تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
plusresetminus
حزب الله: دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: برای آمریکا و اروپا بسیار مهم است که به روش‌های مختلف بتوانند به این سند راهبردی ایران و چین دسترسی یابند و آن را تخریب کنند.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۴۰۳
تلاش آمریکا و اروپا برای دستیابی و تخریب سند راهبردی ایران و چین
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با تبیین اهمیت امضای سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین، آن را ترسیم کننده چشم انداز روابط بلندمدت و راهبردی میان دو کشور برشمرد و گفت: این سند چشم اندازی است که در چارچوب تامین حداکثری منافع ملی و با نگاه به همه مناطق جهان و بازیگران اصلی به ویژه قطب‌های اقتصادی در جهان امضا شد که در چارچوب سیاست خارجی متوازن آن را پیگیری و اجرا می‌کنیم.
وی اظهار داشت: بر این اساس، نگاه ما نه صرفاً به غرب یا کشوری خاص، بلکه نگاه به قطب‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی است که می‌تواند تامین کننده منافع ملی باشد.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: امروز از چینی صحبت می‌کنیم که در عرصه اقتصادی رشد چشمگیری دارد و این در حالی است که آمریکا با صدها میلیارد دلار کسری تجاری مواجه است، اما چین در سال ۲۰۲۰ یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود که رشد اقتصادی داشته است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: چین در عرصه فناوری و هوا فضا نیز حرف‌های اساسی برای گفتن دارد و پیشرفت‌های زیادی داشته است، بنابراین همان طور که در عرصه سیاست بین الملل، مفاهیم در حال تغییرند در عرصه اقتصادی، سیاسی و فناوری، قطب‌های علمی و فناوری نیز در حال حرکت و جابجایی هستند.

وی با اشاره به افول هژمونی آمریکا در منطقه و جهان، گفت: در این چارچوب در حالی که آقای بایدن از وضع اسفناک زیرساخت‌ها در جامعه آمریکا و بدهی‌های این کشور صحبت کرد، اکنون در چین عکس این وضع را شاهدیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: بنابراین عقل و خرد جمعی ایجاب می‌کند که در چارچوب منافع ملی، قدرت‌ها و بازیگران نوظهور جهانی را با رعایت انصاف، عدالت و همزیستی مسالمت آمیز در عرصه سیاست و روابط خارجی ببینیم.

امیرعبداللهیان، چین را یکی از بازیگران اصلی و تاثیرگذار جهانی دانست و گفت: چینی‌ها نیز در قبال جمهوری اسلامی ایران چنین درکی دارند و وقتی وارد همکاری‌های راهبردی با ایران می‌شوند با کشوری همکاری می‌کنند که بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد و از موقعیت ژئوپولیتیک، ژئو اکونومیک و ژئواستراتژیک در منطقه برخوردار است.
وی افزود: این‌ها نشان دهنده این است که دو کشوری که به عنوان دو بازیگر مهم در منطقه آسیا هستند و هیچ سابقه جنگ، بدبینی و استعمار میان دو کشور وجود ندارد با استفاده از تحولات جدید در حوزه اقتصاد و علم و فناوری با رویکرد مبتنی بر منافع ملی وارد چنین عرصه‌ای شدند و این سند چشم انداز را امضا کردند.

مدیر کل امور بین الملل مجلس همچنین در خصوص علت هجمه گسترده رسانه‌ای علیه این سند همکاری، گفت: بخشی از این هجمه‌ها منشا تاریخی دارد اگر سوابق تاریخی امضای قرارداد مودت میان ایران و چین را مرور کنید، آن سند در حدود سال ۱۹۲۰ در ایتالیا میان وزیران مختار دو کشور امضا شد.

امیرعبداللهیان افزود: در آن زمان، سفرای انگلیس و آلمان در تهران از دولت وقت کشورمان خواستند که نسخه‌ای از آن سند در اختیارشان قرار گیرد.
ماجرای هیاهوی انگلیس برای اطلاع از جزئیات توافق ایران و چین در سال ۱۹۲۰

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل اضافه کرد: سفارت انگلیس در آن سال‌ها حافظ منافع کشورمان در چین بود و زمانی که دولت وقت ایران کپی قرارداد مودت میان ایران و چین را در اختیار انگلیس قرار نداد، آنان به نشانه اعتراض اعلام کردند از آن پس از اتباع کشورمان نزد دولت چین حمایت نمی‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: این در حالی‌ست که امضای قرارداد مودت میان ایران و چین هیچ ارتباطی به دولت انگلیس نداشت، اما ببینید چه اصرار و حساسیتی داشتند که خواستند حتماً نسخه‌ای از آن قرارداد در اختیارشان قرار گیرد.

وی افزود: جنجال و هیاهو درباره سند همکاری‌های ایران و چین مربوط به برخی از بازیگران خارجی است و چه بسا آمریکایی‌ها نقش مهمی در این موضوع دارند و برایشان مهم است که به محتوای این سند چشم انداز راهبردی دست یابند.
تلاش آمریکا و اروپا برای دستیابی و تخریب سند راهبردی ایران و چین
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، تصریح کرد: اروپایی‌ها نیز نشان دادند که تاکنون جز بازی‌های سیاسی و مذاکراتی، آورده‌ای برای ملت ایران نداشتند و حتی در قالب برجام نیز اقدام قابل اعتنایی نکردند، با این حال برای آنان بسیار مهم است که به روش‌های مختلف بتوانند به این سند دسترسی یابند و آن را تخریب کنند.

امیرعبداللهیان گفت: دو روز پیش دیدم که یکی از تحلیلگران سیاسی در یکی از شبکه‌های معاند به صراحت و بسیار مبالغه آمیز گفت، امضای سند همکاری‌های ایران و چین، سقوط جمهوری اسلامی را به تاخیر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ریشه‌های جمهوری اسلامی ایران آن قدر قوی و مستحکم است که ده‌ها نمونه از این سندها امضا شود یا نشود، هیچ خللی در آن ایجاد نمی‌کند و ربط دادن این اقتدار به امضای چنین اسنادی بسیار ساده اندیشی است، اما ببینید که به رغم استحکام و اقتدار نظام، دشمنان انقلاب در این خصوص چه ایده پردازی‌هایی می‌کنند.
«ظریف» علی رغم ملاحظات سند راهبردی را منتشر کرد / وزیر خارجه آمریکا هم چنین کاری نمی‌کند

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: البته «ظریف» به رغم ملاحظاتی که وجود دارد اخیراً بخش‌های کلیدی و نکات مهم این سند را در پستی در سه صفحه منتشر کرد.

امیرعبداللهیان افزود: این اقدام در حالی است که هیچ کشوری این طور نیست که وقتی سندی امضا می‌کند سریع آن را منتشر کند، چنانکه در آمریکا نیز طبق قانون وزیر خارجه‌اش ملزم نیست که هر سندی را در سایت منتشر کند و برخی از اسناد در دوره‌های ۱۰ ساله، ۲۵ ساله و حتی ۵۰ ساله محرمانه باقی می‌ماند.
وی با رد برخی شایعه پردازی‌ها در خصوص نقض استقلال و واگذاری بخشی از کشورمان در پی امضای سند همکاری‌های ایران و چین تاکید کرد: به عنوان کسی که از ابتدا در دو سفر آقای لاریجانی به چین به عنوان مسئول پرونده حاضر بودم و با آگاهی از روند تنظیم این سند به جرات و با صراحت به مردم عزیزمان می‌گویم که این حرف‌ها، بی ربط است.

انتقاد از دروغ‌ها و جوسازی‌ها در مورد سند راهبردی ایران و چین
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود بخشی از سرزمین، بخشی از جزیره و یا حق ماهیگیری در بخش‌های بزرگی از خلیج فارس به چینی‌ها واگذار شده، دروغ و جوسازی است.

امیرعبداللهیان افزود: سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، سندی کلی و چشم اندازی راهبردی است که اعتبار و ارزش خاص خودش را دارد و برای تحقق هر بخش آن باید قرارداد و توصیه جداگانه حقوقی و فنی طی شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: نه سرزمینی واگذار شده، نه بخشی از کشور به فروش و غارت رفته، نه اساساً چنین سابقه استعماری میان ایران و چین وجود داشته و نه جمهوری اسلامی کشوری است که بخواهد در قالب چنین اسنادی داشته‌ها، اعتبار، منافع ملی و اقتدارش را بفروشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل این حجم از فشارها را نشان دهنده این واقعیت دانست که امضای این سند، انتخاب و قدمی درست و مشترک میان ایران و چین و حاکی از درک درست دو کشور با نگاه به آینده تحولات جهانی است.
امیرعبداللهیان گفت: اگر ارتباط با چین و امضای سند ربع قرنی با این کشور دارای اشکال است، چطور آمریکا بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار با چین مبادلات اقتصادی دارد. بایدن که نگران توافق تهران و پکن است چرا نگران تبادلات مالی ۶۵۰ میلیارد دلاری آمریکا و چین نیست.
وی ادامه داد: همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سند جامعی را در حوزه سرمایه گذاری به طور یکجا با چین به امضا رسانده‌اند. بیش از یکصد کشور با چین قراردادهای درازمدت امضا کرده‌اند، چرا هیچیک از این قراردادها مورد هجمه قرار نمی‌گیرد.
مخالفان سند راهبردی ایران و چین مخالف اقتدار ایران هستند
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: مطلع شدم برخی سفیران اروپایی در مراجعه به همکاران ما در وزارت امور خارجه گفته‌اند چرا شما چنین قراردادهایی را با ما نمی‌بندید.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: وزارت امور خارجه اعلام کرده است شما هم اگر پیشنهادی دارید ارائه دهید. اگر سندی باشد که منافع ملی ما را تأمین کند با شما هم حاضریم وارد توافق شویم.
وی تصریح کرد: مخالفان، امضای چنین سندی را یک بخش از حوزه اقتدار جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌خواهند با این اقتدار برخورد کنند.
منبع : صداوسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین