تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
plusresetminus
حزب الله:معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم، گفت: ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۶۱۳
درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه ١٧ فروردین ماه بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) اظهار کرد: این نشست معمولی کمیسیون مشترک بود که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود. البته الان مصادف شده بود با شرایط جدیدی که به وجود آمده و فرصتی که برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام پیش آمده است.

وی با ذکر این نکته که نشست اول را به صورت ویدئو کنفرانس در روز جمعه برگزار کردیم و این جلسه دوم بود، نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را سازنده خواند و گفت: توافق کردیم دو گروه کاری تشکیل شود در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای. این دو گروه کاری متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک یعنی کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشور‌های ۱+۴، بدون حضور آمریکاست.

آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، نخواهد بود
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، نخواهد بود و این سیاست قطعی ماست و هیچ تردیدی در این نیست و همه امور هم به همین ترتیب برنامه‌ریزی شده است. جلسات کارشناسی تشکیل می‌شود و وظیفه آن‌ها این است که مجموعه اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام دهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد، را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود و این‌ها همه در یک مرحله خواهد بود.

اصلا احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم
این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه این در کمیسیون مشترک پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست، خاطرنشان کرد: اصلا احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم. کاملا روشن است که آمریکایی‌ها در حوزه تحریم‌ها باید چه کار کنند و کار‌هایی هم که ایران باید برای بازگشت به اجرای کامل انجام دهد، این‌ها هم مشخص است. هر دو مجموعه اقدامات در یک مرحله می‌تواند انجام شود؛ البته ما مجموعه اقدامات خودمان را بعد از آنکه آمریکایی‌ها انجام دادند و راستی آزمایی کردیم، صورت خواهیم داد.

عراقچی تصریح کرد: کار این دو گروه کاری این است که این مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آن‌ها را مشخص کنیم.

هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم/ ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر
وی گفت: در همه این مراحل بین ما و کشور‌های ۱+۴ مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: اینکه کشور‌های ۱+۴ این موارد را چگونه به طرف آمریکایی منتقل و با آن‌ها چگونه صحبت می‌کنند که آن‌ها را به شرایط جمهوری اسلامی راضی کنند، موضوعی است که به ما ارتباطی ندارد، از هر روشی می‌خواهند استفاده کنند، در وین یا هر جای دیگر، این موضوع ما نیست. موضوع ما مذاکره با کشور‌های ۱+۴ است که این کار صورت گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: حرکت گام به گام نداریم و در یک گام نهایی همه امور انجام می‌شود و مذاکره ما در خصوص گام نهایی است و مذاکره هم در حقیقت گفتگو‌های فنی و حقوقی است.

وی تصریح کرد: ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: ما فقط درباره اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفتگو‌های فنی، حقوقی و حرفه‌ای را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه امیدواریم ظرف روز‌های آینده گروه‌های کارشناسی به نتایجی برسند، خاطرنشان کرد: به صورت مرتب کار گروه‌ها را رصد خواهیم کرد. قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی است را ارزیابی کنیم.

اگر پیشرفتی وجود ندارد، به کار خاتمه خواهیم داد
عراقچی گفت: اگر پیشرفتی وجود ندارد، به کار خاتمه خواهیم داد، حتی زودتر؛ اگر فردا ببینیم طرف‌های مقابل ما در کارگروه‌ها جدی نیستند، طبیعی است که اینجا نیامدیم وقت خودمان را تلف کنیم. عجله‌ای در این امر نداریم. زمانی مذاکرات را جلو می‌بریم که بدانیم در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران جلو می‌رود.

رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.

تا الان همه کشور‌های موجود در برجام ۱+۴ جدیت خود را اعلام کرده‌اند/ در مجموع فعلا در مسیر درستی قرار گرفته
وی یادآور شد: تا الان همه کشور‌های موجود در برجام ۱+۴، سه کشور اروپایی و چین و روسیه جدیت خود را اعلام کرده و قصد خودشان را برای احیای مجدی برجام به صراحت اعلام کرده‌اند. برداشتی که ما از رفتارشان در جلسه کمیسیون مشترک و در جلسات دوجانبه‌ای که برگزار کردیم، این است که چنین اراده‌ای وجود دارد.

عراقچی اضافه کرد: قبل از جلسه امروز، جلسات جداگانه‌ای را با هیأت‌های چین و روسیه داشتیم. همواره رایزنی‌های نزدیک با این دو کشور داشتیم و الان به این رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم. الحمدالله مواضع ما در راستای خوبی با همدیگر قرار دارد و همکاری خوبی هم در جریان کمیسیون مشترک بین سه کشور صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با طرف‌های اروپایی صحبت داشتیم با آقای مورا هماهنگ کننده برجام دو بار قبل از جلسه کمیسیون مشترک دیدار کردم و تنظیمات اجرایی و ترتیبات کار را با هم مشخص کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: در مجموع فعلا در مسیر درستی قرار گرفته، ولی ادامه این مسیر بستگی به رفتار، جدیت و حسن نیت طرف مقابل دارد. به محض اینکه احساس کنیم چنین حسن نیت و جدیتی وجود ندارد، طبیعی است که به این مسیر ادامه نخواهیم داد و هیچ عجله و شتابی هم نداریم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین