کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پنتاگون: توافق استقرار مجدد نظامیان آمریکا در عراق چیز تازه ای نیست

ایسنا , 19 فروردين 1400 ساعت 15:07

حزب الله:
جان کربی، سخنگوی پنتاگون تحولات اخیر در رابطه با استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در عراق را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت "چیز جدیدی نیست."


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ظاهرا دولت‌های آمریکا و عراق روی خروج تدریجی نیروهای ائتلاف خارجی از این کشور خاورمیانه توافق کرده‌اند.
جان کربی در یک نشست هفتگی گفت: یکی از مواردی که آنها روی آن توافق داشتند، ادامه مذاکرات فنی درباره استقرار دوباره بالقوه است، بنابراین این مورد جدیدی در این سند است اما ایده آن که درباره استقرار دوباره نظامیان آمریکایی در عراق است، چیز جدیدی نیست. ما همواره می‌دانستیم که قرار است در نهایت استقرار دوباره نیروها در عراق داشته باشیم.
دور سوم مذاکرات استراتژیک آمریکا – عراق روز چهارشنبه با هدف شفاف‌سازی درباره وضعیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریستی به رهبری واشنگتن در عراق برگزار شد. دو نشست قبلی ژوئن و اوت برگزار شده بود.
مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در سخنانی گفت، طرفین توافق دارند که هیچگونه پایگاه نظامی خارجی در این کشور وجود نداشته باشد. علاوه بر این، این مقام گفت هیات‌های مذکور تصمیم گرفتند که نبرد علیه داعش می‌تواند منحصرا از سوی نیروهای عراقی صورت پذیرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد: آمریکا و عراق در پایان دور سوم گفتگوهای راهبردی بین دو کشور در بیانیه‌ای مشترک بر تصمیم خود برای ادامه هماهنگی و همکاری امنیتی دوجانبه تاکید کردند.
الجزیره افزود: دو کشور اعلام کردند ماموریت نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف در حال حاضر به یک نمایندگی که بر آموزش و مشورت متمرکز است، منتقل شده است.
بغداد و واشنگتن افزودند دولت عراق بر پایبندی خود به حفاظت از کارکنان نیروهای ائتلاف و مراکز دیپلماتیک تاکید می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه این کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید می‌کند؛ افزود نشست گفتگوی راهبردی این کشور با عراق به امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی و مسائل سیاسی پرداخته است.
وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد تفاهمی وجود دارد مبنی بر اینکه ماموریت نظامی این کشور در عراق، همیشگی نباشد.
در اوایل سال ۲۰۲۰، پارلمان عراق به خاتمه حضور تمام نیروهای خارجی در این کشور رای مثبت داد. براساس اعلام مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، پتانسیل سرویس‌های امنیت ملی به طور چشمگیری افزایش یافته و به زودی این کشور را قادر می‌سازد تا از نیروهای خارجی خودداری کند. آمریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ نیرو در عراق دارد.


کد مطلب: 250764

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/250764/پنتاگون-توافق-استقرار-مجدد-نظامیان-آمریکا-عراق-چیز-تازه-نیست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com