تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
plusresetminus
وزیر بهداشت در نشست بلند پایه مجمع سیاستگذاری هلسینکی:

روی زشت دنیا در توزیع ناعادلانه واکسن کرونا نمایان شد

حزب الله:وزیر بهداشت با اشاره به توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید ۱۹ در دنیا، گفت: تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است، درحالیکه ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده اند
۰
کد مطلب : ۲۵۱۵۹۳
روی زشت دنیا در توزیع ناعادلانه واکسن کرونا نمایان شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سعید نمکی در نشست بلند پایه مجمع سیاستگذاری هلسینکی با محوریت تقویت همکاریهای کشورهای اروپایی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در حوزه پاندمی کووید ۱۹ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در ابتدا، می‌خواهم از وزیر محترم امور خانواده و خدمات اجتماعی فنلاند، خانم کریستا کیورو، برای برگزاری چنین جلسه‌ای به منظور همکاری چند جانبه در مدیریت موج‌های بعدی کووید ۱۹ و همه گیری های آینده تشکر کنم. بیش از ۱۵ ماه است که جهان با کووید ۱۹ در حال جنگیدن است. در این مدت، حدود ۱۳۵ میلیون نفر در جهان آلوده شدند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر نیز جان باختند.
سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد
وی افزود: سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است.
نمکی بیان کرد: پاندمی بیماری کووید ۱۹ به سرعت جهان را فرا گرفت و درس‌های زیادی را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ما آموخت که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک پاندمی بود.
وزیر بهداشت کشورمان در ادامه تصریح کرد: آمادگی جهانی و واکنش سریع باید در رأس دستور کار دولت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی برای دهه‌های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.
توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید ۱۹ در دنیا
نمکی خاطرنشان کرد: توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید ۱۹ روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، به طوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است، درحالیکه ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند.
وی عنوان کرد: بدیهی است که این اتفاق برایCOVAX ،WHO ،GAVI ، CEPI و همه سازمان‌های بین‌المللی یک ناکامی است. ما باید با شفافیت، همکاری و همبستگی بر این بی عدالتی غلبه کنیم.
جهان ایمن، متضمن غلبه بر بیماری
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تا زمانیکه کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد. بنابراین، با توجه به درس‌هایی که تاکنون آموخته‌ایم، در این زمان بخصوص، ما فقط یک راه حل داریم؛ همکاری همه ملت‌ها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه‌گیری.
نمکی اظهار کرد: امروز، من با خشنودی اعلام می‌دارم که با وجود همه محدودیت‌ها، تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی علیه مردم من و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، ما موفق به تولید ملی همه نیازها برای مبارزه با کووید ۱۹ از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت‌های آزمایش، تجهیزات، دستگاه‌های پزشکی، داروها و از همه مهمتر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک، شدیم و این محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه‌های آینده استفاده خواهند شد.
پاندمی کووید ۱۹ یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی است
وی ادامه داد: پاندمی کووید ۱۹ یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی است. راه حل های ملی فقط می‌توانند به طور موقت کمک کنند. از طریق تقویت رهبری WHO، سرمایه گذاری بیشتر در تیم‌های واکنش سریع، به اشتراک گذاری داده‌ها، شفافیت و معتبر سازی داده‌ها در قالب‌های توافق شده برای غلبه بر موانع قانونی به نفع سلامت مردم، و انتقال تکنولوژی به کشورهای با درامد کم و متوسط، می‌توان موفق به شکست این پاندمی شد.

وزیر بهداشت کشورمان در پایان تصریح کرد: امیدوارم این همکاری میان کشورهای منطقه منا، خلیج فارس، اروپا و WHO نتایج مثبتی داشته باشد .
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین