تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
plusresetminus
حزب الله:امروز دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک است. سه عنصر اصلی حیات یعنی آب، خاک و هوا، اساس و ساختار رابطه بین کره زمین و بشر هستند.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۸۹۱
نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا، نزدیک صفر اما در حفظ محیط زیست نسبتا زیاد است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امروز دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک است. سه عنصر اصلی حیات یعنی آب، خاک و هوا، اساس و ساختار رابطه بین کره زمین و بشر هستند.  هدف از نامگذاری این روز از پنجاه سال قبل تاکنون، آن است که بشر بداند و آگاه باشد زمین در خطر است.

در سال‌های اخیر هر وقت رسانه های گروهی از من خواسته اند در مورد نقش شهروندان تهرانی در کاهش آلودگی هوا سخن بگویم پاسخ متفاوتی به ایشان داده ام.
همواره گفته ام نقش مردم در کاهش آلودگی هوا در شرایط فعلی تقریبا نزدیک به صفر است.

شهروند تهرانی چه نقشی در تولید خودروی استاندارد دارد؟ چه نقشی در تولید بنزین و گازوییل با کیفیت بالا دارد؟ چه نقشی در احداث مترو و ورود اتوبوس های فراوان دارد؟ چه نقشی در خروج خودروی فرسوده دارد؟ چه نقشی در مدیريت هوشمند ترافیک دارد؟ چه نقشی در گسترش دولت الکترونیک دارد؟

تمام اینها نقش حاکمیتی هستند و وظیفه دولت و‌شهرداری است. هر وقت، اینها را ایجاد کردید میتوانید از شهروندان بخواهید با خودروی شخصی کمتر تردد کنند. سوخت کمتری مصرف کنند. از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند. همپیمایی کنند. از دوچرخه برای مسیرهای کوتاه استفاده کنند.اما به بهانه زمین پاک، میخواهم بگویم نقش شهروندان تهرانی در حفظ محیط زیست میتواند در بسیاری از امور، سرنوشت ساز باشد.لطفا نگاه متفاوت به موضوع آلودگی هوا را فراموش کنید و تلاش کنیم همگی با هم، این موارد را را برای حفظ محیط زیست و احترام به کره زمین انجام دهیم:

۱- روزانه حدود ۶ هزار تن در پایتخت زباله تولید میکنیم. تصمیم بگیریم با روش هایی که خودمان اعتقاد داریم زباله کمتری تولید کنیم.

۲- تا میتوانیم در هر جای ممکن، تک درخت بکاریم. درختان ریه شهر هستند. دی اکسید کربن را که عامل اصلی گرم شدن کره زمین است جذب میکنند و خدمتگزار بی منت هستند.

۳- تصمیم بگیریم کاغذ کمتر مصرف کنیم.فقط بدانیم که  سالیانه مردم تهران ۲۰۰ هزار تن کاغذ و مقوا را به مخازن زباله میفرستند. فقط  برای تامین کاغذ مصرفی ساکنین تهران روزانه معادل ۱۲ هزار درخت باید قطع شود.

۴- از ساختار شهر هوشمند بیشتر استفاده کنیم. خیلی از کارهایمان را میتوانیم با کمک اپلیکیشن ها انجام دهیم تا هم سفر زاید نداشته باشیم که به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنیم هم صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف کاغذ میشود مثل پرداخت الکترونیکی انواع قبض ها.

۵- تفکیک زباله تر و خشک، کف اقدامات شهروندی ما محسوب میشود. لطفا زباله هایی مثل قوطی نوشابه، کاغذ، پلاستیک و... را تا زمانی که شهرداری فکر اساسی برای موضوع تفکیک کند جدا کنید و اگر از طریق اپلیکیشن ها تحویل دهید که خیلی خوب خواهد شد.

۶- زباله های تولیدی در تفرجگاه‌ها و عرصه های طبیعی را به مخازن زباله ببریم و هیچ زباله ای را در طبیعت رها نکنیم.

۷- فیلتر سیگار، سم کوچک و مهلک برای طبیعت است. تا میتوانیم کمک‌کنیم و خواهش کنیم جای ته سیگار  در معابر و دامن طبیعت نیست. فیلترهای سیگار، مشخصا باعث آلودگی خاک  شده و اثرات منفی در رشد گیاهان، جانداران و پرندگان دارد.

۸- وقتی وارد طبیعت اعم از بوستان جنگلی و اطراف رودخانه ها و... میشویم از آنجا لذت ببریم اما آسیب نزنیم. مگر میشود هم مهمان طبیعت باشیم هم به طبیعت، بی احترامی کنیم؟

۹- در سوپرمارکت ها و میوه فروشی ها حتی اگر یک پلاستیک کمتر هم دریافت کنیم نقش خوبی ایفا کرده ایم. تجزیه پلاستیک در طبیعت به صدها سال زمان نیاز دارد.

۱۰- از ظروف یک بار مصرف کمتر استفاده کنیم. اگر هم‌ ناگزیر هستیم  از ظروف پایه گیاهی استفاده کنیم.

*وحيد نوروزي كارشناس مديريت شهري و محيط زيست
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین