تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
plusresetminus
حزب الله:وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دیدار با همتای ترکمنستانی در عشق آباد درباره مناسبات دوجانبه، همکاری در حوزه اکو و همچنین بهره‌برداری غیرنظامی از دریای خزر بحث و تبادل نظر کرد.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۷۶۷
بهره‌برداری غیرنظامی از دریای خزر از جمله محورهای گفت‌وگوی ظریف با همتای ترکمنستانی در عشق آباد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در چهارمین و آخرین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان حضور دارد، امروز (پنجشنبه) با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار آخرین تحولات روابط دوجانبه، موضوعات منطقه و همکاری‌های دو کشور در حوزه سازمان‌های بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
 

 
ظریف در این دیدار با ارائه ارزیابی مثبت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در بخش‌های دوجانبه  از جمله موضوعات محیط زیستی ( اعم از دریای خزر و دیگر حوزه‌ها)، خطوط مواصلاتی و ترانزیت و حوزه نوآوری تاکید و در خصوص همکاری دو کشور در سازمان همکاری اسلامی، همکاری‌های بیشتر در حوزه اکو با توجه به ریاست دوره‌ای ترکمنستان و بهره‌برداری غیرنظامی از خزر با همتای ترکمنستانی خود تبادل نظر کرد.
رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، به دستاورد‌های روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف اشاره و به فعلیت رساندن  ظرفیت‌های موجود برای گسترش همه جانبه روابط و برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.
روند صلح در افغانستان، همکاری‌ها در حوزه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری‌های چند جانبه در منطقه از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در این دیدار بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در دیدار با همتای ترکمنستانی خود اظهار داشت: بسیار خوشحالم بعد از مدتی به خاطر ویروس کرونا، نهایتا موفق شدم به شهر دوست داشتنی عشق آباد برگردم و از مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه شما سپاسگزارم و از ملاقات بی نظیری که با آقای بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان داشتم، بسیار سپاسگزاری می‌کنم.
ظریف افزود: ملاقات بسیار خوبی بود و نشانگر عمق روابط بین دو کشور و اهمیتی است که رهبران دو کشور به روابط بین ایران و ترکمنستان قائل هستند. معتقدم با نظراتی که آقای رئیس جمهور در ملاقات مطرح کرد که این نظرات مطابق با نظرات آقای روحانی و رهبری جمهوری اسلامی ایران است، این امکان را داشته باشیم که من و جنابعالی و همین طور جنابعالی و رئیس کمیسیون مشترک از جانب ایران روابط را با جدیت پیش ببریم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این نیز با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور ترکمنستان بر عزم کشورش برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. (اینجا بخوانید)
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این به ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این سه کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین