تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
plusresetminus
حزب الله: برابر اطلاع حاصله توسط پویش محیط زیست شهری، آیین نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک با موضوع سن فرسودگی وسایل نقلیه فرسوده و تعیین ملاک اسقاط در کمیسیون‌های هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفته و به زودی ابلاغ خواهد شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۶۱۶
با ابلاغ آیین نامه جدید، ملاک فرسودگی خودروها ، معاینه فنی خواهد بود نه سن خودرو
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پیش از این، به دلیل ابطال آیین نامه قبلی با رأی دیوان عدالت اداری، موضوع اسقاط ناوگان فرسوده بلاتکلیف مانده بود.طبق قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه سال ۱۳۹۶ که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است؛ "تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.”
تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.  حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است.

پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌کند.بنابر قانون هوای پاک، آیین نامه‌ای با موضوع تعیین سن فرسودگی باید توسط دولت تدوین شده و تکلیف خودروهای فرسوده را مشخص نماید.

آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (نسخه ابطال شده) مصوب ۱۸ مهرماه۱۳۹۷ توسط هیئت وزیران تصویب شد.در این آیین نامه برای هریک از انواع وسایل نقلیه "سن فرسودگی" تعیین شد. به این ترتیب ملاک ممنوعیت تردد و اسقاط خودروهای فرسوده، سن آنها لحاظ شد.
پس از تصویب آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک در سال۱۳۹۷، یکی از شهروندان با توضیح اینکه ملاک قراردادن سن وسیله نقلیه به عنوان تنها عامل موثر در فرسودگی خودرو، موجبات وارد آمدن ضرر و زیان به مالکان خودرو می شود؛ اقدام به طرح شکایت در این خصوص کرد.

آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک طی رأی به تاریخ ۱۵/۴/۹۹ دیوان عدالت اداری ابطال شد.بنابر نظر دیوان عدالت اداری، با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری به منظور احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد؛ اطلاق از رده خارج شدن خودروها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکین، خلاف شرع شناخته شد.لذا این آیین نامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.پیش نویس جدید با تغییر رویکرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با أخذ نظر از سایر دستگاه ها، به دولت ارسال شد.(آذر ماه۹۹)

در آیین نامه جدید، دو نوع سن برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است.
 
الف) سن مرز فرسودگی

ب) سن فرسودگی

وقتی وسیله نقلیه به سن "مرز فرسودگی"می رسد، به منظور کارکرد بیشتر و آلایندگی مضاعف آن، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر بوده و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالیانه مربوطه افزایش یابد. در صورتیکه وسیله نقلیه به دلیل افت و کاهش عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی و ایمنی، توانایی قبولی در آزمون های معاینه فنی را نداشته باشد؛ "فرسوده" تلقی شده و مشمول محدودیت های ذکر شده در متن ماده ۸ قانون هوای پاک می شود.در واقع در صورتیکه وسیله نقلیه تحت مراقبت و تعمیرات و نگهداری منظم و مناسب قرار گیرد و مشروط بر توان أخذ معاینه فنی؛ می‌تواند به تردد خود ادامه دهد. در غیر این صورت باید از رده خارج و اسقاط شود.

*وحيد نوروزي كارشناس محيط زيست و مديريت شهري
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین