تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
plusresetminus
حزب الله:داوید بریاین کارگردان و مستندساز اسپانیایی هنگام ساخت یک مستند در بورکینافاسو به قتل رسید.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۳۶۷
قتل تراژیک یک مستندساز اسپانیایی/ «داعش» یکی از مظنونین است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، داوید بریاین کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های مستند و یکی از چهره‌های کلیدی دنیای جدید مستند اسپانیا، روز دوشنبه هنگام ساخت مستندی درباره شکار غیرقانونی در بورکینافاسو کشته شد.
وی که همراه فیلمبردارش روبرتو فریل (نفر سمت راست تصویر) نزدیک پارک ملی آرلی در حال کار بودند، با هجوم دو کامیون حامل افراد مسلح و چندین موتورسوار روبه‌رو شدند.
به گفته روزنامه اسپانیایی «ال‌پایس» این دو از یک کامیون فیلمبرداری پیاده شده بودند تا یک پهباد به هوا بفرستند و عکس‌های هوایی از محیط تهیه کنند که حمله آغاز شد. هر دوی آنها در این حمله جانشان را از دست دادند. روری یانگ مدیر «بنیاد حیات وحش چونگتا» که یک ان‌جی‌او ایرلندی است نیز در این رویداد ناپدید شد.
بریاین و فریل در حال ساخت مستندی درباره تلاش‌های دولت بورکینافاسو برای سرکوب شکارچیان غیرقانونی در پارک‌های ملی خود بودند.
این کشتار به تروریست‌های وابسته به داعش نسبت داده شده که در سراسر منطقه غرب آفریقا فعال هستند و موجب آواره شدن بیش از یک میلیون نفر شده‌اند.
وزیر خارجه اسپانیا گفت هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اما این منطقه بسیار خطرناک است زیرا تروریست‌ها، شکارچیان غیرمجاز و سارقان آنجا فعال هستند.
بریاین ۴۴ ساله که در ناوارا در اسپانیا متولد شده بود از مناطق مهم درگیری و جنایت در جهان گزارش تهیه می‌کرد و در یکی از مستندهایش در سال ۲۰۱۵ با عنوان «پنهان‌کاری آمازون» به دنیای مواد مخدر، بردگان، چریک‌ها، جستجوگران طلا، دزدان غیرقانونی جنگل‌ها و قاچاقچیان پرداخته بود.
وی با ساخت این مستند ۱۵ قسمتی برای کانال دیسکاوری به شهرت رسید. هر یک از قسمت‌های این مستند برمبنای تحقیقات جدی تهیه شد و تصویرگر تجارت‌های غیرقانونی مهاجران و اوباش مدیترانه‌ای، کارتل مکزیکی سینالوآ، گروه ماراس در السالوادور، آلبانی و گروه مافیایی کامو را بود.
هرناندز زین که در مستند برنده جایزه «مردن برای گفتن» وی برای نتفلیکس با بریاین همکاری کرده بود از وی به عنوان مستندسازی یاد کرد که دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در آثارش داشت و با اعضای گروه‌هایی چون طالبان و کارتل سینالوآ در فیلم‌هایش گفت‌وگو کرده بود. وی افزود اگر وی در کشور دیگری زندگی می‌کرد چندین جایزه پولیتزر دریافت کرده بود، اما در اسپانیا داشتن استعداد هزینه زیادی دارد و بریاین نمونه بارز استعداد همراه با شجاعت و تعهد اخلاقی برای روایت واقعیت‌ها بود.
در «مردن برای گفتن»، بریاین در مورد مرگ احتمالی خودش صحبت کرده بود. با این حال او قصد داشت از این پس بیشتر انرژی‌اش را صرف تهیه کنندگی مستند بکند و به گفته زین تراژیک‌ترین چیز درباره مرگ او این است که این آخرین سفر تحقیقاتی وی بود.
بریاین شرکت تولید مستند خودش را با عنوان «۹۳ متر» ایجاد کرده بود که به سرعت به عنوان یکی از مراکز تولید مستقل در صحنه مستند اسپانیا به شهرت رسید. وی سال پیش مستند «ال‌پالمار دی ترویا» که نام شهری در جنوب غربی اسپانیاست را درباره کلیسای بزرگ پالمارین ساخت که فرانکو را مقدس خوانده بود.
این کارگردان در حال ساخت فیلمی مستند درباره داستان‌های واقعی رمان‌های جان لوکاره و فردریک فورسایت دو رمان‌نویس سرشناس انگلیسی بود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین