تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
plusresetminus
حزب الله:ورزشکارانی که در رقابت‌های المپیک حاضر می‌شوند دارای ویژگی‌های خاصی هستند.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۳۷۷
ورزشکاران موفق تاریخ المپیک
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، هر ۴ سال یک بار هزاران ورزشکار از سراسر جهان در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنند. این رقابت‌ها همواره هواداران زیادی را جذب خودش می‌کند.

عملکرد ۱۰ نفر از موفق‌ترین ورزشکاران تاریخ المپیک:

۱ - مایکل فلپس
این شناگر افسانه‌ای در ۳۰ ژوئن ۱۹۸۵ در مریلند آمریکا متولد شد و موفق‌ترین و پرافتخار‌ترین ورزشکار المپیکی در تمامی دوران‌ها با مجموع ۲۸ مدال است. فلپس همچنین دارای رکورد‌های بیشترین نشان طلای المپیک (۲۳)، مدال‌های طلای المپیک در مسابقات انفرادی (۱۳) و مدال‌های المپیک در مسابقات انفرادی (۱۶) می‌باشد.
زمانی که در بازی‌های ۲۰۰۸ در پکن موفق به کسب هشتمین نشان طلای خود شد، فلپس رکورد مارک اسپیتز که ۷ مقام قهرمانی داشت را شکست.

۲ - لاریسا لاتینینا
لاتینینا متولد ۲۷ دسامبر سال ۱۹۳۴ در اوکراین است و در لیست پرافتخار‌ترین ورزشکاران المپیکی، جایگاه دوم را به خودش اختصاص داده است.
این ژیمناستیک کار اوکراینی در المپیک‌های ۱۹۵۶، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴ با پیراهن شوروی به رقابت پرداخت و در کنار ۹ قهرمانی، ۵ عنوان نایب قهرمانی کسب کرد و ۴ بار هم به عنوان نفر سوم روی سکوی المپیک رفت تا در مجموع ۱۸ مدال المپیکی کسب کند.

۳ - پاوو نورمی
نورمی که در سال ۱۸۹۷ در هلسینکی متولد شد، ورزشکار فنلاندی رشته دو و میدانی است که در المپیک‌های ۱۹۲۰، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ به رقابت پرداخت.
پاوو نورمی ملقب به پرنده است، زیرا در قرن بیستم هیچ حریفی در دو‌های با مسافت بالا هم تراز او نبود. نورمی از سال ‎۱۹۲۰ تا ۱۹۲۸ میلادی در ۳ دوره مسابقات المپیک تابستانی شرکت کرد و در مجموع ۱۲ مدال، شامل ۹ مدال طلا و ۳ نقره کسب کرد.

۴ - مارک اسپیتز
شناگر حرفه‌ای اهل ایالات متحده روز ۱۰ فوریه ۱۹۵۰ در کالیفرنیا متولد شد و به عنوان یکی از ورزشکاران افسانه‌ای تاریخ المپیک شناخته می‌شود.
او در دوران فعالیتش به عنوان عضو تیم ملی قایقرانی مردان آمریکا در المپیک‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ شرکت کرد و با کسب ۱۱ مدال، نامش را در آوردگاه المپیک جاودانه کرد.

۵ - کارل لوئیس
فردریک کارلتون لوئیس، معروف به کارل لوئیس متولد ۱ ژوئیه ۱۹۶۱ است. این ورزشکار آمریکایی با ۹ مدال طلا و یک مدال نقره در ۴ دورهٔ المپیک، در رده پنجم پرافتخار‌ترین ورزشکاران تمام ادوار المپیک قرار دارد.
لوئیس همچنین ۸ مدال طلای قهرمانی جهان در دو‌های ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر و پرش طول را در کارنامه دارد و یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ محسوب می‌شود.
کمیته بین‌المللی المپیک لوئیس را به عنوان بهترین ورزشکار قرن بیستم انتخاب کرده است.

۶ - اوله اینار بیورندالن
اوله اینار بیورندالن ورزشکار مرد رشتهٔ اسکی اهل کشور نروژ و متولد ۲۷ ژانویه سال ۱۹۷۴ است. او از سال ‎۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کرد و در مجموع ۱۳ مدال، شامل ۸ مدال طلا، ۴ نقره و ۱ برنز به دست آورد.

۷ - بیورن دهلی
بیورن دهلی، اسکی باز حرفه‌ای کلاس کانتری در نوزدهم ژوئن ۱۹۶۷ در الروم نروژ به دنیا آمد و در بازی‌های المپیک زمستانی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸، توانست ۱۲ مدال را از آن خود کند.
دهلی ۸ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی رقابت‌های المپیک زمستانی را در کارنامه دارد.

 
۸ - برگیت فیشر
قایقران زن بازنشسته اهل آلمان در ۲۵ فوریه سال ۱۹۶۲ در شهر براندنبورگ متولد شد و از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۴، در ۷ المپیک حضور داشت.
او که به عنوان عضو تیم ملی قایقرانی بانوان آلمان در این رقابت‌ها حضور داشت، با کسب ۸ مدال طلا و ۴ نقره در رده هشتم پرافتخار‌ترین ورزشکاران تاریخ المپیک ایستاده است.

۹ - سائو کاتو
ژیمناستیک کار ژاپنی که در سال ۱۹۴۶ متولد شد، در المپیک‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ حضور داشت و ۸ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز کسب کرد.

۱۰ - جنی تامپسون
جنی تامپسون، شناگر بازنشسته اهل ایالات متحده آمریکا هنوز در رده دهم پرافتخار‌ترین ورزشکاران المپیکی قرار دارد. او در مجموع فعالیت خود از سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴، ۱۲ مدال شامل ۸ طلا، ۳ نقره و یک برنز کسب کرد.


سخت کوشی، صبر، مهارت و امیدواری ویژگی تمامی ورزشکارانی است که در المپیک موفق شدند حتی برای یک بار روی سکو بروند و نام کشورشان را در مهم‌ترین آوردگاه ورزشی جهان مطرح کنند.
نام بسیاری از ورزشکاران المپیکی در صفحه‌های تاریخ گُم می‌شود، زیرا مردم کشور‌های مختلف بیشتر به رشته‌هایی مانند فوتبال، کریکت و بسکتبال توجه دارند. با این حال چنین ورزشکارانی شایسته تقدیر و تحسین از سوی مردم و مسئولان هستند، زیرا در المپیک به نماینده و افتخار کشور‌های خود تبدیل می‌شوند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین