تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
plusresetminus
حزب الله: ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای تحریم ولیعهد عربستان سعودی به خاطر نقشش در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی ارائه کرد.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۸۶۹
ایلهان عمر لایحه‌ای را برای تحریم ولیعهد عربستان به خاطر قتل خاشقجی ارائه کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته تحریم‌هایی را علیه ده‌ها فرد و مقام سعودی در ارتباط با قتل فجیع جمال خاشقجی، مخالف سعودی و ستون‌نویس واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد اما با وجودی که سازمان سیا در گزارش اطلاعاتی اخیر خود اعلام کرده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان عملیات "دستگیری یا قتل" خاشقجی را تائید کرده، هیچ مجازاتی برای ولیعهد سعودی در نظر نگرفت.
ایلهان عمر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: تحریم محمد بن سلمان آزمونی برای انسان‌دوستی ماست.
وی افزود: اگر آمریکا حقیقتا از آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر حمایت می‌کند پس دلیلی وجود ندارد که محمد بن سلمان را که سازمان اطلاعاتی کشورمان اعلام کرده قتل جمال خاشقجی را تائید کرده، تحریم نکند.
ایلهان عمر تصریح کرد: هر ثانیه‌ای که محمد بن سلمان از مجازات فرار کند، لحظه‌ای است که منافع آمریکا، حقوق بشر و جان مخالفان سعودی به خطر می‌افتد.
این لایحه قانونی خواستار تحریم شدن محمد بن سلمان است و شامل مصادره اموالش برای مسدود کردن و جلوگیری از کل معاملات این ولیعهد سعودی مرتبط با آمریکا می‌شود. این لایحه همچنین ورود محمد بن سلمان به آمریکا را نیز منع می‌کند.
محمد بن سلمان جانشین پدرش ملک سلمان، پادشاه ۸۵ ساله عربستان است و با قدرت و نفوذ بسیاری که دارد به عنوان رهبر دوفاکتوی عربستان تلقی می‌شود.
در گزارش اطلاعاتی هفته گذشته سازمان سیا آمده است که محمد بن سلمان از استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز برای سرکوب مخالفان در خارج است کشور از جمله خاشقجی حمایت می‌کند.
خاشقجی در بحبوحه انتقادات تند و صریحی که از پادشاهی عربستان داشت، در تبعید خود خواسته در ویرجینیا به سر می‌برد. وی در سال ۲۰۱۸ میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید و جسدش تکه تکه شد.  
دولت جو بایدن اعلام کرد، ۷۶ تبعه سعودی هدف محدودیت‌های جدید قرار گرفته‌اند. این محدودیت همچنین افرادی که به نظر میرسد در ارعاب مخالفان سعودی در آمریکا نقش دارند، هدف گرفته است.
اما این تصمیم برای مستثنی کردن ولیعهد عربستان از چنین اقدامات تنبیهی با انتقاد قانون‌گذاران دموکرات رو به رو شده که خواستار اقداماتی جدی برای مجازات محمد بن سلمان هستند.
ایلهان عمر گفت: تحریم‌ها علیه محمد بن سلمان باید به همان روشی اعمال شود که در مورد رهبران روسیه که مرتکب اقدامات خشونت‌آمیز یا بی‌ثبات کننده می‌شوند، اعمال شده است. ما نباید رفتار متفاوتی با ولیعهد عربستان داشته باشیم. هیچ کس نباید از مجازات به خاطر قتل و کشتار فرار کند. ما به عنوان یک ابرقدرت جهانی باید با ارزش‌هایمان پیش برویم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین