تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
حزب الله:صفوف مرغ و از طرفی دیگر گرانی‌های شوک آور همچنان ادامه دارد و انتظار‌ها برای ماه مبارک رمضان سامان بخشی به این نابسامانی هاست.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۴۲۴
صف‌های طولانی مرغ به پایان می‌رسند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،طی یک ماه گذشته التهابات بازار مرغ به اوج خود رسیده بود به طوریکه مغازه داران  با بی توجهی به نرخ مصوب با قیمت های دلخواه اقدام به عرضه کالا می کردند و در برخی مغازه ها حتی با قیمت های بالا هم مرغ به ندرت  پیدا می شد که این امر نگرانی هایی در بین‌ خانوار ها ایجاد کرده بود چرا که با افزایش قیمت گوشت و دیگر کالاهای پروتئینی، بسیاری از اقشار دیگر توان خرید مرغ را هم نداشتند، هر چند مسئولان بارها اعلام کردند که کمبودی در عرضه نیست و التهابات قیمت در بازار مقطعی است اما خبر از دلال ها به گوش می رسد. کشفی که همواره بعد از هر گرانی با رویت انبارهای احتکار صورت می گیرد.
 
سرهنگ ولیپوری گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت درباره جزئیات دستگیری دلالان بازار مرغ، اظهار کرد: در همین مدت اخیر ۲۰ دلال بازار مرغ را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردیم و تعدادی از آن‌ها در بازداشت و برخی نیز با قرار وثیقه آزاد شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه طی ۱۵ روز گذشته مرغ‌های احتکار شده توسط محتکران را کشف کردیم، گفت: بیش از ۵۳ تن مرغ را در ایام تعطیلات کشف کردیم و در بازار توزیع شد.
 
سرهنگ ولیپوری گودرزی بیان کرد: جلسات برای هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف جهت مدیریت بازار در دستور کار است و نیرو‌های ما بازدید از کشتارگاه‌ها و رصد بازار را انجام می‌دهند.
 
رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، بازار وضعیت بهتری را دارد و نسبت به چند هفته گذشته میزان کشفیات کاهش یافته است.
 
از ماه ها قبل بارها مسئولان تشکل ها اذعان کردند که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته کمبودی در عرضه مرغ نداریم و تنها انحرافات سیستم توزیع زمینه را برای ۲ نرخی بودن قیمت کالا فراهم کرده است که طی روزهای گذشته بنابر تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ مبنی بر اصلاح قیمت مصوب و افزایش سن مرغ گام های مثبتی در راستای ثبات بازار مرغ برداشته شد و پیش بینی ها حاکی از آن است که طی روزهای آتی بازار مرغ به آرامش خود برسد و دیگر خبری از قیمت های نجومی ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی در مغازه ها نباشد که خانوارها نسبت به تامین محصول پروتئینی مورد نیاز سبد مصرفی نگران باشند.
 
بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که صف های طولانی دریافت مرغ و همچنین قیمت نسبتا بالا در برخی مغازه ها همچنان پابرجاست که طبق اذعان مسئولان وزارت جهاد به عنوان متولی تولید با روند روبه رشد عرضه طی ۲ روز آینده بازار مرغ به آرامش می رسد، چنانچه مردم در فروشگاهی مشاهده کردند که مرغ حتی ۱۰۰ تومان از قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بالاتر عرضه می شود، به عوامل نظارتی اطلاع دهند تا با متخلف برخورد شود.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین‌جزئیات دلایل التهابات بازار مرغ طی یک‌ماه اخیر و تاثیر اصلاح قیمت مصوب بر تولید و عرضه در بازار با خبر شویم:
 
تشدید نظارت ها به داستان گرانی مرغ پایان می دهد
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه بازار مرغ طی روزهای آتی به آرامش می رسد، اظهار کرد: با اعلام قیمت جدید و افزایش سن مرغ به ۵۰ روز پیش بینی می شود که طی چند روز آینده به بازار به ثبات برسد.
 
وی افزود: طی پروسه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت بازار مرغ به ثبات خواهد رسید، کما اینکه طبق گزارش از شهرستان ها صف ها در حال کم شدن است و امیدواریم این روند در تهران هم نمود پیدا کند و آثار اصلاح قیمت ها به زودی برای مردم در بازار مشخص شود.
 
حجت ادامه داد: با وجود آنکه تصمیم اصلاح قیمت در تعطیلات عید گرفته شد، چند روزی زمان نیاز است تا کشتارگاه و تولیدکننده ها با یکدیگر هماهنگ شوند تا اثر خود را بر بازار بگذارد.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه افزایش عرضه و اصلاح قیمت تا حدودی اثر خود را بر بازار گذاشته است، گفت: با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد مبنی بر افزایش سن مرغ به ۵۰ روز و اصلاح قیمت ها مرغداران تمایل بیشتری به تولید نشان دادند که امیدواریم برای ۴ تا ۵ روز افزایش سن کشتار، نهاده در بین مرغداران توزیع کند تا افزایش حجم تولید اثر خود را بر بازار بگذارد.
 
این مقام مسئول درباره علل بالابودن قیمت مرغ در برخی مغازه ها گفت: برخی مغازه داران از قبل کالا را خریداری کردند و در مغازه دارند، همچنین برخی دیگر از مغازه داران قبل از اعلام رسمی قیمت، با کشتارگاه ها قرارداد بستند، یه همین‌خاطر چندروزی زمان نیاز است تا قیمت مصوب اجرا شود.
 
وی با تاکید بر تشدید نظارت ها در بازار بیان کرد: با توجه به ممنوعیت حمل مرغ زنده از استانی به استان دیگر، مرغ کشتار شده تحت نظارت باید از مبدا به مراکز عمده فروشی رود، هر چند این پروسه هم ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان نیاز دارد تا قیمت های مصوب اجرا شود چرا که برخی مراکز از قبل پیش پرداخت خود را واریز کردند.
 
 
 انحراف سیستم توزیع علت اصلی گرانی اخیر مرغ
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشت، با  با بیان اینکه افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت مصوب مرغ منطقی است، اظهار کرد: اصلاح قیمت مرغ زنده به ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، نرخ معقول و منطقی است.
 
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان مکلف به اجرای نرخ مصوب هستند، افزود: از تمامی همکاران درخواست کردیم که مرغ را با نرخ مصوب تامین و عرضه کنند.
 
اسداله نژاد از افزایش حجم ورودی مرغ استان تهران خبر داد و گفت: با افزایش عرضه از دیگر استان ها، التهابات بازار مرغ و صف های طولانی دریافت مرغ به پایان می رسد.
 
این مقام مسئول نبود نظارت را علت اصلی گرانی های اخیر بازارمرغ اعلام کرد و گفت: دستگاه های دولتی وظیفه نظارت بر سیستم توزیع را عهده دار هستند که متاسفانه به درستی به وظیفه خود عمل نمی کنند و همین امر زمینه را برای نابه سامانی بازار فراهم کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه انحراف در سیستم توزیع بر گرانی و ۲ نرخی بودن مرغ در بازار دامن زده بود، افزود: گرچه مرغداران مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب یا حداکثر یک هزار تومان بالاتر عرضه می کردند، اما متاسفانه بعد از کشتار نظارتی در سطح بازار نبود که همین‌ امر منجر به التهابات بازار شده بود.
 
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی مناسب و توزیع روزانه ۷ هزار تن گوشت مرغ کمبودی در بازار نداریم و تنها مشکلات بعد از کشتار منجر به ایجاد صف های طولانی شد که با اصلاح قیمت مصوب بازار طی روزهای آتی به آرامش‌می رسد.
 
وعده تعادل بازار مرغ تا ماه رمضان!
محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی، اصلاح نرخ مصوب مرغ و افزایش جوجه ریزی را از جمله اقدامات مهم در راستای ایجاد ثبات بازار مرغ اعلام کرد و گفت: تا اواسط اسفند فقط برای ۴۰ روز پرورش، نهاده تخصیص داده می شد که این عدد به ۴۵ روز و در نهایت به ۵۰ روز افزایش یافت و هم اکنون ذرت و کنجاله سویا به طور ۱۰۰ درصدی برای ۵۰ روز تامین می شود که این امر منجر به افزایش ۲۵ درصدی تولید گوشت مرغ می شود.
 
وی افزود: استان های تامین کننده مرغ تهران موظف به تامین مرغ بیشتری شدند که با توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه مشکلی در عرضه مرغ نداریم. بنابر تمهیدات  صورت گرفته  این نوید را نوید می دهم که ماه رمضان بازار متعادلی پیش رو خواهیم داشت.
 
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، بیان کرد: مردم به میزان نیاز مرغ خریداری کنند و نیازی به دپو و احتکار خانگی نیست.
 
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه اصلاح قیمت مصوب در پایداری تولید نقش مثبتی دارد، گفت: قیمتی که اخیرا برای مرغ تعیین شده، مرغداران زیان نمی کنند که با این وجود رغبت بیشتری برای جوجه ریزی دارند.
 
وی در پایان افزایش کالاهای رقیب همچون گوشت قرمز و حبوبات را یکی از دلایل ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با اصلاح قیمت مرغ و افزایش تولید جای هیچ گونه نگرانی در خصوص عرضه وجود ندارد.
 
حال با توجه به اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تشکل ها مبنی بر جوجه ریزی مناسب و عدم کمبود در بحث عرضه انتظار می رود که بازار به آرامش قبل برسد چرا که متولیان امر تنها مشکلات سیستم توزیع و ازدیاد تقاضا برای خرید را از دلایل اصلی التهاب بازار مرغ در یک‌ماه اخیر مطرح کردند که با اصلاح قیمت مصوب در سایه افزایش نظارت ها انتظار می رود که صف های طولانی دریافت مرغ برچیده شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین