کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای ویدئوهای منتشر شده در مورد اختلال عصبی ناشی از واکسن کووید-۱۹ چیست؟

ایسنا , 21 فروردين 1400 ساعت 15:12

حزب الله:
پژوهشگران آمریکایی باور دارند که ویدئوهای منتشر شده در مورد اختلال عصبی ناشی از واکسن کووید-۱۹، در واقع به یک اختلال روانی مرتبط هستند و واکسن کووید-۱۹ به بروز اختلال عصبی منجر نمی‌شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این روزها ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر می‌شوند که نشان می‌دهند برخی از افراد پس از دریافت واکسن کووید-۱۹، نشانه‌های شدید عصبی مانند تشنج یا مشکل در راه رفتن را تجربه می‌کنند. ممکن است که میلیون‌ها نفر از دیدن چنین ویدئوهایی نتیجه بگیرند که واکسن کووید-۱۹ به خاطر ایجاد این نشانه‌ها خطرناک است و یا این که افراد حاضر در ویدئوها، به داشتن این نشانه‌ها تظاهر می‌کنند اما پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست"(MGH) باور دارند که هر دو نتیجه‌گیری نادرست است.
به گفته پژوهشگران، امکان دارد که واکسن کووید-۱۹ به تقویت پیشروی "اختلال عصبی عملکردی"(FND) منجر شود. اختلال عصبی عملکردی، یک اختلال روانی است که نشانه‌هایی مانند ضعف اندام، اختلال در راه رفتن، حرکات سریع، لرزش و گرفتگی صورت را به همراه دارد.
"دیوید پرز"(David Perez)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: انتشار این ویدئوها ممکن است با برداشت ساده مبنی بر ارتباط احتمالی میان واکسن و نشانه‌های عصبی، تردید برای واکسن زدن را تشویق کند. این نشانه‌ها با اختلال واقعی مغز مرتبط هستند که در تقاطع علوم اعصاب و روانپزشکی قرار دارد.
اختلال عصبی عملکردی، اختلال در مکانیسم‌های طبیعی مغز برای کنترل بدن است و می‌تواند به خاطر حوادث جسمی یا عاطفی مانند ترومای سر، اقدامات پزشکی یا جراحی و واکسیناسیون ایجاد شود.
پرز ادامه داد: اختلال عصبی عملکردی، درس‌های بسیاری را در مورد پیچیدگی مغز انسان به ما می‌آموزد.
دکتر "دیوید دونگ‌یونگ کیم"(David Dongkyung Kim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اختلال عصبی عملکردی می‌تواند آگاهی کنترل حرکت فردی را نیز به خطر بیندازد.
برخی از افرادی که در معرض ابتلا به اختلال عصبی عملکردی قرار می‌گیرند، ممکن است حوادث ناگوار زندگی، درد مزمن یا سایر بیماری‌های روانی را تجربه کرده باشند.
کیم گفت: مدل زیست‌روانشناختی که تعامل عوامل خطر، حوادث محرک و عوامل پایدار را در بر می‌گیرد، روشی است که به ما در درک اختلال عصبی عملکردی کمک می‌کند. اختلال عصبی عملکردی، با آموزش، فیزیوتراپی و روان‌درمانی قابل درمان است.
پژوهشگران اظهار داشتند که متخصصان مغز و اعصاب وظیفه دارند اختلال عصبی عملکردی را برای عموم مردم توضیح دهند.
پرز گفت: با کمک کردن به درک مردم در مورد اختلال عصبی عملکردی به واسطه آوردن این اختلال در برنامه‌های پزشکی و رفع نگرانی‌ها، مردم تصمیم‌های آگاهانه‌ای را در مورد واکسیناسیون کووید-۱۹ خواهند گرفت. 
این پژوهش، در مجله "JAMA Neurology" به چاپ رسید.


کد مطلب: 250854

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/250854/ماجرای-ویدئوهای-منتشر-شده-مورد-اختلال-عصبی-ناشی-واکسن-کووید-۱۹-چیست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com