تاریخ انتشاردوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
plusresetminus
حزب الله:انگلیس بعد از آنکه بوریس جانسون خود را "شدیدا دوستدار چین" و مصمم به بهود روابط دو کشور "صرف نظر از مشکلات سیاسی گاه و بیگاه " خواند، به دنبال تقویت روابط اقتصادی و تجاری با چین است.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۱۹۳
بوریس جانسون: شدیدا دوستدار چین هستم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این صحبت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که در جریان یک میزگرد در دولتش با شرکتهای چینی مطرح شد، احتمالا موجب خشم نمایندگان حزبش در پارلمان که خواستار اتخاذ رویکرد سرسختانه‌تری از سوی دولت در قبال نقض‌های احتمالی حقوق بشری پکن هستند، می‌شود.
جانسون همچنین این پیام را داد که خواستار از سرگیری مذاکرات تجاری رسمی میان دو کشور با فعال کردن مجدد دو مجمع شامل مجمع گفتگوی مالی و اقتصادی به عنوان یک بحث سالانه بین دو کشور و کمیسیون اقتصادی و تجاری مشترک چین-انگلیس است. هر دو مجمع در پاسخ به سرکوب حقوق مدنی از سوی چین در هنگ کنگ که قبلا مستعمره انگلیس بوده، معلق شدند.
این میزگرد دولت انگلیس در تاریخ ۱۲ فوریه به مناسبت سال نوی قمری چین برگزار شده و در آن برخی از فعالترین شرکتها در چین نظیر گروه سوایر (Swire Group) و تنسیتی (Tenacity)، یک گروه سرمایه گذاری و املاک مستقر در هنگ کنگ، شرکت کردند.
سال گذشته میلادی انگلیس در اعتراض به اعمال قوانین سرکوبگرانه جدید پکن در هنگ کنگ اقدام به معلق ساختن اکثر گفتگوهای اقتصادی رسمی خود با چین کرد.
دولت انگلیس اظهارنظر دقیقی درباره گزارش مربوط به اظهارات جانسون نکرد اما گفت، دیدگاه‌های وی درخصوص چین کاملا شناخته شده هستند. دولت انگلیس اضافه کرد هنوز تاریخی برای از سرگیری دو مجمع مذکور تعیین نشده است.
همچنین مجالس اعیان و عوام انگلیس هم به رای گیری در خصوص این مساله که آیا دادگاه‌های انگلیس باید در مشورت دادن به پارلمان در خصوص وقوع "نسل کشی" در یک کشور همچون ادعای نسل کشی مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین نقش داشته باشند، خواهند پرداخت.
وزیران در ضمن رد اصلاحیه نسل کشی مکررا به مجلس عوام گفته‌اند که دورنمای قریب‌الوقوع امضای هر گونه توافق تجاری یا اقتصادی جدید از سوی انگلیس با چین وجود نداشته و در صورت وجود هر گونه اسناد و مدارک سواستفاده‌های حقوق بشری جدید، خود وزیران مانع امضای چنین توافقاتی خواهند شد بدون آنکه نیازی به این باشد که دادگاه عالی تصمیمات اولی را در خصوص وجود نسل کشی اتخاذ کند.
اظهارات جانسون در میزگرد حاکی از تمایل او به امضای توافقات جدید حوزه سرمایه گذاری و دسترسی به بازار با چین است.
ارقام مربوط به دفتر ملی آمار انگلیس نشان می‌دهند که این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بیش از هر شریک تجاری دیگری از چین کالا وارد کرده است (۱۱ میلیارد پوند). این نخستین سه ماهه‌ای است که در آن چین بیشترین سهم از واردات انگلیس را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین واردات کالا از چین در انگلیس نیز از ۸.۶ درصد سه ماهه نخست ۲۰۲۰ به ۱۳.۴ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ افزایش یافته است.
انگلیس در پی خروج از اتحادیه اروپا، به شدت در جستجوی شرکای جدید تجاری است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین