تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
plusresetminus
حزب الله:مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به عرضه ۳۰ هزار تن برنج، ۳۰ هزار تن شکر، ۳ هزار تن گوشت منجمد و ۱۸۰ هزار تن روغن نباتی در ماه رمضان، گفت: فروش اینترنتی این اقلام در دستور کار است.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۹۰۵
جزئیات عرضه کالاهای اساسی با نرخ مصوب برای مصارف ماه رمضان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،صدیف بیک‌زاده  درباره برنامه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار برای تأمین کالاهای پرمصرف مردم در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای برخی کالاها از جمله برنج، گوشت قرمز، شکر، روغن نباتی و … در ماه رمضان نسبت به ماه‌های قبل افزایش می‌یابد، طرح تنظیم بازار ماه رمضان برنامه‌ریزی و در تاریخ ۱۵ فروردین ماه به رؤسای کارگروه تنظیم بازار استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.
مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت افزود: محور این دستورالعمل شامل تأمین و توزیع اقلام مشمول طرح ضیافت در ماه رمضان است که و بر اساس آن، برنج ۳۰ هزار تن، شکر خانوار ۳۰ هزار تن، روغن نباتی ۱۸۰ هزار تن و گوشت قرمز منجمد ۳ هزار تن، همگی با نرخ مصوب دولتی عرضه می‌شود؛ علاوه بر این، وزارت جهاد کشاورزی عرضه گوشت مرغ چه به صورت منجمد و چه به صورت گرم در شبکه‌های توزیع را در دستور کار قرار داده است. این طرح از ۱۸ فروردین ماه آغاز شده و تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
عرضه خرما محدودیتی ندارد
وی ادامه داد: از دیگر اقلام پرمصرف در ماه رمضان، خرما است که با توجه به موجودی کالاها در استان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که عرضه این کالا محدودیتی ندارد و هر میزان که استان‌ها نیاز داشته باشند می‌توانند در اختیارشان بگذارند؛ همچنین در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنفی، سازمان تعاونی روستایی نیز راسا نسبت به عرضه خرما با رعایت سودهای مصوب هیأت عالی نظارت اقدام می‌کند.
بیک زاده با بیان اینکه بخش دیگری از کالاهای مورد نیاز ماه رمضان مربوط به خدمات صنفی مثل آش، حلیم، زولبیا و بامیه است، گفت: کمیسیون‌های نظارت بر خدمات صنفی که در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها با حضور مسئولان مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، نمایندگان دادستانی، صمت استان‌ها و … تشکیل می‌شود نسبت به تعیین قیمت‌ها اقدام می‌کنند. قیمت‌ها مصوب بوده و بر اساس شرایط استان یا شهرستان تعیین می‌شود و امروز در بیشتر استان‌ها این قیمت‌ها ابلاغ شده که در هر استان و شهرستان، نرخ متفاوتی است. در واقع بر اساس عرضه نوع خدمات، سرقفلی مغازه، اجاره، هزینه و… در هر استان و شهرستان نرخ‌ها توسط کمیسیون نظارت، تعیین و ابلاغ شده است.
مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت در مورد نظارت بر بازار نیز تصریح کرد: علاوه بر تأمین کالاهای مورد نیاز، سعی شده نظارت‌های لازم از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسین سازمان‌های صمت استان‌ها و بازرسین اصناف در قالب طرح نظارتی ویژه ما رمضان در سطح بازار انجام شود.
تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی کالاها
مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت در مورد اعمال تخفیف روی قیمت کالاهای پرمصرف ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، عرضه کالاها در ماه مبارک رمضان با تخفیف حداقل ۵ تا ۱۵ درصدی با روش‌های مختلف خواهد بود و البته توزیع کنندگان می‌توانند تخفیف بیشتری هم اعمال کنند.
نرخ مصوب برنج، گوشت و شکر
وی ادامه داد: برخی از کالاها قیمت مصوب دارد؛ به عنوان مثال قیمت برنج ۱۱.۲۱ هندی که قرار است از سوی شرکت بازرگانی دولتی عرضه شود، ۱۸,۵۰۰ تومان است. قیمت برنج تایلندی ۱۲۵۰۰ تومان، قیمت شکر خانوار در بسته بندی یک کیلویی ۸۷۰۰ تومان، قیمت روغن نباتی با توجه به احجام و نوع روغن بر اساس قیمت درج شده روی کالا و قیمت گوشت قرمز منجمد هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان خواهد بود.
بیک زاده گفت: مسئولیت تأمین گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ عموماً با شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و مسئولیت تأمین برنج، روغن، شکر و … با شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت صمت خواهد بود.
عرضه روغن ۳۰ هزار تن بیشتر از تقاضا خواهد بود
وی در پاسخ به این سوال که آیا در تأمین روغن مشکلی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: مصرف روغن میانگین زیر ۱۵۰ هزار تن بود که برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن بیشتر یعنی ۱۸۰ هزار تن پیش بینی شده تا بتوان از این طریق افزایش تقاضا در بازار را جواب داد. برنامه تأمین نیز به تفکیک کارخانه و استان تنظیم شده و تمام تکالیف مربوط به کارخانه‌داران و استان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره اعلام شده است.
مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت افزود: از زمان تولید تا عرضه روغن به عمده فروشان فعلاً بر روی سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.
بیک زاده تاکید کرد: فعلاً پیش بینی این است که کمبودی در روغن و سایر اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان نداشته باشیم؛ البته تاکنون نیز کمبودی از سوی استان‌ها به ستاد اعلام نشده است.
فروش اینترنتی کالاهای مورد نیاز ماه رمضان
وی در مورد عرضه اینترنتی کالاهای مورد نیاز ماه رمضان نیز گفت: با توجه به وضعیت کرونا در برخی از استان‌های کشور عرضه اینترنتی کالاها در اختیار استانداران سراسر کشور گذاشته شده که از امکانات استانی خود برای این نوع عرضه استفاده کنند. مقرر شده برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی استان به استان از این ظرفیت‌های اینترنتی استفاده کنند تا کالاها را با روش‌های مختلف به دست مردم برسانند.
بیک زاده افزود: در عرضه اینترنتی کالاها محدودیتی وجود ندارد و افراد هر کالایی نیاز داشته باشند می‌توانند به صورت اینترنتی خرید کنند.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین