تاریخ انتشارسه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
plusresetminus
حزب الله:با بی توجهی مردم و خرید بلیط های مسافرتی برای تعطیلات نوروزی احتمال شروع پیک های کرونا وجود دارد.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۲۰۸
سفر به قیمت مرگ در روزهای کرونایی/ ویروس جهش یافته در کمین مسافران نوروزی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ماه هاست که مردم جهان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. این ویروس منحوس پیر و جوان نمی‌شناسد و همه را گرفتار می‌کند.
 
 روزهای پایانی سال را تجربه می کنیم و با وجود اینکه کرونای انگلیسی در همه جا چرخیده هنوز افراد بسیاری هستند که در بازار و پاساژها رفت و آمد می کنند و زنگ خطرآغاز پیک چهارم کرونا به صدا در آمده است، خیلی ها هم از الان بار سفر بسته اند و اقدام به خرید بلیط‌ سفرهای نوروزی کرده اند  و به نظر می رسد که بسیاری کرونا را جدی نگرفته اند.
 
استقبال از مرگ با مسافرت در نوروز 
مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت با اشاره به لزوم پرهیز از مسافرت در ایام تعطیلات به ویژه عید نوروز  اظهار کرد: در حال حاضر کرونای انگلیسی و قبلی در کشور پخش شده است و مردم برای مبتلا نشدن به بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی از تردد و مسافرت های غیر ضروری در تعطیلات عید نوروز و حتی سایر روزهای تعطیل پرهیز کنند.
 
او ادامه داد: متاسفانه افراد با مسافرت عید خود را به عزا تبدیل خواهند کرد. مردم باید نوروز امسال از انجام سفرهای غیر ضروری به مناطق مختلف کشور اجتناب کنند.  در حال حاضر استان های جنوبی، خوزستان و استان های مرزی مرکز کرونای انگلیسی هستند و مسافرت در ایام تعطیلات و عید نوروز به معنای استقبال از مرگ خواهد بود.
 
عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: مردم برای محافظت از خود باید تمام دستورالعمل های بهداشتی را مانند استفاده از ماسک از خانه تا خانه ،فاصله گذاری اجتماعی و قیزیکی، شستن مکرر دست ها با آب و صابون و پرهیز از تردد غیرضروری در سطح شهر و حتی سفرهای بین استانی را به طور دقیق رعایت کنند.
 
مردانی گفت: ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی جوانان را درگیر می کند و مردم باید برای مقابله با بیماری کرونا همکاری های لازم را داشته باشند و به صورت هوشمندانه از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.
 
خطرناک بودن پیک های بعدی ویروس کرونا 
افشین محمدعلی زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار عفونی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در حال حاضر وارد اپیدمی موج چهارم کرونا نشده ایم و باید با همکاری و همراهی مردم، در راستای جلوگیری از ورود به موج چهارم فعالیت کنیم، تا مانع ایجاد فضای بحرانی در کشور شویم.
 
او افزود: موج‌های قبلی کرونا افراد سالمند با بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر درگیر می‌کرد، اما در این موج جهش یافته که اصطلاحا به آن کرونای انگلیسی می‌گویند، با درگیری جوانان و افراد کم سن و سال به ویژه کودکان، مواجهیم.
 
محمدعلی زاده ادامه داد: در حال حاضر محققان در حال بررسی دلیل این درگیری در بین افراد کم سن و سال هستند که تا کنون دلیل مشخصی برای آن اعلام نشده است.
 
فکر رفتن به سفر نوروزی با این افراد را از سرتان بیرون کنید
محمدعلی زاده گفت: با توجه به افزایش مراجعان کووید ۱۹ به مراکز درمانی، نگرانی ما برای ایجاد موج چهارم نیز افزایش پیدا کرده است همچنین با چرخش ویروس‌های جهش یافته  نگرانی ما ابتلای  افراد به نوع انگلیسی ویروس کرونا در موج چهارم است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم تردد غیرضروری در سطح شهرها ست.
 
او گفت: در موج‌های یک، دو و سه، به دلیل درگیری با انواع معمولی کرونا، معمولا درصدی از بیماران بدحال شده و در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، اما در این نوع جهش یافته یا همان ویروس انگلیسی، با افزایش تکثیر و انتقال مواجهیم و چون تمام جوامع با سرعت انتشار بالاتری درگیر می‌شوند، درصد درگیری در گروه‌های سنی هم افزایش پیدا می‌کند که یکی از این گروه‌های سنی، اطفال هستند.
 
ده درصد از افراد جامعه نسبت به هشدارها بی تفاوت هستند
حمید سوری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ گفت: بشر تاکنون با ویروسی تا این حد تغییرپذیر و پیچیده مواجه نشده بود و سیاست‌هایی که برای کنترل اپیدمی اعمال می‌شود، در برابر جهش‌های این ویروس و بیماری زایی آن، کافی نیست.
 
سوری افزود: نباید اقداماتی را که برای کنترل اپیدمی ضروری است، دست کم گرفت. در اردیبهشت ۹۹ یک بار اپیدمی به مرز کنترل رسید، ولی به دلیل ساده انگاری و کم توجهی که صورت گرفت، پیک جدید اپیدمی آغاز شد و در ماه‌های مهر و آبان روزانه شاهد ۵۰۰ مورد مرگ در کشور بودیم و بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر تخت و ظرفیت خالی برای پذیرش بیمار نداشتند و کادر درمان خسته و افسرده و فرسوده شدند و با اقدامات دولت و همکاری همراهی مردم، موفق به مهار نسبی موج جدید شدیم.
 
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی گفت: متاسفانه علی رغم کنترل نسبی اپیدمی، جهش‌ها و طغیان‌های بیماری، در شهر‌ها و استان‌های مختلف گزارش می‌شود. برای مثال در خوزستان، به ویژه شهر اهواز که چند روز پیش در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفت، با طغیان اپیدمی مواجه شدیم که عمده‌ترین دلیلش تجمع مردم در مراکز غیررسمی حاشیه شهر بود. رعایت فاصله گذاری در چنین شرایطی امکان پذیر نیست و ازدحام مردم به ویژه با حضور کودکان در این بازار‌ها به راحتی به افزایش بیماری دامن زد اما خوشبختانه به کمک تیم واکنش سریع اقداماتی در حال مهار است.
 
او بیان کرد: باید در هر اقدامی ابتدا به سلامت مردم اهمیت دهیم. با توجه افزایش آمار ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونای انگلیسی، همراهی بچه‌ها با والدین در مکان‌هایی مثل دورهمی‌ها  یا حضور در پاساژ، بازار، مراکز پر رفت و آمد و وسایل حمل و نقل عمومی کهمحل  ازدحام جمعیت است، بسیار خطرآفرین خواهد بود.
 
او گفت: بچه‌ها تصمیم گیرنده نیستند و نباید قربانی بی احتیاطی و بی توجهی و ساده انگاری والدینشان شوند. همانطور که خانواده‌ها به تغذیه و سلامت فرزندانشان اهمیت می‌دهند، باید مراقب سلامت فرزندانشان در شرایط خاص کرونایی باشند و با کم توجهی و سهل انگاری فرزندانشان را به مهلکه نیندازند.
 
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی افزود: در صورتی که خانواده‌ها نیاز به خرید ضروری و حضوری دارند باید با حداقل  زمان اقدام به خرید کنند و بدانند تجمع در مراکز خرید به دلیل حضور خانوادگی، به افزایش اپیدمی کمک و مهار بیماری را سخت می‌کند.
 
او گفت: لازم است مسئولان اقدامات جدی مثل محدودیت سفر‌ها و ساعات حضور در مراکز تجاری و پاساژ‌ها برای خرید را در نظر بگیرند وگرنه این ده درصد می‌توانند به ابتلا ۹۰ درصد دیگر مردم دامن بزنند.
 
میزان موارد ابتلا به کرونا در  تهران در حال افزایش است
مینو محرز عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: به دلیل افزایش تردد‌های غیر ضروری میزان آمار ابتلا به بیماری کرونا در کشور در حال افزایش است.
 
او ادامه داد: با افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور تعداد بیماران بد حال بستری در آی سی یو هم افزایشی خواهد بود و امکان زیاد شدن مرگ و میرها وجود دارد. مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها را به طور دقیق رعایت کنند، زیرا تنها راه در امان ماندن از کرونا رعایت نکات بهداشتی است.
 
عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: در حال حاضر گردهمایی‌های مختلف زیاد شده است و مردم در رستوران‌ها کنار یکدیگر به بهانه استقرار در فضای باز نشسته و فاصله فیزیکی را رعایت نمی‌کنند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین