تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
plusresetminus
حزب الله:گرانی‌های افسار گسیخته در انتهای سال ۹۹ نیز همچنان ادامه دار است و حتی در روزهای آخر منتهی به عید نوروز قیمت کالاهای اساسی و غیراساسی جهش‌های چشم‌گیری را به‌خود دیده است.
۰
کد مطلب : ۲۴۹۰۳۰
چرا قیمت‌ کالاها افزایشی است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،قیمت کالاها، از اساسی و غیراساسی در روزهای منتهی به سال جدید یکی از صحبت‌های گرم محافل مردم است اما امسال به سبب شرایط ویژه اقتصادی کشور و تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد در ماه اسفند موجب شده تا قیمت کالاها و اجناس اعم از برنج و قند و چایی تا لبنیات و خوراکی و شوینده‌ها به صورت روزانه تغییر کند.
در بسیاری از سوپرمارکت‌ها تعداد زیادی اجناس با یک برند و مشخصات کیفی ولی با دو و یا سه قیمت متفاوت وجود دارد که برای مردم سایر مناطق جهان بسیار شگفت آور خواهد بود ولی در یک سال اخیر این موضوع برای شهروندان عادی شده است.
جمشید یکی از سوپرمارکت‌دارهای شهرک بهاران سنندج است؛ می‌گوید که در سال‌ گذشته هیچ وقت مغازه خالی از خریدار نبوده ولی اکنون بیشتر وقت خود را تنهایی در سوپرمارکت می‌گذراند و مشتری‌هایش تنها به دلیل نداشتن قدرت خرید کمتر به سراغ اجناسش می‌آیند.
وی می‌افزاید که افراد زیادی اکنون برنج و سایر کالاهای اساسی را به صورت یک کیلو و نیم‌کیلو خریداری می‌کنند و با این اوصاف نیز توانایی پرداخت هزینه خرید را در همان روز ندارند.
جمشید ادامه می‌دهد که قیمت هر کیلو پرتقال در مغازه‌ها به بیش از ۱۷ هزار تومان و موز نیز به ۵۰ هزار تومان رسیده و فروشندگان میوه در میدان بار از دادن فاکتور برای میوه‌ها امتناع می‌کنند.
شاهو یکی دیگر از سوپرمارکت‌داران سنندج است که از کم شدن قدرت خرید مردم در نتیجه افزایش قیمت‌ها شاکی است؛ وی می‌گوید که روز گذشته نوعی از مواد شوینده را تحویل گرفته که قیمت فروش آن ۳۸ هزار تومان درج شده و این در حالی است که قیمت قبلی آن ۲۳ هزار تومان بوده است.
شاهو با اشاره به خریدهای نیم کیلویی و حتی ۲۵۰ گرمی شکر به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم می‌افزاید: قیمت هر کیلو شکر در سال گذشته حدود ۷ هزار تومان بود که اکنون به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است.
وی تصریح می‌کند که قیمت هر کیلو پرتقال و لیمو شیرین با کیفیت حدود ۲۰ هزار تومان است که سال گذشته قیمت این محصولات به ازای هر کیلو بیش از ۷ هزار تومان نبوده است.
شاهو عنوان می‌کند که روزانه شاهد آن است افرادی تنها ۲ تا ۳ عدد میوه خریداری می‌کنند و توان خرید بیشتری ندارند.
وی ادامه داد که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی باکیفیت حدود ۲۵ هزار تومان شده این درحالی است که سال گذشته گران ترین برنج پاکستانی کیسه ای بیشتر از ۱۶۰ هزار تومان قیمت نداشته است.
بهای کالاها در نوروز امسال تفاوت زیادی با سال‌ها گذشته دارد و این تنها مربوط به گرانی اجناس نیست، بلکه یک کالا در یک مغازه به دلیل تفاوت در زمان تولید قیمت‌های گوناگونی روی آن درج شده و توانایی خرید را از مردم گرفته است و برای بسیاری این سوال را پیش آورده که علت این گرانی چیست؟
فرزاد سردارزاده، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه نظارت واحدهای بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت بر کالاها بر اساس قیمت درج شده بر روی آن است اظهار کرد که زمانی که قیمت درج شده روی کالا افزایش پیدا کرده باشد قطعا ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.
وی در توضیح دلیل افزایش قیمت آبمیوه‌ها افزود که تا چند ماه گذشته به صنایع تولیدکننده آبمیوه ارز دولتی اختصاص می‌یافت که اکنون این یارانه قطع شده و از سوی دیگر قیمت شکر نیز توسط خود دولت افزایش یافته است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد که قیمت شکر در دو ماه گذشته سه بار توسط دولت افزایش داشته که این موضوع موجب افزایش قیمت تولید محصولات مرتبط با شکر می‌شود.
وی عنوان کرد که شرکت‌های تولیدکننده مواد خوراکی و غذایی تمایلی برای افزایش قیمت محصولات خود ندارند زیرا نسبت به گذشته مشتری‌های خود را از دست می‌دهند و خیز قیمت‌های اخیر تنها به دلیل افزایش بهای مواد اولیه بوده است.

سردارزاده با بیان اینکه افزایش حاشیه سود کالاها نیازمند مجوز از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است ادامه داد که برای برخی از کالاها مثل رب گوجه‌فرنگی حاشیه سود بیشتری درنظر گرفته شده بود که پس از بررسی بیشتر با این موضوع برخورد شد.
وی خاطرنشان کرد که در مواردی قیمت درج شده روی کالاها برای بازرسان ملاک نیست بلکه قیمت خریداری شده محصول در فاکتور معتبر مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی که با احتساب حاشیه سود، قیمت نهایی کمتر از قیمت درج شده روی محصول باشد و فروشنده نیز به این موضوع توجه نکند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیشتر میوه‌های میادین تره‌بار به دلیل اینکه باغدار فاکتور معتبر نزد خود ندارد بدون فاکتور هستند و اگر بعضی از میوه‌ها که از میادین میوه و تره بار خریداری شوند نیازمند ارائه فاکتور معتبر هستند.
وی اظهار کرد که در روزهای گذشته قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی به حدود ۵۰۰ تومان نیز رسید و درصورتی که برای بازرسین محرز شود که میوه فروش محصول خود را به قیمت کمتری از سایرین خریده ولی درحال فروش با قیمت بازار است، قطعا برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سردارزاده افزود که گشت‌های بازرسی به صورت مستمر بر بازار نظارت دارند و در چند روز گذشته ۴۸۶ مورد گزارش مبنی بر تخلف واحدهای صنفی دریافت شده است.
وی تصریح کرد که از این تعداد تخلف ۹۷ مورد احراز شده و پرونده‌ آن‌ها تحویل سازمان تعزیرات حکومتی شده است.
رئیس سازمان نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به آغاز طرح پایش بازار از ۱۵ بهمن لغایت ۱۵ فروردین ماه در پایان یادآور شد که با توجه به شلوغی بازار عید و محدود بودن نیروهای بازرسی، مردم می‌توانند با تماس با اتاق خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۲۴ هرگونه تخلفی را گزارش دهند و پس از دریافت کد رهگیری پروسه پیگیری شکایت را دنبال کنند.
اپیدمی کرونا، تحریم‌های اقتصادی، افزایش قیمت ارز و دیگر عوامل سبب شد تا سال ۹۹ سال اقتصادی تلخی برای مردم باشد و سفره مردم روز به روز کوچکتر شود و عید نیز با افزایش قیمت‌ها بیش از پیش رنگ خنده و خوشی از رخسار نوروز زدوده شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین