تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: علیرغم منع سفر به کشورهای نارنجی و قرمز، برخی‌ها جریمه را پرداخت کردند و رفتند.
۰
کد مطلب : ۲۵۰۳۲۲
باید منتظر عوارض سفرها در ۵ روز آینده باشیم/ کاهش رعایت شيوه‌نامه‌ها به کمتر از ۵۵ درصد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به چرخش ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: در ابتدای پیک چهارم هستیم به ویژه استان‌های ایلام البرز وارد پیک چهارم شدند و پیش بینی می‌کنیم بعضی از استان‌ها به این پیک اضافه شدند. خوزستان در حال عبور از این پیک است و در تهران احتمال می‌دهیم هفته آینده وضعیت قرمز را تجربه کنیم. در سطح تهران بیماران سرپایی افزایش داشته است و ۵ شهر تهران قرمز است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: یک هفته است که تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی ما روزانه درحال تغییر است. در حال حاضر در کشور ۴۷ شهر قرمز داریم در حالی که قبل از تعطیلات، ۹ شهر قرمز بیشتر نداشتیم. همچنین ۱۲۶ شهر نارنجی و ۲۴۷ شهر زرد و فقط ۲۸ شهر آبی داریم.

او افزود: گردش ویروس انگلیسی در خوزستان به صورت انفجاری رخ داد وهشدار‌های زیادی داده شد، اما سفر و دید و بازدید ادامه داشت.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد: اگر زمانی در مورد ویروس چینی صحبت میکردیم تجربه یک ساله از رفتار ویروس داشتیم، اما در مورد ویروس جهش یافته، شاخص‌های رنگ بندی شهر‌ها را تغییر دادیم و در ابتدا سعی کردیم فرودگاه‌ها و مرز‌های غربی را کنترل کنیم، اما زمانی که ویروس در استان‌ها به جریان افتاد ما بیشتر حساس شدیم که دو رنگ بندی را در شهر‌ها بیشتر مورد توجه قرار دهیم، ولی شاخص‌های قبلی این چنین نبود و ما کلا توصیه کردیم که سفر انجام نشود و، اما توجهی نشد.

رییسی گفت:با انتشار ویروس انگلیسی در کشور ما فرصت اعمال محدودیت را نداشتیم. در حال حاضر علی رغم منع سفر به کشور‌های نارنجی و قرمز مردم جریمه را پرداخت کردند و رفتند. امسال ترس مردم نسبت به سال قبل کم شده است و عادی انگار از سوی مردم و خستگی یک ساله آن‌ها از ویروس منجر به سفر و افزایش آمار شد.

وی افزود:تصمیماتی که در ستاد گرفته می‌شود نظرات جمعی است و نظر شفافی که از سوی وزیر بهداشت داده شد منع سفر توسط مردم بود و اگر میخواستیم بر اساس رنگ بندی‌ها اعمال محدودیت کنیم که شرایط مثل پارسال بود، اما امسال نظرات کارشناسی و مبنا منع سفر بود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: فقط سفر خطرناک نیست و دورهمی‌ها نیز بسیار خطرآفرین بود. هم سفر و هم دورهمی امسال اتفاق افتاد.

او افزود: امروز جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت و روسای بیمارستان‌ها برگزار شد و قرار شد به دلیل شدت بیماری و افزایش آمار ابتلا؛ مبنای ابتلا را به ویروس جهش یافته گذاشتیم و قرار شد تخت‌های بیمارستانی آماده شود و افزایش یابد.

رییسی گفت: خیز چهارم از سه خیز قبلی بسیار بیشتر است و طی یک هفته گذشته میزان بیماران ما دو برابر شده و در هفته گذشته ۳۵۰۰ بستری داشتیم و رکورد بستری شکسته شده در حالیکه هنوز کاملا وارد پیک چهارم نشده ایم و باید منتظر عوارض سفر‌ها در ۵ روز آینده باشیم.

وی  بیان کرد: در خراسان رضوی و اصفهان شیب تند ویروس آغاز شده و ما برای اصفهان به دلیل تجربه دو خیز نگرانیم. فارس و آذربایجان غربی و شرقی نیز وضعیت نگران گننده‌ای دارند.

او افزود: مردم مازندران تازه از خیز سوم رها شده بودند و دوباره با خیز شدیدی مواجه شدند. در تهران و البرز و ایلام نیز شاهد خیز با رشد شدیدی هستیم.

سخنگوی ستاد کروناگفت :میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی به کمتر از ۵۵ درصد رسیده است و در این وضعیت خاص که با ویروس جهش یافته مواجهیم تعداد بیماران بسیار سریع افزایش می‌یابد. در برخی از استان‌ها مثل تهران رعایت دستورالعمل ها تا ۷۰ درصد رعایت می‌شود.

او گفت: اگر افراد ماسک داشته باشند، اما در فضایی با تهویه نامناسب به مدت طولانی بمانند احتمال ابتلا وجود دارد.

رییسی بیان کرد: در عراق سوش قالب سوش انگلیسی است، الگوی کشور عراق نیز مثل خوزستان بود و طبق بررسی‌های اپیدمیولوژیک، شیب تندی در کنار پیک قبلی ایجاد شده است و مرز‌های زمینی و هوایی ما با عراق بسته است. در کشور ترکیه نیز سوش قالب سوش انگلیسی است و دو روز پیش نامه‌ای از وزیر بهداشت برای بستن مرز‌های هوایی و زمینی به ترکیه زده شده است.

رییسی گفت: تعداد مسافرانی که از مرز‌های ترکیه وارد می‌شوند خیلی زیاد نیست و از هر کشوری هر کسی وارد ایران میشده با تست منفی وارد می شدند و ورود از ۴۰ کشور به ایران ممنوع است. کشور‌هایی که از طرف سازمان جهانی بهداشت منع تردد می‌شوند مثل انگلیس، به ما در تصمیم گیری کمک می‌کنند و اقداماتی برای بستن مرز‌ها در کشور انجام شده است.

رییسی در مورد واکسن گفت: تا کنون حدود ۷۹۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است. واکسن‌های دیگری ظرف این هفته به دست ما خواهد رسید. بحث واکسن به یک بحث سیاسی بین دولت‌ها تقسیم شده است و نباید قول قطعی برای ورود واکسن‌ها داد.

سخنگوی ستاد کرونا گفت: در حال حاضر حدودا ۲۵۰ هزار نفر را واکسینه کرده ایم و ۵۵ هزار نفر نیز دوز دوم را دریافت کردند. واکسن اسپوتنییکی که وارد کردیم دوز اول و دومش کاملا متفاوت است و به همین دلیل ۲۰۰ هزار دوزی که اخیر دریافت کردیم برای دوز اول بوده و اکنون ۱۰۰هزار دوز دوم وارد شده و فقط به افرادی میرسد که دوز اول را دریافت کرده اند.

رییسی گفت:واکسن پاستور زودتر از واکسن برکت آماده خواهد شد.

او افزود: ما روی واکسن‌های خارجی همین اندازه که در دسترسمان هست می‌توانیم حساب کنیم نه بیشتر. در حال حاضر ۸۶ درصد واکسن‌های دنیا را فقط ۷ کشور اروپایی تزریق کرده اند که مشکل مالی ندارند. کشور‌های عربی مثل عربستان، چون در فاز کارآزمایی بالینی شرکت کرده بودند ۱۲ درصد واکسن تزریق کرده است در حالی که هیچ مشکل مالی ندارد. امارات نیز ۱۸ درصد واکسن دریافت کرده. کشور‌هایی مثل ترکیه عراق افغانستان و پاکستان زیر ده درصد واکسن دریافت کرده اند و دلیلش این است که برای کل دنیا ۱۰هزار میلیارد دوز واکسن نیاز است و این شدنی نیست.

او افزود: ما قطعا تا تیرماه به تولید صنعتی واکسن در کشور ماهانه حدودا ۱۰میلیون دوز خواهیم رسید و از اواخر تیر ماه واکسیناسیون عمومی را آغاز خواهیم کرد و تا آن زمان گروه اول که کادر درمان و گروه‌های پرخطر هستند را تکمیل خواهیم کرد؛ و انتظار داریم که تا پایان ۱۴۰۰ واکسیناسیونمان رو انجام دهیم.

رییسی در مورد فروش پی سی آر منفی در کشور‌های همسایه گفت: ما در حوزه بهداشت یک قوانین بین المللی داریم که همه کشور‌ها باید به آن پایبند باشند. ما از افرادی که با تست پی سی آر منفی می‌آیند مجددا در کشور خودمان تست پی سی آر میگیریم.

او افزود: ما سه گروه کشور داریم. کشور‌های اول که کلا ورودشان به کشور ممنوع است. دسته دیگر کشور‌هایی با ریسک متوسط هستند که تست منفی دارند، اما دوباره از ان‌ها در ایران تست منفی گرفته می‌شود و گروه سوم کشور‌هایی که هستند که جزو کشور‌هایی با ریسک پایین هستند و با تست منفی وارد کشور می‌شوند و اگر بعد از یک ماه علائم بیماری داشتند باید تست مجدد بدهند.

او گفت: افرادی که تستشان مثبت بوده است و قرنطینه را ترک کرده اند به ازای هرروز ۲۰۰ هزار تومان جریمه شده اند و اگر جریمه شان خیلی زیاد شد دادستانی کشور وارد عمل می‌شود.

رییسی در مورد فروش پی سی آر منفی در کشور‌های همسایه گفت: ما در حوزه بهداشت یک قوانین بین المللی داریم که همه کشور‌ها باید به آن پایبند باشند. ما از افرادی که با تست پی سی آر منفی می‌آیند مجددا تست پی سی آر میگیریم.

او گفت: ما سه گروه کشور داریم. کشور‌های اول که کلا ورودشان به کشور ممنوع است. کشور‌هایی که تست منفی دارند، اما دوباره از ان‌ها در ایران تست گرفته می‌شود و کشور‌هایی که هستند که پی سی آر دقیق انجام میدهند و سپس وارد ایران می‌شوند.

او گفت: افرادی که تستشان مثبت بوده است و قرنطینه را ترک کرده اند به ازای هرروز ۲۰۰ هزار تومان جریمه شده اند و اگر جریمه شان خیلی زیاد شد، دادستانی کشور وارد عمل می‌شود.

رییسی افزود: در هیچ جای دنیا برای خروج افراد از شهرشان به شهر دیگر تست منفی نمیگیرند و اگر این کار در خوزستان انجام شد به دلیل شیوع ویروس جهش یافته و پخش نشدن در سطح کشور بود و برای سایر شهر‌ها تست منفی برای خروج از شهر، شدنی نیست. بهترین کار این است که افراد اصلا سفر نکنند و وارد یک شهری نشوند.

او افزود: درخواست من از مردم به ویژه افرادی که به سفر رفتند این است که دورهمی برگزار نکنند تا باعث چرخش ویروس در سطح جامعه نشوند. به کارمندان هم توصیه میکنیم در فضا‌های بسته دور هم قرار نگیرند. یکی از خطرناک‌ترین جا‌ها برای انتقال ویروس رستوران‌ها و تالار‌های عروسی و عزاداری است و از مردم میخواهیم که از رفتن به این فضا‌ها اجتناب کنند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین