تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله: تلویزیون در نوروزی که مردم به ماندن در خانه‌هایشان تشویق و ترغیب می‌شدند، چهار سریال را برای پخش انتخاب کرد که از این تعداد، دو سریال در ژانر طنز قرار داشتند؛ ژانری که تجربه‌ها نشان داده است اگر درست تولید شود، بیش از هر موضوعی در جذب مخاطب موفق خواهد بود.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۶۲۳
سریال‌های نوروز با مخاطب چند چند بودند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در روزهای اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما نتایج یک نظرسنجی را درباره برنامه‌های نوروزی سیما و همچنین برنامه‌های سال ۹۹ اعلام کرد که البته در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت.
اما فارغ از هرگونه قضاوت درباره نتایج این نظرسنجی، پس از گفت وگو با یک منتقد، ایسنا به رسم معمولِ پایان یک مناسبت، به میان مخاطبان رفته است تا نظرات آنها را درباره برنامه‌های نوروزی سیما جویا شود.
در این نظرسنجی، اغلب مخاطبان سریال «نون خ» را بهترین و شادترین سریال تلویزیون دانسته و عنوان کرده‌اند که دوست دارند در ایام نوروز از تلویزیون سریال‌هایی با فضای شاد و طنز ببینند.
در نوروز ۱۴۰۰، چهار سریال از شبکه‌های سیما به روی آنتن رفتند؛ شبکه یک فصل سوم سریال کمدی «نون خ» را به روی آنتن برد و شبکه دو با پخش یک درام عاشقانه به نام «همبازی» سریال‌های سال جدیدش را آغاز کرد. شبکه سه نیز برخلاف آنچه پیشتر اعلام شده بود که سریال طنز «بوتیمار» با بازی مرجانه گلچین و حمید لولایی را به روی آنتن می‌برد، فصل دوم سریال جاسوسی ـ امنیتی «گاندو» را پخش کرد که حاشیه های بسیاری هم به دنبال داشت . شبکه پنج سیما هم سریال طنز «نوروز رنگی» با روایتی از یک خانواده مشهدی در دهه ۶۰ را به روی آنتن برد.
در ادامه نظر تعدادی از مخاطبان را درباره عملکرد تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ می‌خوانید که در گفت وگو با ایسنا عنوان شده است:
یک خانم جوان خانه دار تهرانی می‌گوید که در میان سریال‌های نوروز تلویزیون، او و خانواده اش فقط «نون خ ۳» را تماشا کرده‌اند.
او درباره فصل سوم از «نون خ» چنین ادامه می دهد که «چون این سریال طنز است برای این روزها که غم و ناراحتی زیاد است، مناسب است و لحظات شادی را برایشان به ارمغان می‌آورد.
یک شهروند از شمال کشور هم در اظهار نظری مشابه می‌گوید که در ایام نوروز فقط سریال «نون خ» را دیده که به نظرش سریال کمدیِ خوب و سرگرم‌کننده‌ای بوده است.
یک کارمند کرجی در پاسخ به این پرسش که کدام سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی تلویزیون را دنبال کرده است؟ می‌گوید: من سریال «نون خ» را دیدم و به نظرم خوب و راضی کننده بود.
او همچنین می‌گوید برنامه «مسابقه ایران» شبکه یک سیما را نیز دنبال کرده و به نظرش برنامه خوبی بوده است.
شهروندی کرمانی نیز فقط سریال «نون خ» را تماشا کرده و در جواب اینکه چرا به دیدن این سریال علاقه دارد؟ می‌گوید: زیرا این سریال طنز است و لهجه کردی شیرینی دارد و در میان سریال آهنگ‌های محلی پخش می‌شود.

سریال نون خ ۳
یک دانشجوی مشهدی درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون می‌گوید: دو قسمت جدید سریال «پایتخت ۶» و «نوروز رنگی» را تماشا کردم؛ تیزر بقیه سریال‌های نوروزی را قبلا دیده بودم و چون به نظرم جذاب نیامده بود، دنبالشان هم نکردم.
او می‌افزاید: سریال «نوروز رنگی» را خیلی پسندیدم؛ شاید به این خاطر که خودم مشهدی هستم و این سریال درباره یک خانواده مشهدی است با آن همذات پنداری کردم و برایم جذاب بود.
شهروندی قزوینی با بیان اینکه سریال «نون خ ۳» را تقریبا دنبال کرده و از آن رضایتی ۷۰ درصدی داشته است، می‌گوید: بقیه سریال‌ها را ندیدم و نمی‌توانم مقایسه یا انتقادی نسبت به آن‌ها داشته باشم.
او همچنین با اشاره به سکانسی از سریال «منم دوستت دارم» در شبکه سلامت که در فضای مجازی دست به دست شد و پرداختن به مساله عادت ماهیانه بانوان در این مجموعه، این حرکت را شروعی خوب برای پرداختن به موضوعاتی از این دست که قبلا بی دلیل تابو بوده است، عنوان می‌کند.
یک دختر ۱۶ ساله نیز می‌گوید که سریال «نون خ ۳» را دوست داشته و سریال «گاندو» را چون موضوعی پلیسی و سیاسی داشته است، دنبال نکرده؛ زیرا معتقد است که در ایام نوروز باید سریال‌هایی با حال و هوای نوروز و شادی پخش شود.
او می‌گوید: در طول سال اغلب سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود غمگین هستند و حداقل در ایام عید نباید اینطور باشد.
این نوجوان همچنین سریال «هم بازی» که از شبکه دو سیما در حال پخش است را سریالی سرد عنوان می‌کند که مناسب ایام نوروز نبوده است، اما در عین حال اضافه می‌کند: موضوعی که در این سریال مطرح شده یعنی تصمیم گیری ریش سفیدان فامیل برای ازدواج جوانان که کار درستی هم نیست، موضوع مهمی است که در این سریال مطرح شد.

سریال نوروزی همبازی
نوجوان دیگری از کرج قسمت‌های جدید سریال «پایتخت» را ضعیف عنوان کرده و معتقد است «پایتخت» های قبلی بهتر بودند. او همچنین «نون خ» را در ایام نوروز تماشا کرده و از آن رضایت داشته است.
یک خانم خانه دار خراسانی نیز عنوان می‌کند که سریال «نوروز رنگی» را بسیار دوست داشته و با خانواده تماشا کرده است.
او در ادامه اظهارنظرش درباره سریال نوروز شبکه تهران، می‌گوید: لهجه مشهدی بازیگران در این سریال برایش بسیار جالب بوده است.

نوروز رنگی
یک کارمند تهرانی با صراحت می‌گوید که هیچ کدام از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ایام نوروز را تماشا نکرده و ترجیح داده است خودش را با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرگرم کند.
مخاطب کرمانی تلویزیون، «نون خ ۳» را سریال محبوبش در ایام نوروز معرفی می‌کند و از قسمت‌های جدید سریال «پایتخت» نیز انتقاد کرده و آن را مسخره عنوان می‌کند. او همچنین می‌گوید بیننده مسابقه تلویزیونی «پنج ستاره» نیز بوده است.
مخاطبی از خراسان جنوبی درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون می‌گوید: من چند قسمت از «نون خ ۳» را دیدم و به نظرم سریال خوبی بود. سریال «گاندو» را من ندیدم اما اطرافیانم دیده بودند و آن را دوست داشتند.

سریال نوروزی گاندو ۲
این مخاطب در ادامه می‌گوید: یک قسمت از «پایتخت» را هم دیدم و به نظرم قبلا جذاب تر بود و الان به سمت بی مفهومی و پوچی رفته است. «پایتخت» های قبلی محتوای بهتری داشتند و حتی تکرارشان را هم می‌دیدیم اما تعجب کردم که امسال فیلم‌نامه سریال انقدر ضعیف بود.
یک هموطن دیگر از قزوین می‌گوید: هیچکدام از سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی تلویزیون را دوست نداشتم و به نظرم هیچکدام خوب نبودند؛ فقط سریال «نون خ» را تماشا می‌کردم که آن هم عالی نبود و فقط از بقیه بهتر بود. فلیم‌های سینمایی تلویزیون نیز خیلی بد انتخاب شده بود.
یک نوجوان ۱۷ ساله از استان البرز با بیان اینکه «گاندو» سریال خوبی بود اما مناسب پخش در روزهای عید نبود، می‌گوید: مردم در ایام عید دوست دارند سریال‌های شادتری را ببینند اما چون سریال «گاندو» را قبلا دیده بودیم و می‌دانستیم سریال خوبی است، دنبالش کردیم. سریال «هم بازی» که از شبکه دو پخش شد به نظرم موضوع خوبی داشت و به دغدغه جوانان پرداخته بود اما آن هم اگر در ایام نوروز پخش نمی‌شد بهتر بود. اگر سریال‌های شادتری پخش می‌شدند بهتر بود؛ به ویژه اینکه به خاطر کرونا مردم بیشتر در خانه هستند. سریال «نون خ» سریال شاد و خوبی بود. «نوروز رنگی» هم شاد و خنده دار بود اما به درد همه نمی‌خورد زیرا برخی اصطلاحات مشهدی در آن به کار رفته که فقط خود مشهدی ‌ها متوجه می‌شوند و چون مادر من مشهدی است و به ما توضیح می‌داد برایمان جالب بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین