تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
plusresetminus
حزب الله:محققان در بررسی‌های خود و همچنین مشاهده عوارض ناشی از کرونا به یکسری از خطاهای خود در مورد ویروس کرونا در روزهای آغازین عالم‌گیری کووید-۱۹پی برده‌اند.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۵۷۷
بازخوانی ۸ باور اشتباه در مورد کووید-۱۹
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«از وقتی که ویروس جدید کرونا جان مردم دنیا را به خطر انداخته است، محققان و متخصصان بهداشت و سلامتی با بررسی و مطالعات فراوان به دنبال راه‌ حل مناسبی برای محافظت افراد برابر این ویروس مهلک هستند. آگاهی‌ها و دانش این کارشناسان با هر بررسی جدیدی که انجام می‌دهند بیشتر می‌شود. به همین دلیل ممکن است برخی از گفته‌هایشان در مورد کووید-۱۹ اشتباه بوده یا سرسری گرفته شده است.
محققان در بررسی‌های خود و همچنین مشاهده عوارض ناشی از کرونا به یکسری از خطاهای خود در مورد ویروس کرونا در روزهای آغازین عالم‌گیری کووید-۱۹پی برده‌اند که در ادامه به آنها اشاره شده است:
۱. فقط افراد آسیب‌پذیر در برابر کرونا «آسیب‌پذیر» هستند
در ابتدای عالم‌گیری ویروس کرونا، این جمله بد و غیر انسانی که «فقط افراد مسن دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند» به برخی از افراد به‌ اشتباه احساس امنیت داده بود و آنها فکر می‌کردند که از خطر این بیماری دور هستند. اما به‌زودی جوانان هم در کشورهای مختلف به کووید-۱۹ مبتلا شدند. بیشتر آنها اعتراف کرده بودند که بر اثر حضور در برنامه‌های اجتماعی و در جمعیت به کرونا مبتلا شده بودند.
اکنون می‌دانیم آن دسته از افراد مسن که بیماری‌های زمینه‌ای دارند به نوع شدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. اما تمام افراد در هر سن و سالی که باشند و با هر نوع سبک زندگی در برابر ویروس کرونا مصون نیستند. حتی برخی از جوانان با این که هیچ نوع بیماری زمینه‌ای نداشتند، بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.
۲. کودکان در برابر کرونا مصون هستند
هفته‌های اول شروع بیماری کرونا، پزشکان متخصص کودک می‌گفتند کودکان فقط ناقل هستند و خودشان به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شوند اما بررسی‌ها نشان داده است که کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند. البته در بیشتر موارد بیماری کودکان خفیف است ولی در موارد نادر، کودکانی بودند که بسیار بیمار شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین از کودکان هم باید به‌ اندازه بزرگسالان در برابر این ویروس مراقبت کرد. مخصوصا این که تازه‌ترین جهش کرونا (B117) ممکن است روی کودکان هم مانند بزرگسالان اثر منفی بگذارد و آمار ابتلا در آنها را افزایش دهد.
۳. اسکنرهای حرارتی می‌توانند کووید-۱۹ را شناسایی کنند
در روزهای اولیه این عالم‌گیری اسکنرهای حرارتی یا دماسنج در محل‌های کار و فضاهای عمومی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی استفاده می‌شدند. اما آیا این اسکنرها کارشان را درست انجام می‌دادند؟ محققان در بررسی این اسکنرها به این نتیجه رسیدند که اسکن‌های حرارتی مادون قرمز در شناسایی عفونت ویروسی کووید-۱۹ موثر نیستند و در بهترین حالت فقط حدود نیمی از موارد ابتلا را شناسایی می‌کنند.
۴. سطوح آلوده خطرناک هستند
سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود که ویروس کرونا از روی سطوح آلوده منتشر می‌شود. مدتی بعد محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ویروس کووید-۱۹ می‌تواند چندین روز روی پلاستیک و استیل ضد زنگ باقی بماند. سپس محققان گفتند سطوحی مانند زنگ‌ درب خانه‌ها، دکمه‌های آسانسور و همچنین دستگاه‌های عابربانک بسیار آلوده و خطرناک هستند. اما اخیرا در یک تحقیق بین‌المللی مشخص شد، اگرچه ویروس روی سطوح می‌تواند تا مدتی باقی بماند، آن نمی‌تواند موجب انتشار این بیماری شود.
البته از آنجا که هنوز در مورد آلوده‌کنندگی سطوح بررسی‌های متعددی انجام نشده و هنوز به‌ اندازه کافی آگاهی نداریم، پس بهتر است به شستشو و ضدعفونی کردن سطوح ادامه دهید.
۵. تهویه هوا به کاهش انتشار کرونا کمک شایانی نمی‌کند
وقتی افراد مبتلا به ویروس کرونا سرفه یا صحبت می‌کنند یا نفس می‌کشند، احتمال دارد ترشحاتی از دهان‌شان به هوا منتشر شود. این قطره‌های مایع در هوا، که به آنها هواپخش یا ائروسل هم می‌گویند، حاوی ویروس کووید-۱۹ بوده و افرادی که در اطراف فرد بیمار هستند را آلوده به ویروس کرونا می‌کنند.
وقتی در فضای بسته هستیم بهتر است از سیستم تهویه هوا استفاده شود. کاری که تا به حال آن را کسی جدی نگرفته است. برخی از محققان از همان ابتدای عالم‌گیری کووید-۱۹، این موضوع را هشدار داده بودند. اکنون بررسی‌های جامع نشان داده است که تهویه هوا می‌تواند در کاهش ویروس‌های کرونا که در هوا معلق هستند، نقش بسزایی داشته باشد.
۶. خطر پیاده‌روی کمتر از وسایل نقلیه عمومی است
در هفته‌های اول انتشار ویروس کرونا، بیشتر مردم ترجیح می‌دادند به جای پیاده‌روی از وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی استفاده کنند. آنها تصور می‌کردند، بدین‌ترتیب زمان کمتری در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند اما حقیقت این است که هوای تازه موجب پراکنده و رقیق‌شدن ویروس می‌شود و حجم کمی از ویروس در هوا باقی می‌ماند. همچنین احتمال ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در فضای باز و عابری که از کنارمان رد می‌شود، بسیار کم است.
در ضمن هنگام پیاده‌روی خیلی کم پیش می‌آید با فردی رودرو قرار بگیرید. در حالی‌ که در وسایل نقلیه عمومی این اتفاق بارها رخ می‌دهد. هنگام پیاده‌روی تنها کاری که باید انجام دهید، حفظ فاصله دو متری با دیگران و استفاده از ماسک است.
۷. فقط افرادی که علایم بیماری کرونا دارند، به این ویروس مبتلا شده‌اند
یکی از پرچالش‌ترین موضوعات در مورد ویروس کرونا این است که همیشه تمام افراد مبتلا از خود علایم ابتلا به این ویروس که سرفه خشک، تب، تنگی‌ نفس است نشان نمی‌دهند. معمولا وقتی افراد به نوعی عفونت مبتلا می‌شوند، علایم آن کاملا مشهود است و این کار پزشکان را برای درمان راحت می‌کند.
اما چیزی که از ابتدای شیوه بیماری کرونا دیده شد و متخصصان از آن به‌خوبی آگاهی نداشتند این بود که برخی از افراد به ویروس کرونا در حد بسیار ضعیف و ملایمی مبتلا می‌شوند و به همین دلیل علایم خاصی ندارند. کشف این موضوع نشان داد که ویروس از افراد بدون علایم هم می‌تواند به‌راحتی به دیگران منتقل شود. در واقع در بررسی‌ها مشخص شد، ۵۰درصد مردم بدون این که علایمی داشته باشند، ویروس کرونا را منتشر کرده‌اند.
۸. واکسن، کرونا را از بین می‌برد
برخی از محققان اکنون به این موضوع که واکسن نمی‌تواند به‌ طور کامل کرونا را از بین ببرد، پی برده‌اند. واکسن فقط می‌تواند از شدت این بیماری و مهلک‌بودن آن تا حد بیماری آنفلوآنزا بکاهد. ویروس‌ها با جهش‌های متعدد خود از اثرات واکسن می‌کاهند. واکسن‌ها هم باید به‌مرور تغییر کرده تا با ویروس تغییریافته مبارزه کنند؛ درست مانند فلج اطفال که ۵۰ سال است واکسن آن تولید شده، اما هنوز این بیماری به‌ طور کامل از میان نرفته است.
منبع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین