تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
plusresetminus
حزب الله:ایندیپندنت گزارش کرد، رهبر فعلی گروه تروریستی داعش در زمان اسارت نزد بازجوهای آمریکایی خود به دیگر هم قطاران افراطگر خود و اسرار سازمانش خیانت کرده و نیروهای غربی را قادر به اجرای عملیاتهای موفق برای دستگیری و کشتن اهداف دارای "ارزش بالا" کرد.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۶۷۶
"خلیفه قناری"، افشای خیانت‌های رهبر جدید داعش علیه یارانش
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بنا به گفته یک تحلیلگر، اشتیاق محمد سعید عبدالرحمان المولی معروف به ابوابراهیم القرشی برای اطلاعات دادن درباره دیگر افراطگران چنان بوده که او هنگامی که پشت میله‌های زندان بوده به "خلیفه قناری" (خلیفه خبرچین، کسی که به دیگران اطلاعات می‌دهد) شناخته شد.  به گفته این تحلیلگر این افشاگری‌ها منجر به گسترش اختلاف عمیق در داخل داعش می‌شود.
اسناد اطلاعاتی جدیدا منتشر شده نشان می دهند که بازجویی از المولی در یک زندان آمریکایی موسوم به "کمپ بوکا" واقع در مناطق تحت اداره انگلیسی‌ها در جنوب عراق در سال ۲۰۰۸ منجر به فاش شدن خصومت او با شبه نظامیان خارجی شد که در آن زمان شروع به ورود در تعداد بالا به خاور میانه کرده بودند.
آنها همچنین نشان می‌دهند که او اساسا با شرکت زنان در جنگ مسلحانه  مخالف بوده است.
ابو جاسم ابو قسوره  که در آن زمان معاون رهبر هسته اولیه داعش در عراق بود جزو آنهایی بود که اطلاعاتش از سوی المولی افشا شد. ابوقسوره،‌ یک شبه نظامی سوئدی-مراکشی بود که در اسکاندیناوی به جذب نیروهای داوطلب برای جنگ در عراق پرداخته، بعدا در درگیری با آمریکایی ها در شهر مصول کشته شد.
این زندانی بر اساس گزارشها به شرح کمپ ابو قسوره در غرب موصل پرداخته و به شناسایی او از میان اسامی مستعار مختلفش کمک کرده و همچنین درباره یک پیک معتمد مورد استفاده ابوقسوره از جمله ظاهر فیزیکی و خودروهای مورد استفاده‌اش و مکانهای مورد رفت و آمدش توضیح داد.
مرگ ابوقسوره به المولی در رسیدن به اوج سلسله مراتب افراطگران و جانشین شدن به جای ابوبکر البغدادی،‌رهبر سابق گروه تروریستی داعش که دو سال پیش در عملیات نیروهای ویژه آمریکایی کشته شد آن هم تحت نام الهاشمی القرشی کمک کرد.
المولی که ۴۴ سال سن داشته و متاهل و صاحب یک پسر است، ۱۸ ماه به عنوان سرباز وظیفه در ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق خدمت کرده و بعدا از بابت اتهام شرکت در فعالیتهای شبه نظامی بعد از اشغالگری آمریکا و انگلیس بازداشت شد. او در سال ۲۰۰۹ در پاداش خبرچینی‌هایش آزاد شده و سریعا به القاعده پیوست.
هارورو  اینگرام، یک پژوهشگر ارشد برنامه مطالعه افراطگری در دانشگاه جورج واشنگتن تاکید کرد افشای این مجموعه اسناد "واقعا باعث تزلزل اعتماد" به رهبران داعش در میان شبه نظامیان این گروه می‌شود.
او اظهار کرد: چیزی که این اسناد به طور بالقوه فاش می کنند این است که گروه داعش یک گروه مشکلدار بوده و مشکل آن در راسش است. شما اساسا شاهد نشستن "خلیفه قناری" در آنجا هستید. 
واشنگتن برای سر المولی ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. همچنین این فرمانده داعش متهم به ایفای نقش کلیدی در اذیت و آزار جامعه ایزدی‌های عراق است. بعد از تصرف منطقه سنجار عراق توسط داعش، بیش از ۵۰۰۰ ایزدی کشته شده و صدها تن از زنان و دختران آنها به بردگی برده شدند. 
همچنین گفته شده که المولی یکی از عوامل محرک گسترش شاخه‌های وابسته به گروه داعش در خارج از جهان عرب به ویژه در آفریقا بوده است جایی که شاهد افزایش چشمگیر خشونتها بوده و جدید ترین موردش حملات افراطگران در موزامبیک و سر بریدن غیرنظامیان از جمله کودکان در آنجا توسط این افراطگران است.
گروه های افراطگرای همپیمان با داعش از جمله در جنوب شرق آسیا، پاکستان و افغانستان،‌لیبی، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و موزامبیک علاوه بر داعش با المولی به عنوان "خلیفه"‌ آن بیعت می کنند.
این ۵۶ به اصطلاح گزارش بازجویی تاکتیکی  دومین بخش از اسناد محرمانه مرتبط با بازداشت المولی در سال ۲۰۰۸ است که از سوی دولت آمریکا و از طریق آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت و از سوی مرکز مبارزه با تروریسم آن منتشر می شود.
سال گذشته میلادی بخش اول و کوچکتر این اسناد فاش ساختند که چطور او  به تامین اطلاعات درباره ۸۸ شبه نظامی پرداخت.
اسناد جدید فاش می سازند که المولی به ارائه ریز اطلاعات تشکیلات گروه داعش در پایگاه اصلی سابقش در موصل و همچنین شرح ساختارهای نظامی، امنیت داخلی، اداری  و پروپاگاندای آن پرداخته است. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت:‌او به بیان جزئیات مربوط به کلیت رهبران داعش در موصل پرداخت.
مردی که هم اکنون رهبر داعش است به اسیرکننده‌های خود اطلاعات مکانهایی که در آنها بتوان همقطاران افراطگر وی را رهگیری کرد همچون بازار حی الثمر  در شهر که محل رفت و آمدها و دیدارهای آنها برای ناهار است، ارائه کرد.
طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا: المولی در چند گزارش به نیروهای آمریکایی درباره بهترین زمانهای روز برای یافتن اعضای داعش در مکانهای متفاوت پیرامون موصل به عنوان مثال درباره یک کافه خاص که محل دیدار روزانه عوامل بوده، مشورت داد.
گزارشهای مربوط به بازجویی نشان می‌دهند که المولی در یک مقطع تلاش کرده تا "چهره کامپیوتری" یک شبه نظامی عربستان مشهور به جارالله را ترسیم کند. همچنین المولی  مشخصا در ارائه اطلاعات درباره تیم رسانه‌ای گروه موسوم به "الفرقان" که به اجرای کارهای پروپاگاندا می‌پرداخته مشارکت داشته است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین