کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگذارید مرغ از سفره های مردم پَر بکشد!

ایسنا , 9 اسفند 1399 ساعت 14:37

حزب الله:چند هفته ای می شود که مرغ با افزایش قیمت مواجه شده است و علی رغم وعده مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مبنی بر ایجاد ثبات در بازار و کاهش قیمت ها، اما به نظر می رسد هنوز بازار این کالای پرمصرف به ثبات و آرامش نرسیده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،روند افزایشی قیمت مرغ از دی ماه امسال آغاز شد و مرغ تنظیم بازاری ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی را در یک مرحله به ۲۲ تا ۲۳ هزارتومان و در مرحله بعد یعنی اواخر بهمن ماه در سطح خرده فروشی ها به ۲۷ تا ۳۰ هزارتومان  رساند. البته مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده در هفته های اخیر نشان می دهد که در برخی مغازه های سطح شهر هر کیلو مرغ تا ۳۲ هزارتومان هم به مشتریان عرضه می شود و برخی نیز با قطعه بندی کردن سعی در فروش مرغ دولتی با قیمت های بالاتر دارند. اقدامی که رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی آن را تخلف دانست و اعلام کرد که سازمان  دامپزشکی و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سو استفاده و گرانفروشی، قطعه بندی کردن مرغ را ممنوع کرده است.

 
اگرچه بسیاری از فروشندگان علت افزایش قیمت مرغ را کاهش عرضه مرغ تنظیم بازاری در میدان بهمن (بزرگترین مرکز عرضه مرغ تهران) و خرید مرغ به صورت عمده بیش از نرخ مصوب اعلام کردند اما چندی پیش نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران به ایسنا گفت که قیمت واقعی مرغ قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰هزار و۴۰۰ تومان نیست و قیمت واقعی مرغ گرم با توجه به افزایش مولفه های تولید براساس آنالیز تشکل ها ۲۴ تا ۲۵هزارتومان می شود و با وجود اینکه تشکل های این بخش درخواست اصلاح قیمت مصوب داشته اند اما هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته و این قصور باعث ایجاد نوسانات در تولید خواهد شد.
 
وی همچین عنوان کرده بود که ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بایستی بعد از افزایش مولفه های تولید مانند ذرت و سویا، جوجه و... اثرات آن را بر روی قیمت تمام شده تولید بررسی می کردند و قیمت واقعی مرغ براساس آن تعیین می شد تاهم میل و رغبت به تولید بالا می رفت و هم شاهد این شرایط  اعتراضی و دو نرخی در بازار نبودیم. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
 
البته در این بین مسائل دیگری نیز در خصوص افزایش قیمت مرغ مطرح شده است. مثلا اینکه تصمیمات جزیره ای و ممنوعیت خروج مرغ از برخی استان ها به این گرانی دامن زده و یا اینکه مردم به دلیل نگرانی از افزایش مجدد قیمت مرغ دست به احتکار خانگی زده اند!  
 
با این وجود اما از همان روزهای ابتدایی افزایش قیمت مرغ مسئولان مربوطه مانند همیشه وعده کاهش قیمت و ایجاد ثبات در بازار مرغ را دادند؛ به طوری که وزیر صمت در روزهای پایانی بهمن ماه اعلام کرد با توجه به نوسانات اخیر در بازار گوشت مرغ، وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار بیان کرده که ظرف ۳ روز آینده نسبت به عرضه گوشت مرغ در بازار اقدام می‌کند تا شرایط به حالت عادی بازگردد. 
 
دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نیز در روزهای پایانی بهمن ماه از کافی بودن ذخایر مرغ منجمد در کشور خبر داد و گفت که اختیار عرضه مرغ منجمد به ستاد تنظیم بازار داده شده است و اگر تا آخرهفته قیمت مرغ عادی نشود، از این ذخایر به بازار تزریق خواهد شد. پیش تر نیز مدیرعامل شرکت پشیبانی امور دام اعلام کرده بود که این شرکت تا به تعادل رسیدن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار  حضور  خواهد داشت و اقدام به توزیع مرغ وتخم مرغ خواهد کرد.
 
بعد از آن نیز مجددا دبیر ستاد تنظیم بازار شرایط بازار مرغ و تخم‌مرغ را مناسب توصیف کرد و گفت که با توجه به گزارشات مربوط به میزان ورودی مرغ به بازار کشور، در روزهای آینده شاهد تعدیل قیمت مرغ خواهیم بود و هماهنگی خوبی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی در زمینه تامین نهاده برای مرغداران شکل گرفته است و با توجه به گزارشات وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر مشکلی در تامین نهاده وجود ندارد و نوسانات اخیر قیمت مرغ به دلیل اقدامات وزارت جهادکشاورزی در خصوص زمینه سازی برای تنظیم بازار موثر این کالا برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بوده که به صورت موقتی در برخی استان‌ها نوسانات افزایش قیمت مرغ شد.
 
به هر روی علت افزایش قیمت مرغ هرچه که باشد مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی  و وزارت صمت نباید تنها به وعده دادن بسنده کنند و باید هرچه سریعتر در راستای کاهش قیمت مرغ و ایجاد ثبات در بازار این کالای پرمصرف پروتیینی اقدامات لازم را انجام دهند و اجازه ندهند مرغ هم مانند گوشت قرمز از سبد غذایی برخی خانواده ها برای همیشه پر بکشد!


کد مطلب: 248505

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/248505/نگذارید-مرغ-سفره-های-مردم-پ-ر-بکشد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com