تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
plusresetminus
حزب الله: یک روزنامه روسی تعیین پیش‌شرط برای توافق هسته‌ای ایران از سوی آمریکا را به‌معنای عدم حصول توافق دوباره دانسته است.
۰
کد مطلب : ۲۴۹۱۰۴
راشاتودی: پیش‌شرط برای برجام به‌ معنای عدم حصول توافق است

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «اسکات ریتر» مأمور اطلاعاتی سابق آمریکا، در یادداشتی برای وبگاه خبری راشاتودی تعیین پیش‌شرط برای برجام ازسوی دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» را به‌معنای عدم حصول توافق در این باره دانست.
ریتر در ابتدای این یادداشت نوشت: «ایران هرگز خواسته‌های غیرمنطقی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام را نخواهد پذیرفت؛ بنابراین بایدن باید با انعطاف‌پذیری قدم بردارد.»
او سپس به رای سنای آمریکا به «وندی شرمن» به‌عنوان معاون وزارت امورخارجه آمریکا، اشاره کرد و نوشت: «او با لفاظی از درخواست‌های مختلف برای گسترش برجام حمایت کرد. دولت بایدن در حال حاضر دامی برای خود پهن کرده که پیش‌تر در دوره اوباما نیز شاهد آن بودیم.»
به نوشته ریتر دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ازسوی ایران تاکید داشت و این را به‌عنوان پیش‌شرط برای رفع تحریم اعلام می‌کرد. در آن زمان نیز ایران این شرط را نپذیرفت و حتی غنی‌سازی را افزایش داد.
او سپس نوشت: «این رفتار اوباما آمریکا را منزوی کرده است و تنها راه خروج از آن نیز جنگی بدون برد بود که اقتصاد جهانی را ویران می‌کرد. به همین دلیل اوباما درنهایت مجبور به عقب‌نشینی شد. این برجامی است که در آن شرمن نقشی کلیدی داشت.»
در بخشی دیگر از این گزارش این مقام سابق اطلاعات آمریکا نوشت: «به‌نظر می‌رسد بایدن نیز همان راه را اتخاذ کرده است و ایران یا باید پیش‌شرط‌‌ها را بپذیرد، یا توافق حاصل نخواهد شد. نتیجه چنین رفتاری هم‌اکنون نیز قابل پیش‌بینی است، توافقی انجام نخواهد شد.»
او در ادامه به نپذیرفتن پیشنهاد اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم از‌سوی ایران اشاره کرد و با بیان آن‌که تهران حاضر به شرکت در مذاکره‌ای با بازگشت بدون شرط آمریکا و رفع تمامی تحریم‌ها است، افزود: «نگرانی ایران از قید کردن شروطی برای برجام در این دیدارها است. پیشنهاد بایدن تله‌ای بود که ایرانی‌ها متوجه آن شدند.»
در این یادداشت سپس به خنثی کردن اقدامات بایدن ازسوی تهران اشاره شده است. به اعتقاد ریتر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی خود از توقف اجرای پروتکل الحاقی را اعلام کرده است، اما تمام مسائل عنوان شده ازسوی او در برجام لحاظ شده بود و گروسی آن‌ها را خارج از چارچوب توافق شده خواند.
او سپس ادامه داد: «اکنون ایران و آژانس به این توافق رسیدند که زیرساخت‌های نظارتی همچنان پابرجا باشد. ایران درصورت رفع تحریم‌ها به‌سرعت به تعهدات خود پای‌بند خواهد شد. این سریعترین راه رسیدن به توافق برجام است.»
ریتر در انتهای این گزارش نوشت: «دولت بایدن نیز مانند دولت اوباما، آمریکا را با پیش‌شرط‌های غیرمنطقی خود منزوی کرده است. جلسه استماع شرمن بیانگر آن بود که توافق کنونی ازسوی آمریکا با مخالفت مواجه است. درنهایت دولت کنونی یا باید بر موضع خود تاکید کند که به معنای فروپاشی برجام است؛ یا دستوری اجرایی صادر کند و بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد.»
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین