تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
plusresetminus
حزب الله:خبر پولی شدن واکسن کرونا به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دیروز در فضای مجازی جنجال به پا کرد.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۶۱۰
ماجرای پولی شدن واکسیناسیون کرونا در ایران/ حاضرید واکسن بزنید به قیمت ۲۰۰ هزار تومان؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان؛ واکسن کرونا را با این قیمت از داروخانه ها بخرید، آن هم بدون صف و نوبت. خبری که دیروز منتشر شد و به سرعت مسئله پولی شدن واکسن کرونا در فضای مجازی جنجال به پا کرد چرا که بسیاری عدالت و دسترسی و احتمال بازار سیاه واکسن را مطرح می کردند.
 
ماجرای پولی شدن واکسن کرونا و اطلاعیه ای جنجالی
ماجرا از آنجایی شروع شد که هلال احمر در اطلاعیه‌ای خبر از پولی شدن واکسن کرونا منتشر کرد، در این اطلاعیه آمده است: این جمعیت در روز‌های آتی واکسن کرونا وارد می‌کند، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود؛ از این اطلاعیه اینگونه استنباط شد که واکسیناسیون کرونا در ایران برخلاف آنچه پیش‌تر گفته شده رایگان نخواهد بود.
در ادامه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبرهایی مبنی بر پولی شدن واکسن کرونا را برای کسانی که بخواهند خارج از نوبت واکسن بزنند، تایید کرد و این مسئله قوت گرفت.
علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به زمزمه‌هایی پیرامون پولی شدن واکسیناسیون کرونا، مطرح می‌شود، با بیان اینکه در این خصوص دو مسئله مطرح است که باید از یکدیگر تفکیک شود، گفت: در برنامه ملی واکسیناسیون گروه‌های هدف در کشور تعیین شدند و در این برنامه واکسیناسیون چه با واکسن خارجی چه ایرانی رایگان خواهد بود.
معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند، افزود: این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آنها کلاهبرداری شود و یا اصلا واکسن تقلبی به آنها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد و یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: بعید می‌دانم که مردم از این موضوع استقبال کنند و این موضوع حتما باید از سیاست‌های وزارت بهداشت جدا شود چرا که طبق سیاست‌های اعلام شده، همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است، می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.
واکسن کرونا

واکسن کرونا به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بدون صف و نوبت

ماجرا به اینجا ختم نمی شود و در ادامه هم مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو خبر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را تایید کرد و از قیمت احتمالی واکسن کرونای وارداتی به دست بخش خصوصی با ارز نیمایی را اعلام کرد و از ساز و کار جدیدی برای فروش واکسن کرونا در داروخانه ها آن هم بدون نوبت خبر داد.
حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت و گویی رادیویی گفت: حدود ۴۵ شرکت درخواست واردات واکسن داشتند که در حال تکمیل مدارک خود هستند و از این بین دو شرکت مدارک نهایی خود را آماده کرده اند. ضمن اینکه سه نمایندگی آسترازنکا، بهارات و بهستان دارو در کشور اقدام به واردات کرده‌اند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط با رایگان نبودن واکسن برای بخشی از مردم گفت: اولین طرح ما واکسیناسیون گروه های در معرض خطر است که رایگان است. شرکت هایی که بخواهند واکسن را به وزارت بهداشت بفروشند، ارز دولتی دریافت می کنند و ما واکسن را از آنها می ‌خریم و به صورت رایگان و با توجه به اولویت ها در اختیار مردم قرار می ‌دهیم اما برخی شرکت ها که خواستار واردات واکسن با ارز نیمایی هستند، اجازه دارند واکسن را به داروخانه ها بدهند و مردمی که در اولویت قرار ندارند، می توانند این واکسن ها را با قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان از داروخانه ها تهیه کنند. اگرچه هنوز واکسنی با این شرایط وارد کشور نشده است.
محمدی گفت: اولین واکسن تولید ملی حدودا در خردادماه بسته به پاسخ داوطلبان فاز ۳ کارآزمایی وارد بازار می شود. واکسن های قراردادی بین ایران و دو کشور کوبا و روسیه طبق زمان‌بندی بسته به نتایج مطالعاتی که داخل کشور بر روی آنها انجام می شود حدود خرداد و تیرماه وارد بازار می شوند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما قطعا متعهد هستیم و واکسیناسیون بحث دیروز و امروز نیست و همه کسانی که در حوزه سلامت کار می‌کنند و حتی عزیزان سازمان جهانی بهداشت، کشورهای همسایه و... می‌دانند که ما یکی از قوی‌ترین نظام شبکه‌ها را در سطح منطقه داریم.
 واکسیناسیون کرونا

تکذیب ادعای پولی شدن واکسن کرونا آن هم در عرض چند ساعت

البته چند ساعت بعد سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی به ریاست وزیر بهداشت پشت تریبون قرار گرفت و روی آنتن زنده خبر اعلامی را تکذیب کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما همواره واکسیناسیون روتین کشور را رایگان انجام دادیم و بحث دیروز و امروز نیست. در مورد واکسن کرونا هم آن واکسنی که در سطح شبکه توزیع شود قطعا رایگان خواهد بود و این موضوع قطعی است و به هیچ وجه بحث اینکه بخواهیم پولی از کسی بگیریم وجود ندارد. 
رییسی تاکید کرد: اگر کسی در اولویت دریافت واکسن نباشد باید صبر کند تا نوبتش شود که بتواند واکسن را دریافت کند. در همه دنیا اولویت بندی وجود دارد و کشورهای بزرگی که خودشان تولید واکسن دارند هنوز نتوانسته‌اند همه گروه‌ها را واکسن بزنند و بر اساس اولویت پیش رفته‌اند. کشوری مثل چین که خودش تولید کننده است و از نظر مالی و تحریم هم مشکل ندارد، ۹ درصد جمعیتش را واکسن زده و هنوز ۹۱ درصد جمعیت واکسن نزده‌اند. قطعا آن ۹ درصد هم بر اساس اولویت بوده‌اند و برنامه ما هم بر اساس اولویت بندی ادامه خواهد یافت.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اصحاب رسانه‌وخبرنگاران در گروه مشاغل حساس و در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا هستند، گفت: ان‌شاءالله اگر این دور را تمام کنیم به مشاغل حساسی همچون خلبانان، اصحاب رسانه، زندانیان و ... خواهیم رسید.
در ادامه جهانپور سخنگوی سازمان غذا  و دارو هم دوباره روی آنتن زنده خبر پولی شدن واکسن کرونا در ایران را کذب خواند و گفت:  واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ به صورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه را ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد تکذیب می‌کند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.
واکسن کرونای وارداتی

ماجرای پولی شدن واکسن کرونا از کجا آب می خورد؟

به نظر می رسد ماجرای واکسن پولی از آنجایی آب می خورد که رئیس جمهور پارسال درباره این مسئله سخن گفت که هیچ ایرانی نباید برای تزریق واکسن کرونا به کشورهای همسایه سفر کند زیرا برخی خبرها از سفر ایرانیان به ترکیه و دبی در قالب تور واکسن کرونا خبر می دادند البته خبر وجود این تورها تکذیب شد اما در روزهای اخیر خبرهایی از تورهای واکسن کرونا به روسیه در رسانه های جهان منتشر شده است و بر این اساس گردشگرانی از آلمان و ترکیه در قالب تور واکسن به این کشور سفر کرده اند و بعید نیست که برخی ایرانیان متمول هم دست به اقدامات این چنین بزنند.
از طرفی رئیس جمهور در هفته قبل بر واردات واکسن کرونا آن هم از بخش خصوصی تاکید کرد، هر چند که مسئله با واکنش وزیر بهداشت مواجه شد.
روحانی درباره واردات واکسن کرونا گفت: اگر هر شرکت و موسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، مستقیماً به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد و من مستقیماً مسئله را دنبال می‌کنم و می‌تواند میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود.
در پی این اظهارات رئیس جمهور، سعید نمکی درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن گفت: بخش خصوصی اکنون در حال واردات داروی بیماران خاص است اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.
وزیر بهداشت انتقاد تندی به ورود بخش خصوصی غیرمرتبط به بحث واردات واکسن کرونا داشت و تاکید کرد: ماست‌فروش و سیمان‌فروش و پلاسکو فروش می‌خواهد واکسن بیاورد! من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم و باج هم به کسی نمی‌دهیم.

پس از این اظهارات نمکی، بسیاری در فضای مجازی دست به تخریب شخص وزیر بهداشت زدند و حمله توییتری سازمان یافته علیه سعید نمکی آغاز شد.
وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در واکنش به این تخریب‌ها، با غیرمنصفانه خواندن این اقدام، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: صادر شدن چراغ سبز تخریب هماهنگ فقط برای اعتراض وزیر بهداشت به سفرهای نوروزی و پیک چهارم کروناست؟ یا پای دلالان واکسن کرونا نیز در میان است؟
برخی ها هم در فضای مجازی  تاکید بر واردات واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی غیرمرتبط را با دلالان بخش خصوصی و انگیزه‌های انتخاباتی پیوند زدند، البته واکسن یک کالای استراتژیک است و  باید در واردات آن نهایت دقت صورت گیرد.
با همه اینها باید منتظر ماند و دید که بالاخره سرانجام واردات واکسن کرونا به دست بخش خصوصی به کجا خواهد رسید و  با توجه به تناقض های مطرح شده ممکن است دوباره مسئله پولی شدن واکسن عنوان شود و امید است با افزایش سرعت خرید واکسن و حل مشکلات روند واکسیناسیون کرونا در ایران تسریع شود و تا پایان سال واکسیناسیون جمعیت هدف ایرانیان برای ایمنی جمعیت محقق شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین