کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خلبانی که رکورددار پرواز‌های جنگی است؛ شجاع مثل «شیرودی» + تصاویر

مهر , 8 ارديبهشت 1400 ساعت 15:20

حزب الله:امروز سالروز شهادت خلبانی است که رکورد بالاترین زمان پرواز‌های جهان را در کارنامه دارد و ستاره آسمان کردستان و دفاع مقدس بوده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، علی اکبر قربان شیرودی در یک روز سرد زمستانی در نخستین ماه زمستان سال ۱۳۳۴ در روستای بالا شیرود شهرستان تنکابن و در دل خانواده‌ای متدین و کشاورز چشم به جهان گشوده و در هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ هم به شهادت رسید.
این جوان دلاور، دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاهش در میان باغ‌ها و شالیزار‌های پدری سپری کرده و سپس در سال آخر دبیرستان با اندیشه یافتن کار برای اینکه کمک حال پدر کشاورزش باشد، به پایتخت می‌رود. او علی رغم آنکه بنا بر گفته خواهرش از ارتش خوشش نمی‌آمد، اما در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شده و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان می‌رساند و پس از آن به پادگان هوانیروز اصفهان می‌رود.
وی پس از پایان تحصیلات به استخدام ارتش در می‌آید و همزمان با آغاز انقلاب نقش مهمی را در ختم دادن به غائله کردستان دارد. این شهید در کنار فعالیت نظامی‌اش نقش مهمی در دعوت مردم به پیوستن به انقلاب اسلامی داشت و هنوز هم سخنرانی‌های کوبنده این شهید شاخص در اذهان مردم تنکابن باقی است.
شهید شیرودی که رکورد بالاترین زمان پرواز‌های جنگی در دنیا را در کارنامه خود دارد، دلیل زنده ماندنش پس از نجات یافتن از ۳۶۰ خطر مرگ را مشیت الهی می‌داند. رشادت‌های او به گونه‌ای بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این شهید را مالک اشتر انقلاب اسلامی می‌خواند و رهبر معظم انقلاب نمازش را به شهید شیرودی اقتدا می‌کند.
خلبانی که رکورددار پرواز‌های جنگی است؛ شجاع مثل «شیرودی»
مهتاب شورمیج استادیار و عضو هیبت علمی دانشگاه آزاد واحد تنکابن که مشغول نگارش کتابی درباره شهید شیرودی است، در گفتگو با خبرنگار ما از شهید شیرودی به عنوان حر زمانه یاد می‌کند و می‌گوید: اندیشه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شهید شیرودی مانند دیگر شهدا در نوع خود بی نظیر و الگو است.

وی با بیان اینکه در حال تدوین کتابی درباره تبیین ویژگی‌ها و زندگینامه شهید شیرودی و زوایای پنهان مانده زندگی این شهید شاخص است، افزود: این کتاب در هشت فصل و از تولد تا شهادت در ابعاد مختلف زندگی شخصی، سیاسی و نظامی وی در حال نگارش است.
شورمیج با تاکید بر اینکه شهید شیرودی فقط یک فرد نظامی نبود بلکه یک پشتوانه عظیم معنوی برای نظام اسلامی بود، تصریح کرد: اکنون نیز اندیشه‌ها و آرمان‌های این شهید یک پشتوانه قوی برای انقلاب اسلامی است.
این استادیار دانشگاه با تبیین ویژگی‌های شخصیتی شهید شیرودی مهمترین خصیصه‌های او را در ولایتمداری، سادگی، مهربانی، شجاعت و جسارت و دینداری برشمرد و اضافه کرد: بصیرت و آگاهی به مسائل زمانه و دشمن شناسی شهید شیرودی مثال زدنی است.
شورمیج با بیان اینکه شهید شیرودی در دل یک خانواده کشاورز متولد شد، گفت: این طبع بلند همواره با این شهید شاخص و ساده زیستی از خصیصه‌های باارزش وی بود.
این پژوهشگر معتقد است که تبیین افکار، اندیشه‌ها و آرمان‌های شهدا در قالب فیلم مستند و کتاب می‌تواند به ادامه داشتن راه و تفکر آنان در جامعه امروز و انتقال آن به نسل‌های آینده تأثیر گذار باشد.
صفورا شیرودی خواهر شهید خلبان شیرودی هم در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: برادرم به واقع شجاع و جسور و گوش به فرمان امام زمانش بود.
وی با بیان اینکه شهید شیرودی در اخلاق و رفتار نمونه بود، افزود: شهید چمران درباره برادرم می‌گفت: «شیرودی یکی از ستاره‌های آسمان کردستان است».
خلبانی که رکورددار پرواز‌های جنگی است؛ شجاع مثل «شیرودی»
خواهر شهید شیرودی ضمن تبیین ویژگی‌های اخلاقی برادر شهیدش اظهار داشت: یادم می‌آید تازه غائله کردستان به پایان رسیده و برادرم پس از ۲۴ ماه به خانه برگشته بود و در حال جمع کردن شالی‌ها از مزرعه بود که از سپاه تماس گرفتند و آغاز جنگ تحمیلی را خبر دادند.
وی اضافه کرد: این خبر در حالی رسید که همسر شهید شیرودی به تازگی زایمان کرده بود، اما برادرم گوش به فرمان امامش شده و به جبهه رفت.
خواهر شهید شیرودی ادامه داد: برادرم از همان کودکی روحیه شهامت و ایثار داشت و همواره با وجودی که یک بچه مدرسه ابتدایی بود، اما به همسن و سالانش دلسوزانه کمک می‌کرد و روزی نبود که چند تن از همکلاسی‌هایش را برای ناهار به خانه نیاورد.
خواهر شهید شیرودی اظهار داشت: برادرم بسیار به تحصیل علاقه‌مند بود، اما به دلیل اینکه پدرم کشاورز بود و از هزینه تحصیل برنمی آمد برادرم برای گذراندن ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد و با اجاره اتاقی فقط به مساحت یک تخت هم کار می‌کرد و هم درس می‌خواند.
وی ضمن بیان بخشی از فعالیت‌های سیاسی این شهید در اوایل انقلاب و دعوت مردم به پیوستن به انقلاب تصریح کرد: او همواره به مسائل زمانه‌ی خود آگاه بود.
خواهر شهید شیرودی با تاکید بر حساسیت شهید شیرودی در استفاده از بیت‌المال به بیان یک خاطره پرداخت و افزود: برادرم ماشین مدل بالایی را از استانداری تحویل می‌گیرد و فقط چند ساعت از آن استفاده می‌کند، اما آن را به استانداری برمی‌گرداند دلیل این کارش این بود که می‌گفت من در این ماشین نمی‌توانم به یاد کوخ‌نشینان باشم و به آنان خدمت کنم.
خواهر شهید شیرودی با تاکید بر اینکه اکنون اختلاس گران در کشور چگونه به چپاول بیت‌المال مشغول هستند خاطر نشان کرد: من نمی‌دانم این اختلاس گران چرا از این جوان ۲۰ ساله که در اوج غرور و جوانی بر نفس خود فائق آمده بود یاد نمی‌گیرند و همه آرمان‌های شهدا را فراموش کرده‌اند.
خواهر شهید شیرودی با بیان اینکه برادرم ۲۴ ماه در کردستان جنگید و به بهترین نحو ممکن غائله کردستان را مدیریت کرد، گفت: همرزمان برادرم تعریف می‌کنند که در روز‌های آغازین جنگ و در هنگام ریاست جمهوری بنی صدر وقتی سه لشکر عراق به نزدیکی پادگان ابوذر می‌رسند از بالا دستور می‌آید که مهمات پادگان را آتش بزنید، اما شهید شیرودی عصبانی می‌شود و می‌گوید چرا مهمات را آتش بزنیم آن را بر سر دشمن می‌ریزیم.
خلبانی که رکورددار پرواز‌های جنگی است؛ شجاع مثل «شیرودی»
خواهر شیرودی با تاکید بر اینکه ما در مقابل همه شهدا مسئول هستیم، گفت: رویه‌ای که امروز مسئولان طی می‌کنند با آرمان‌های شهدا فاصله زیادی دارد.
ارتفاعات کردستان و پادگان ابوذر در دوران دفاع مقدس خاطرات زیادی از خلبان شمالی این دوران ثبت کرده‌اند و شهادتش همه مردم ایران به ویژه مردم غرب کشور را متأثر کرد و تشییع باشکوه پیکر مطهرش در کرمانشاه و انتقال به زادگاهش تنکابن از ماندگارترین بدرقه‌های اسطوره‌های این مرز و بوم است.


کد مطلب: 252391

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252391/خلبانی-رکورددار-پرواز-های-جنگی-شجاع-مثل-شیرودی-تصاویر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com