کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت فعالان بازار از تحقیق و تفحص از بورس

مهر , 4 اسفند 1399 ساعت 15:07

حزب الله:مجلس در شرایطی موضوع تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را پیش کشیده که خبر سلب صلاحیت ۲۲۰ مدیر بورسی که یا در معاملات ذی‌نفع بوده یا صورت‌های مالی غیرواقعی صادر کرده‌اند، بازار را تکان داده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بازی‌های الاکلنگی شاخص بازار سهام تمامی ندارد؛ یک روز سبزپوش می‌شود و روز دیگر قرمز. سهامداران نه می‌توانند به رشد دلخوش باشند و نه با افت نگران؛ بلکه باید بپذیرند که این روند طبیعی بورس است و باید با نگاهی بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرد.
روند صعودی شاخص در ماه‌های ابتدایی امسال که بسیاری را نگران کرده و آنها را در مورد این حرکت تند و تیز شاخص به فکر فرو برده بود، توانست ابعاد بازار سرمایه ایران را بزرگ کرده و از ۵ میلیون سهامدار به بالغ بر ۴۰ میلیون سهامدار برساند. آن هم سهامدارانی که اغلب سرمایه‌های خرد خود را وارد این بازار کرده و در انتظار سود بودند. دولت هم در همان زمان‌ها همراهی‌های لازم را با بورس داشت و هر یک از دولتمردان را سفیرانی برای تبلیغ ورود مردم و سرمایه‌های آنها به بورس کرده بود؛ اما از مردادماه به بعد که حمایت دولت هم از روی شاخص برداشته شد و اختلاف نظرهایی بین دولتمردان بر سر ادامه عرضه‌های اولیه شکل گرفت، بازار هم کم کم واکنش نشان داد و دیگر در مقابل روند صعودی، سر تعظیم فرود نمی‌آورد.
اما این تمام ماجرای بورس نبود، بلکه اتفاقاتی که برخی از مدیران بورسی و کارگزاری‌ها در این حوزه رقم زدند، اکنون نمایان شده و تخلفات آنها، پای مجلس و قوه قضائیه را هم به بررسی روندهای شکل گرفته در بورس تهران طی ماه‌های گذشته، باز کرده و قرار است گزارش تحقیق و تفحص از بورس بزودی در صحن مجلس قرائت شود.
خبرها از سازمان بورس از سلب صلاحیت بیش از ۲۲۰ مدیر بورسی حکایت دارد. تخلفات آنها، از ذینفع بودن در معاملات تا ارائه صورت‌های مالی غیرواقعی را در بر می‌گیرد.
جمالی، معاون حقوقی بورس در این رابطه می‌گوید: برای ۶ ماهه آخر سال ۹۹ بالای ۲۲۰ نفر را از مدیریت در نهادهای مالی بورس و ناشران، سلب صلاحیت کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: بیشتر تخلفات صورت گرفته مربوط به مدیران شرکت‌هایی بوده که صورت‌های مالی غیر واقعی ارائه کرده‌اند و یا معاملاتی با شرکت‌های تابعه انجام داده‌اند، که خودشان ذینفع بوده‌اند.
در این رابطه، مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر ضرورت شفافیت سازی درباره عوامل مستقیم و غیرمستقیمی که در ایجاد چنین شرایطی برای بازار سرمایه دخیل هستند، طرح تحقیق و تفحص از بورس را اتفاقی مثبت برای عموم سرمایه‌گذاران می‌داند.
وی با اشاره به وضعیت کنونی بورس می‌افزاید: آنچه که امروز باید باعث نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران و سهامداران شود، عدم اعتماد مردم به بورس است؛ به خصوص اینکه مدتی است شاهد خیل عظیمی از سهامدارانی هستیم که سرمایه آنها در بورس نصف شده و حاضر نیستند حتی به شاخص و وضعیت بورس نگاه کنند؛ که این به معنای از دست رفتن اعتماد سهامداران در بازار بورس است.
عبدالحمیدی ادامه داد: بورس مردم را دچار زیان کرده است و همه فعالان این بازار و مسئولان موظف هستند سریعاً عوامل مستقیم و غیرمستقیمی که در ایجاد چنین شرایطی در بازار سرمایه نقش داشته و به آن دامن زده‌اند را شناسایی کرده و برای کنترل آن، اقدامی مناسب در نظر بگیرند.
وی اظهار داشت: در این راستا اگر ضعف و مشکلی هم وجود دارد، باید در رابطه با آن شفاف‌سازی شده و با پیگیری‌های بیشتر، جلوی ضرردهی سهامداران گرفته شود.
عبدالحمیدی با بیان اینکه ما باید بازار سرمایه را به فرصتی برای جذب سرمایه در جهت توسعه و پیشرفت کشور تبدیل کنیم، اظهار داشت: رشد سریع بازار بورس در ۵ ماه ابتدای سال به خاطر تصمیم‌گیری‌های غیردلسوزانه و یکی از دلایل ریزش بورس دخالت‌هایی بود که انجام شد.
وی خواستار حمایت همه جانبه مسئولین از دولت و مجلس گرفته تا نهادهایی مثل بانک مرکزی از بازار سهام شد و گفت: بانک مرکزی باید با کم کردن نرخ سودهای بین بانکی در بلندمدت آرامش را به بازار بر گرداند؛ این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر پیش بینی روند شاخص تا پایان سال با این قوانین‌های عجیب و غریب که گذاشته می‌شود، مثبت نخواهد بود.


کد مطلب: 248198

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/248198/حمایت-فعالان-بازار-تحقیق-تفحص-بورس

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com