تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
plusresetminus
حزب الله:مخالفان حاکمیت نظامی در میانمار امروز یکشنبه تخم مرغ عید پاک را تبدیل به سمبل اعتراضاتشان کرده و بعد از گذراندن شبی همراه با مراسم‌ روشن کردن شمع به یاد کشته‌های اعتراضات ضد کودتای اول فوریه، تصاویری از تخم‌مرغ‌هایی حاوی شعارهایشان منتشر کردند.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۳۷۸
اعتراضات خلاقانه میانماری‌ها با تخم‌مرغ‌های عید پاک/ارتش در تعقیب چهره‌های مشهور
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،گروه فعال موسوم به انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار که ناظر بر تلفات و بازداشتی‌های رخ داده در جریان اعتراضات از زمان سرنگون شدن دولت منتخب آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور توسط ارتش بوده، اظهار کرد، تعداد کشته‌های اعتراضات به ۵۵۷ تن افزایش یافته است.
این گروه خاطرنشان کرد: مردم در سراسر برمه (میانمار) به اعتصاب کردن با هدف پایان دادن به دیکتاتوری و برای دموکراسی و حقوق بشر ادامه می‌دهند.

به رغم وقوع کشتارها، معترضان میانماری هر روز و اغلب در گروه‌های کوچک در شهرهای کوچک بیرون میریزند تا بازگشت حاکمیت نظامی به کشورشان بعد از یک دهه گامهای آزمایشی به سمت دموکراسی را رد کنند. همچنین مردم شبها نیز با روشن کردن شمع تجمع می‌کنند.
انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار اعلام داشت، ۲۶۵۸ نفر در بازداشت هستند که این شامل چهار زن و یک مرد مصاحبه کننده با یک تیم خبری شبکه سی.ان.ان طی چند روز قبل در خیابانهای شهر یانگون می‌شود. یک سخنگوی سی.ان.ان گفت این شبکه از گزارشها درباره بازداشتهای رخ داده بعد از بازدید این تیم مطلع است.

این سخنگو گفت: ما در حال فشار وارد کردن به مقامها برای دریافت اطلاعات در این خصوص و آزادی امن هر گونه بازداشتی هستیم.
مخالفان حاکمیت نظامی میانمار همچنین به اجرای یک کمپین نافرمانی مدنی و اعتصابات پرداخته و رو به هماهنگ ساختن اقدامات فی البداهه و خلاقانه آورده‌اند؛ اقداماتی که روز یکشنبه شامل تخم مرغهای مخصوص عید پاک شد.
پیامهای آنها روی این تخم مرغها شامل این جملات بود: "ما باید پیروز شویم"، "انقلاب بهاری" و "مینگ اونگ هلینگ برو بیرون" (اشاره به مینگ اونگ هلینگ، رهبر خونتای نظامی حاکم بر میانمار).
ارتش میانمار نیز کمپینش را برای کنترل جریان اطلاعات و تنظیم پیام راه انداخته است.
این ارتش به تامین کنندگان اینترنت دستور قطع اینترنت بی سیم از روز جمعه را داده که سبب محروم شدن اکثر مشتریان از دسترسی به اینترنت شده هر چند که برخی پیامها و تصاویر هنوز در اینترنت پست شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند.
مقامهای میانمار همچنین برای حدود ۴۰ چهره مشهوری که با حاکمیت نظامی مخالفت کرده‌اند از جمله اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، خواننده‌ها و مدلها با استناد به یک قانون مربوط به تحریک مخالفت در نیروهای مسلح حکم بازداشت صادر کرده‌اند.

این اتهام که از سوی رسانه‌های دولتی و در برنامه‌های خبری عصرگاهی اعلام شد می‌تواند تا مجازات سه سال زندان را در پی داشته باشد.
یکی از این متهم شده‌ها یک وبلاگ نویس به نام تورینگ هلینگ وین است که به رویترز گفت، از مشاهده اینکه در تلویزیون او را به عنوان یک مجرم معرفی کرده‌اند شوکه شده و زندگی مخفیانه را در پیش گرفته است.
این در حالی است که آنگ سان سوچی همچنان در بازداشت به سر می برد و با اتهاماتی روبرو شده که می‌توانند مجازات ۱۴ سال حبس را برای او در پی داشته باشند.
در عین حال کودتای چند وقت پیش میانمار جرقه درگیری‌های ارتش با شبه نظامیان اقلیت قومی حامی خودمختاری را که از جنبش دموکراسی خواهی حمایت کرده‌اند، زده است.
یکی از این گروه‌ها به نام اتحادیه ملی کارن که در سال ۲۰۱۲ توافق آتش بس امضا کرده بود شاهد وقوع اولین حملات هوایی ارتش علیه نیروهایش بعد از بیش از ۲۰ سال بوده و گفته که باید از خودش در برابر حمله دولت دفاع کند.
این گروه گفته که در مدت اخیر بیش از ۱۲۰۰۰ روستایی به خاطر حملات هوایی از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین