تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
plusresetminus
حزب الله:در چند روز اخیر پیش فروش بلیت های نوروزی و رزرو بلیت هتل ها آغاز شده و این در حالی است که کرونای انگلیسی به سرعت استان ها را یکی پس از دیگری در می نوردد.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۶۲۳
بلاتکلیفی مردم برای سفر‌های نوروز ۱۴۰۰/ تبلیغات تور‌های گردشگری با اوج گیری کرونای انگلیسی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کمتر از ۲۰ روز به آغاز سال جدید و ایام نوروز باقی مانده است، روز‌های نخست بهار فرصت مناسب برای سفر و دید بازدید است، اما یکسالی است که مهمان ناخوانده‌ای زندگی مان را تغییر داده است و خیلی‌ها رنگ سفر و مهمانی را به خود ندیده اند هر چند در این بین هستند کسانی که هم سفر رفتند و هم مهمانی.
امسال دومین نوروزی است که حال و هوای کرونایی دارد، در این بین شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور هستیم، تعداد مبتلایان کرونا شناسایی شده در روز‌های گذشته از هشت هزار نفر عبور کرده است و شاهد روند افزایشی مبتلایان کرونا هستیم، از طرفی کرونای انگلیسی تاکنون بیش از ۱۸ استان را درگیر کرده است و این افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و سرعت بالای انتشار زنگ خطر، افزایش موارد بستری و پیک چهارم کرونا را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است و با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.
کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که رابطه مستقیمی میان عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد. حالا که میزان رعایت‌ها کاهش یافته و دوباره خیابان و بازار شلوغ و رفت و آمدها از سر گرفته شده است، متاسفانه نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور، روندی صعودی داشته و در هفته گذشته، شاهد افزایش نسبی در میانگین بروز موارد مثبت بستری و افزایش در میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل آن بوده‌ایم. همچنین در حال حاضر ۱۱ شهرستان کشور همگی از استان خوزستان شامل شهرستان‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند. ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی بیماری هستند.

سردرگمی مردم برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ 

با وجود اینها هنوز مردم سردرگم و بلاتکلیف هستند چرا که یکسال سفر نرفتن و در خانه ماندن همه را خسته کرده و حالا چند روزی است که تب فروش بلیت های سفر نوروزی و رزرو هتل ها داغ شده است و خیلی از دفاتر مسافرتی هنوز نمی‌دانند تکلیفشان با سفرهای نوروزی چیست؟
با نزدیک شدن تعطیلات نوروز، سامانه «ثبت تور» هم راه‌اندازی شد. مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گویند ستاد ملی کرونا را برای انجام سفرهای نوروزی در قالب تورهای مسافرتی و با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز متقاعد کرده‌اند.
وزارت بهداشتی ها هم گویی تحت فشار هستند؛ به نوعی با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند، چرا که وزارت گردشگری بر انجام سفرهای ایمن تاکید دارد و وزارت بهداشت هم تلویحاً با این نوع سفرها موافق است اما مسئولان این وزارتخانه متولی سلامت در مصاحبه ها و تریبون ها مردم را از سفر در ایام نوروز باز می‌دارند، البته با وجود همه اینها رییس جمهور در آخرین جلسه ستاد کرونا تاکید داشت که عید ۱۴۰۰ مانند سال ۹۹ است، حتی سخت تر.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار کرد:همه دوست داریم شب عید، شب‌های آرامی برای مردم بسیار عزیز ما باشد و برای کسی مصیبتی پیش نیاید و همه خانواده‌ها بتوانند این ایام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌هایی که بوده، البته نه به شکل سابق، برگزار کنند. در عید رفت و آمد مردم و سفر حتی اگر دچار موج چهارم نباشیم و شرایط عادی باشد، باز هم همه باید مراعات کنند.
روحانی ادامه داد: اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظرهایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم. پارسال می گفتیم از دست ویروس وهان چه کار کنیم. امسال از مار غاشیه به افعی پناه بردیم. حالا می گوییم به پناه ویروس وهان بریم و ویروس انگلیسی سراغمان نیاید. شرایط سخت تر شده است. مردم عزیز و بزرگوار ما که طی این ۱۳ ماه همیشه لطف و همکاری کردند ان شاءالله این ایام هم رعایت می کنند.

دو راه سبز برای سفر ایمن و تبلیغ تورهای گردشگری

سوم اسفند ماه پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای به انجمن‌های دفاتر مسافرتی درباره صدور مجوز سفر برای برگزاری تورهای گردشگری هشدار و اخطار داد.
نامه مدیرکل استان تهران برای جلوگیری از برگزاری تورهای گردشگری نیست بلکه برای صدور مجوز به کسانی است که تنها به گرفتن یک مجوز از یک آژانس بسنده می‌کنند و مسافران را به سفر می‌برند آن هم نه در قالب تورهای گردشگری ایمن.
چون وزارت میراث فرهنگی به تازگی از دو الگوی سفر ایمن به عنوان راههای سبز سفر در ایام کرونا نام برده است. این دو الگو شامل سفر با تورهای گردشگری مجاز و دیگری سفر با خودروی شخصی و اقامت در مراکز اقامتی مورد تأیید است.
اینها راهکارهایی بود که وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد کرده انجام شود و درباره آن با وزارت بهداشت نیز آن طور که معاون گردشگری گفته است، به توافق رسیده‌اند.
علی اصغر مونسان هم با اشاره به اینکه در سفر‌های نوروزی در قالب تور‌های گردشگری و اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز نگرانی نداریم گفت: بزرگترین نگرانی‌ها در سفر‌های انبوه شخصی است که مدیریت چندانی در شکل سفر، مقصد و مکان اقامتی آن وجود ندارد بنابراین پیشنهاد‌هایی برای مدیریت این نوع سفر‌ها در ستاد ملی کرونا پیش بینی شده است که اعلام خواهد شد و در صورت موج چهارم کرونا محدودیت‌هایی برای سفر‌های انبوه شخصی در تعطیلات نوروزی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی شده است که پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.
وی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های پیش بینی شده هیچ کس حق ندارد امکانات شخصی خود را به اقامتگاه مسافران تبدیل کند بنابراین اقامت مسافران در مراکز غیرگردشگری ممنوع است. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: در دستورالعمل‌هایی که به مدیران استانی ابلاغ شده ایجاد چادر و اقامتگاه در شهر‌ها ممنوع است.
ولی تیموری معاون وزیر گردشگری با اشاره به دوران سخت کرونا در گردشگری و محدودیت‌هایی که برای سفر ایجاد شده است، اظهار کرد: با وام‌های حمایتی دولتی، اجازه مختصری را برای سفرهای نوروزی به صورت محدود و مشروط به رعایت دستورالعمل ها گرفته‌ایم. آقای مونسان هم برای سفرهای نوروز به صورت محدود و کنترل‌شده به ستاد کرونا قول داده است تا فعالان گردشگری از درآمدهای گردشگری بهره‌مند شوند.
تور‌های گردشگری نوروز 1400

هتل‌ها باز هستند؛  کنسلی جریمه دارد

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز درباره رزروهای نوروزی هتل در سال ۱۴۰۰ گفت: هتل‌های کشور از هم اکنون رزروهای نوروزی خود را آغاز کرده‌اند. این رزروها بدون هیچ محدودیتی در همه شهرهای ایران انجام می‌شود.
وی افزود: ستاد کرونا محدودیت‌های بین شهری با خودروی شخصی را اعلام کرده است اما سفرهای ریلی و هوایی همچنان انجام می‌شود. اکنون همه هتل‌ها در همه شهرهای کشور فعال هستند مگر آنکه مدیر هتلی بخواهد فعلاً فعالیت نکند مانند برخی از هتل‌های شهر مشهد که مالک تصمیم گرفته فعلاً مهمان نپذیرد اما ستاد کرونا اعلام نکرده تعطیل شود. در واقع ستاد کرونا هتل‌های هیچ شهری را تعطیل نکرده است.
حمزه زاده همچنین درباره کنسلی رزروهای عید نوروز نیز توضیحاتی داد و به این موضوع اشاره کرد که سال گذشته اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام تعطیلی هتل‌های همه شهرهای کشور توسط ستاد مبارزه با این بیماری، هتل‌ها مبلغ کنسلی مسافران را پرداخت کردند؛ اما امسال مسافر با علم به شیوع کرونا اقدام به رزرو هتل می‌کند. بنابراین اگر اتاقی را کنسل کند، باید جریمه کنسلی را بپردازد. مگر اینکه ستاد کرونا اعلام کند، هتل‌های یک شهری تعطیل شود. در آن صورت هم باید جلسه‌ای برگزار شده و تصمیم گیری شود.
با وجود اینکه وزارت گردشگری دم از سفر نوروزی به صورت محدود می زند اما وزارت بهداشتی از منتفی شدن سفرهای نوروزی و در خانه ماندن حرف می زنند.

شرط سفرهای نوروزی؛  شرایط قابل پیش بینی نیست

رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفر‌های نوروزی و رزرو بلیت بیان کرد: ما نوروز ۹۹ درگیر کرونا و سال ۹۸ درگیر سیل بودیم و امسال هم درگیر کرونا هستیم و کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و شرایط اصلا با توجه به کرونای انگلیسی قابل پیش بینی نیست؛ درست است که شرایط بیماری کرونا در کل کشور تقریبا پایدار است، اما استان خوزستان درگیر کرونای انگلیسی شد و با حجم زیادی از بیماری و موارد ابتلا مواجه و نگران هستیم که الگو‌های مشابه بخواهد در سایر نقاط کشور به ویژه در شهر‌های مسافرپذیر شکل بگیرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناادامه داد: اگر شهر‌های در دو تا سه هفته آینده آبی بمانند می‌توان اجازه داد تحت شرایطی سفر‌ها انجام شود، اما اگر شهر‌ها تغییر رنگ بدهند نمی‌توانیم اجازه سفر بدهیم و باید توجه داشت آبی بودن شهر‌ها شرط سفر است و باید توجه داشت که این آبی ماندن شهر‌ها منوط به رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی است و اکنون ما با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مواجه هستیم و احتمال نارنجی و زرد شدن شهر‌ها و ممنوعیت سفر وجود دارد.
رییسی با بیان اینکه سه کلمه با «ت» داریم که همیشه عامل ایجاد بیماری کرونا هستند، گفت: تردد غیر ضروری، تجمع و تهویه همیشه اگر به خوبی رعایت نشوند می‌توانند عامل ایجاد بیماری باشند، بنابریان باید همیشه مراقب باشیم و مردم باید روز‌های باقیمانده تا پایان سال را به خوبی رعایت کنند تا بتوانیم نوروز آرامی را سپری کنیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: هیچ چیز قابل پیش بینی نیست باید توجه داشت که در ویروس قبلی بازه پنج هفته ای بین افزایش بیماران سرپایی و بستری و مرگ و میر پیش بینی ها صورت می گرفت اما در کرونای انگلیسی ها این بازه به یک هفته تبدیل شده است. ما برای هفته آینده نگران هستیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد و خوزستان این درس را به ما داد؛ در عرض یک هفته چنان آمارها در اهواز بالا رفت که یک دفعه تمام بیمارستان ها پیش پُر شدند و روزانه ١٢٠٠ بیمار سرپایی شناسایی و ١۵٠ نفر آنها بستری شدند.
وی افزود: اگر دستورالعمل ها را رعایت کنیم می توانیم نوروز آرامی داشته باشیم و بر اساس آن می توان با تمهیداتی برخی سفرها را کنترل شده آزاد کرد و ما باید اساس را بر این بگذاریم که باید نوروز را با محدودیت ها سپری کنیم و باید توجه داشت که شهرهای مسافر پذیر اکنون زرد یا نارنجی هستند و اگر این شهرهای نارنجی یا قرمز شوند سفر به این شهرها ممنوع است و باید دانست که در هر خیز ١٠ تا ١٢ هزار مرگ بیشتر خواهیم داشت.

شهرهای سفر ممنوع + شروط سفر به برخی شهرهای مسافرپذیر

مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز ۱۴۰۰، اعلام کرد که علیرغم آنکه مردم فارس و خصوصا شیراز به مهمان‌نوازی شهره‌اند، اما با توجه به شرایط شیوع کرونا، هرگونه سفر را تهدیدی جدی برای سلامت محسوب می‌شود.
مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ممنوعیت سفر نوروزی به شهرهای زرد مهاجرپذیر از جمله مشهد خبر داد.
شروطی هم برای ورورد گردشگران به استان مازندران در نوروز ۱۴۰۰ وضع شد و مسافرت به این استان به شکل رزور اقامتگاه پیش از به سفر است و بر این اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که می خواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرم اقامتگاه های گردشگری شامل هتل ، مسافرخانه ، اقامتگاه بومگردی ، مهمانسرا و یا دیگر اقامتگاه های رسمی باشند.
هیچ مسافری بدون رزرو مکان اقامت نباید به استان یزد سفر کند، ضمن این که اعمال محدودیت شدید برای اقامتگاه‌های غیررسمی در این استان ضروری اعلام شده است.
در راستای حفظ ایمنی گردشگران و ساکنان جزیره کیش و بنابر تصمیم کمیته تخصصی شورای سلامت ورود هرگونه خودرو اعم از پلاک کیش یا سرزمین اصلی به این منطقه آزاد از۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود همچنین ورود مسافران بدون خودرو نیز از مسیر دریایی به جزیره کیش به غیر از افراد دارای مدرک مالکیت یا اجاره سالیانه منزل مسکونی، افراد شاغل یا دارای مدرک رزرو هتل در فاصله زمانی ۲۵ اسفند تا۱۵ فروردین ممنوع خواهد بود.
در روزهایی که کرونای انگلیسی شهرها را به سرعت یکی پس از دیگری در می نوردد بهتر است امسال را هم کنار عزیزانمان در خانه بمانیم و سفر نرویم تا سفر و خوشی هایش برای ما تبدیل به تلخی نشود و روزهای نخست سال را به آرامی سپری کنیم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین