالعاتی در این باره کار دنبال می‌شود.

تقی زاده با اشاره به اینکه موضوع آب های ژرف یک کار مطالعاتی است نه یک پروژه که بخواهیم انتظار داشته باشیم که آب داشته باشیم افزود: کار بیهوده‌ای صورت گرفت و در فضای مجازی این موضوع را بیش از اندازه بزرگ کردند ،فعلا در حد مطالعه کار دنبال می شود تا به الان ما نتیجه مثبتی که بتوانیم از آن دفاع کنیم به دست نیاورده ایم ولی ممکن است در آینده به دست آید.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه سیلاب‌های دو سال اخیر خیلی به آب های زیرزمینی کمک کرد و در خیلی از جاها سطح آب زیرزمینی بالا آمده است اظهار کرد: وضعیت چاه های غیرمجاز هم به گونه‌ای نیست که ما آمار نداشته باشیم، ما آمار تک تک چاه‌های غیرمجاز را داریم، برخی از آمارهایی که داده می‌شود را باید بگوییم که آنها را چاه نمی دانیم.

وی تصریح کرد: چاه های غیرمجاز را به صورت محدود بسته‌ایم لذا ما بحث معیشت مردم را در نظر گرفته ایم ،در این اوضاع و احوال و وضعیت اقتصادی و همچنین بیماری کرونا نمی خواهیم که به مردم فشار بیاید ولی باید در یک برنامه درازمدت این چاه‌ها را مسدود می‌کنیم. در دوره اخیر ۸ هزار چاه غیرمجاز را مسدود کرده‌ایم کلاً ۳۲۰ هزار چاه غیرمجاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی یک اصل است، مردم ما را در این رابطه در دوران کرونا همراهی کردند، ۴۵ درصد مصرف آب در دوران کرونا در شهر تهران افزایش پیدا کرد ولی الان شرایط به حالت معمولی رسیده است.

تقی زاده با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود عنوان کرد: درست است که آب آشامیدنی گران تمام می شود ولی مصرف آب آشامیدنی ۷ درصد کل آب است.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی باید الگوی کشت تغییر پیدا کند بیان کرد: در ۱۷ استان کشور برنج کشت می شود، لذا باید بر روی این موضوع فکری کرد.

تقی زاده با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه طرح آمایش سرزمین را به سرانجام رسانده است و امیدوارم که بتواند ما را کمک کند اظهار کرد: سال ۸۳ مرز مدیریت منابع آب را سیاسی کردیم، اخیراً تغییر ساختار داده ایم و این تغییر ساختار را به روی حوزه برده ایم .

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد جمعیت در فلات مرکزی ایران زندگی می کنند که ۲۰ درصد در آنجا آب است گفت: باید مصرف آب را بهینه کنیم، اگر ۱۰ درصد با برنامه‌ریزی مصرف آب را کاهش دهیم می توانیم به نتایج خوبی برسیم.

امسال کمبود تولید برق خواهیم داشت 
رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه های کشور مربوط به نیروگاه های برق آبی می‌شود که در پیک و اوج مصرف بار به تولید برق کمک می کنند گفت: این بخش امسال با این کم بارشی به حدود ۶ هزار مگاوات تخمین زده شده است که امیدواریم همین عدد باشد ،۴ هزار مگا وات کسری خواهیم داشت و برای جبران آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، برای هر استان سقفی را پیش بینی کرده‌ایم که باید رعایت شود .

وی با اشاره به اینکه همکاری همه مشترکان و کاهش مصارف غیر ضرور به خصوص در دستگاه‌های اجرایی و ادارات باید اتفاق بیفتد تا سال بدون خاموشی را داشته باشیم افزود: ولی این کار بسیار سخت است و نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی و استانداران کمک کنند تا این دوره گرم را با تأمین برق پایدار بتوانیم پشت سر بگذاریم.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه تابستان امسال کمبود تولید برق خواهیم داشت گفت: در صورت همکاری خاموشی برنامه ریزی نشده در تابستان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه همکاری همه مشترکان و کاهش مصارف غیر ضرور به خصوص در دستگاه‌های اجرایی و ادارات باید اتفاق بیفتد تا سال بدون خاموشی را داشته باشیم افزود: ولی این کار بسیار سخت است و نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی و استانداران کمک کنند تا این دوره گرم را با تأمین برق پایدار بتوانیم پشت سر بگذاریم.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه تابستان امسال کمبود توليد برق خواهيم داشت گفت: در صورت همکاری خاموشی برنامه ريزی نشده در تابستان نخواهيم داشت.

رجبی مشهدی اظهار کرد: امسال قدری وضعیت اضطراری است یعنی صنایع باید وضعیت صنعت برق کشور را درک کنند. در یک ساعتی بخشی از مصرف را باید کاهش دهند تا متناسبا بتوانند در ساعت دیگر تولید را داشته باشند. اگر تفاهمات پیش برود سعی می‌کنیم تا هماهنگی‌ها را بیشتر از سال گذشته داشته باشیم و اطلاع رسانی ها به صورت دقیق انجام شود و از این بابت نگران نباشند .

وی خاطرنشان کرد: قطعاً عددی که مربوط به فروردین ماه است نشان می‌دهد که ۲۶ درصد افزایش مصرف در بخش صنایع بزرگ داشتیم و این موضوع نشان می‌دهد که این بخش سال خیلی خوبی را آغاز کرده و تولید مناسبی را داشتند، انشاالله بتوانیم در طی سال آن ظرفیتی را که باید تولید کنند را برایشان برق تامین کنیم.

گرمای هوا در تابستان بين نيم تا دو درجه بيش از نرمال خواهد بود
صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه گرمای هوا در تابستان بين نيم تا دو درجه بيش از نرمال خواهد بود گفت: عمده فصل بارش را از دست داده‌ایم تا الان باید چیزی حدود ۸۷ درصد از یک سال کامل زراعی آب تامین می‌شد در حالی که فقط ۴۸ درصد آب کشور تا الان نسبت به یک سال زراعی کامل تامین شده است.

وی افزود: آنچه در طول اقلیم کشور تجربه شده این است که بارش اردیبهشت، خرداد و تابستان اگر همه چیز به صورت نرمال پیش برود ۱۵ درصد بارش کل کشور را تامین می‌کند ،با تمام این تفاسیر پیش‌بینی ما این است که اردیبهشت‌ماه نرمال خواهد بود ولی اردیبهشت در مجموع ۸ درصد بارش کل کشور را تامین می‌کند.

رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: سیلاب ها در مبنای پیش بینی فصلی نیست و پیش بینی آنها ۴۸ ساعت قبل امکان پذیر است.

وی افزود: انتظار ما این است که در پایان سال آبی یعنی در پایان شهریور یکی از کم بارش های آبی را در ۵۰ سال گذشته تجربه کنیم ،انتظار داریم در جنوب شرقی کشور تقریبا وضعیت نرمال باشد .
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین