تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
plusresetminus
حزب الله: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درخصوص خطر شیوع کرونای برزیلی هشدار داده است، اما می‌توان از خطر آن در امان ماند؟
۰
کد مطلب : ۲۵۰۶۴۳
کرونا انگلیسی کم بود، نوع برزیلی هم قصد شکفتن دارد/ پشت سنگر بهداشت پناه بگیریم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بهمن ماه سال ۹۸ مهمانی که نامش در شناسنامه کرونا ویروس ثبت شده بود، بدون کارت دعوت و گذرنامه و خودسرانه از کشور چین وارد ایران شد، بی مهابا تاخت و بی رحمانه چراغ عمر بسیاری از مردم را خاموش کرد.
عده‌ای را بیمارستان نشین کرد و به ریه‌های مبتلایان چنگ می‌زد، سرفه‌های دلخراش و آزاد دهنده، تب و لرز و حس درد در شکم کرونایی‌ها را آزار می‌داد، رفته رفته بر تعداد گروگان‌ها و قربانیان افزوده می‌شد و از طرفی محدودیت‌های ویژه برای مقابله با شیوع بیش از پیش آن اجرایی شد.
از سویی محدودیت‌های کرونایی نظیر مسدود کردن مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها و استانها، تعطیلی بازار‌ها و انسداد مسیر‌های پرتردد و ... راهکار‌هایی برای مقابله با این مهمان پُررو بود که تا هم اکنون کنگر خورده و لنگر انداخته است و خیال رفتن ندارد، اما هنوز جدال با کرونای چینی تمام نشده بود که کرونای انگلیسی کوله بار سفر بست.
این بار در چمدان‌های مسافرانی که در بحبوحه کرونا فیلشان یاد هندوستان کرده بود و دست از سفر‌های خارجی نکشیدند، کرونای انگلیسی برای ایران به سوغات آورده شد، از طرفی دیگر هم تردد در مرز‌های ایران از طریق پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه و به واسطه ورود گردشگران عراقی وارد شد و گویی مرز برای این کرونای جهش یافته و افسار گسیخته باز شده بود.
مسدود کردن مرزها، انجام تست سریع کرونا در پایانه‌های مرزی هر ۷۲ ساعت یکبار ویژه تجار عراقی و ایرانی، الزام تست کرونا برای مسافرانی که از خوزستان قصد سفر به سایر استان‌های کشور دارند و ممنوعیت تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی و... به ویژه در ایام نوروز اجرایی شد تا شاید جلوی انتشار این ویروس افسار گسیخته گرفته شود و تا حدودی سرعت انتشار را کاهش داد.
بیشتر بخوانید: خطر شیوع کرونای برزیلی جدی است
هنوز کادر درمان نفس راحتی از دست کرونای چینی و انگلیسی نکشیده اند، حالا خبر می‌رسد که کرونای برزیلی هم متولد شده و به گفته فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خطر شیوع آن به واسطه تردد کشتی‌ها از برزیل و سایر کشور‌ها در سواحل بندر امام خمینی (ره) و گردشگران وجود دارد.
او بر لزوم در نظر گرفتن تمهیدات لازم و موثر برای جلوگیری از این ویروس با کشندگی و خطری بیش از نوع چینی و انگلیسی آن که منجر به جان باختن بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر طی یک روز در این کشور شده است، تاکید کرده است.
گذشته از اندیشیدن تهمیدات لازم در این زمینه، همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ۲ ماسک استاندارد به ویژه در اماکن شلوغ، خودداری از برگزاری مراسم عروسی و عزا و دورهمی‌های خانوادگی و پرهیز از حضور در این محافل، اجتناب از سفر‌های غیرضروری، ماندن در خانه و شست و شوی مکرر دست‌ها و پایبندی به فرمول شفا می‌تواند آرزوی کرونای برزیلی برای حمله به ایران را برای همیشه خنثی کند و آرامش شهروندان برای در امان ماندن از خطر این ویروس را محقق کند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین