تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
plusresetminus
حزب الله: رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹با ثبت ۲۵۸ مرگ روزانه خواهان واکنش سریع به شیب تند مرگ شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۰۶۸
واکنش سریع به شیب تند مرگ
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«فروردین، همچنان پرمرگ، در هفته چهارمش قرار گرفت. با پایان تعطیلات نوروز هر روز فوتی‌های بیشتری در پی ابتلا به کووید-۱۹در فهرست قربانیان کرونا ثبت می‌شوند؛ فوتی‌هایی که تعدادشان با سرعت زیادی در حال افزایش است.
اول فروردین ۷۳ نفر در یک روز جانشان را از دست دادند و در بیست‌ودومین روز، ۲۵۸ نفر. آخرین بار آذر ماه سال گذشته بود که تعداد فوتی‌ها به بالای ۲۵۰ نفر رسید و با اعمال محدودیت‌ها، در روزهای آخر همان ماه، عدد فوتی‌ها به زیر ۲۰۰ نفر سقوط کرد. حالا به‌ نظر می‌رسد شمار فوتی‌ها با جهش چندین برابری در موارد ابتلای روزانه، وضعیتی مشابه آذر سال گذشته پیدا کرده؛ این در حالی است که شرایط کشور، مانند پاییز پارسال نیست و محدودیت‌های اعلام‌شده برای شهرهای قرمز، دیگر پاسخگوی وضعیت فعلی نخواهد بود. در ۲۴ ساعت اخیر، در کنار ۲۵۸ نفری که جانشان را از دست دادند، ۲۱ هزار و ۶۳ نفر مبتلا شدند که به‌ گفته دست‌اندرکاران حوزه کرونا، این آمار را باید سه‌ برابر کرد تا به عدد واقعی رسید.
آخرین وضعیت کشور حکایت از قرمزبودن ۲۵۷ شهرستان دارد. تعداد نارنجی‌ها هم ۱۲۹ شهرستان است و تنها ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی به‌ سر می‌برند. این در حالی است که به‌ گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، پیش از این، در کشور ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجی وجود داشت و تعداد شهرهای زرد و آبی خیلی کم بود.
نمکی که نخستین گزارش شیوع کووید-۱۹ در سال جدید را اعلام می‌کرد، خبر از آغاز موج سهمگین کرونا داد و گفت که در کمتر از ۲ تا ۳ هفته، میزان مرگ‌ها ۵ برابر شد: «در حال حرکت به سمت شرایط بدتری هستیم.»
به‌ گفته او، میزان رعایت پروتکل‌ها هم به ۵۸ درصد رسیده است و با این وضعیت، نقشه ایران از نظر شیوع کرونا، در هفته‌ آینده، به‌ مراتب قرمزتر می‌شود و به سمت سیاهی می‌رود: «صف‌های طولانی مرغ، سفرها و دورهمی‌ها، منجر به خیز سنگین کرونا شد.»
جهش یکباره آمار فوتی‌های کرونا، خیلی‌ها را نگران کرده است. یکی از آنها معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران است که به ایلنا گفته: «اگر تعداد ترخیصی‌ها بالا نرود، با کمبود تخت مواجه می‌شویم.» این در حالی است که پیش از این هم پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌های شهرهای قرمز گفته بودند که همین حالا هم تخت‌ها پرشده‌اند و از یکی از بیمارستان‌های تهران خبر می‌رسد که تعدادی از بیماران را در راهروی بخش کرونا بستری کرده‌اند.
نادر توکلی می‌گوید، در یک روز اخیر، یک‌ هزار نفر در تهران بستری شده‌اند و بیش از ۶ هزار نفر، مراجعه سرپایی داشته‌اند. حالا در شهر قرمز تهران، نزدیک به ۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا بستری شده‌اند. از آن طرف، رئیس شورای شهر تهران هم گفته، تعداد فوتی‌های روزانه پایتخت از عدد ۷۰ گذر کرده است.
مدیریت کرونا نیاز به واکنش‌های سریعی دارد
شمار فوتی‌ها و ابتلاهای روزانه کرونا در شرایطی است که به‌ گفته متخصصان هنوز نتیجه سفرهای نوروزی، در آمارها مشخص نشده و باید یک تا ۲ هفته دیگر صبر کرد اما تا همین حالا هم به‌ گفته حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹، شدت شیوع، نتیجه سیاست‌های نادرست است.
او به همشهری می‌گوید که همه آمارهایی که منتشر می‌شود، حاصل میزان مواجهه با ویروس است. بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و سیاست‌های نادرست عوامل اساسی در بالارفتن آمارهای فوتی است. البته در کنار همه اینها بخشی از آن هم مرتبط می‌شود به ساختار بیولوژی سلولی و جهش‌های ویروس.
اما با این همه آن چه در کشور نمود بیشتری دارد، عادی‌انگاری شرایط است. سوری پیش‌بینی می‌کند تا پایان فروردین، روند فوتی‌ها افزایش قابل‌ توجهی پیدا می‌کند و ادامه‌دار بودن این وضعیت بستگی به سیاست‌هایی دارد که اعمال می‌شود: «این که آمار و وضعیت مانند آذر سال گذشته شود، سرنوشت محتومی برای کشور نیست اما همه عددها تابع رفتارها و سیاست‌هاست. بنابراین برای مدیریت شیوع کرونا، باید واکنش‌های سریع‌تری انجام شود. نسخه موجود است اما باید سیاستگذاری‌های درستی صورت گیرد.»
شهرهای قرمز، نشانی از بحرانی بودن شرایط ندارند
این سومین‌ باری است که محدودیت‌های کرونایی به شکل گسترده اجرا می‌شود. بار اول و دوم، فروردین و آذر سال گذشته بود و حالا هم فروردین امسال. هر چند که شهرهای قرمز، ازجمله تهران، بنا بر گزارش‌های میدانی همشهری، هیچ نشانی از وضعیت بحرانی ندارند. این را سوری هم تأیید می‌کند و می‌گوید، حتی در شهرهای دیگر هم وضعیت به همین شکل است: «روند برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها باید متوقف شود؛ گویی عده‌ای در حال دهن‌کجی کردن به پروتکل‌های بهداشتی‌اند. ماجرا برای مردم عادی شده است؛ هر چند که واریانت ویروس هم عاملی در جهش آمارها بوده و سرعت انتقال آن متفاوت شده است. اما سفرهای نوروزی و رعایت‌نکردن‌ها، این روند را تشدید کرد.»
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ که در هفته‌های گذشته بازدیدهایی از خوزستان و استان مرکزی داشته، می‌گوید که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرها، بسیار کم است و اصلا نمودی از وضعیت قرمز و طغیان کرونا دیده نمی‌شود.
مقصر هم سازمان‌هایی هستند که تنها هنرشان تعطیل‌کردن و اعمال دورکاری است: «اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها وظیفه وزارت بهداشت نیست. باید با سیاست‌های درست این محدودیت‌ها اعمال شود. اگر سیاست‌ها با توصیه‌های فنی وزارت بهداشت ناسازگار باشد و قوه نظارتی هم وجود نداشته باشد، مؤثرترین سیاست‌ها هم بی‌نتیجه می‌ماند.» سوری از اظهار نظرهای غیر کارشناسی در سیاست‌های کرونایی انتقاد می‌کند. به اعتقاد او افرادی که تخصص و تبحری ندارند اظهار نظر می‌کنند و بر اساس همان اظهار نظرها تصمیم‌گیری می‌شود. باید برنامه جدیدی برای کنترل شیوع کرونا داشت که همین برنامه در فاز دوم شهید سلیمانی، پیاده شده است.»
منبع : روزنامه همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین