کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حقایقی جالب از تاریخچه خودپرداز‌ها/ از راز ۴ رقمی بودن کد امنیتی تا مرتفع‌ترین و تنها‌ترین ATM جهان

باشگاه خبرنگاران جوان , 2 اسفند 1399 ساعت 11:48

حزب الله:
چند واقعیت عجیب در مورد خودپرداز‌ها وجود دارد که در این مطلب به اشتراک گذاشته شده است.


 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اولین خودپرداز جهان در سال ۱۹۶۷ در یک شعبه از بانک بارکلیز، در آنفیلد انگلستان ساخته و نصب شد. همیشه در مورد اینکه چه کسی در واقع اولین دستگاه پول نقد را اختراع کرده بود، بحث می‌شود، که حتی امروز هم در این مورد مطمئن نیستیم.
با وجود به اینکه هر روز از دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌شود، شما چه میزان در مورد دستگاه‌های خودپرداز می‌دانید؟ با توجه به اهمیت این دستگاه، ما حقایق جالبی را در مورد خودپرداز‌ها برای شما آورده ایم که احتمالاً نمی‌دانید.
دومین دستگاه خودپرداز در جهان

تقریباً همه ما در مورد خودپرداز اول می‌دانیم، اما دومین دستگاه در کجا بود؟ دومین دستگاه خودپرداز جهان تنها چند هفته پس از دستگاه خودپرداز بانک Barclays، در سال ۱۹۶۷ در سوئد نصب شد. این موفقیت بلافاصله جهانی شد.
۹ واقعیت جالب در مورد خودپرداز‌ها که احتمالاً نمی‌دانید!
 الهام گرفتن از یک زن
یک داستان جالب در پشت پین کد چهار رقمی شخصی وجود دارد که ما در دستگاه‌های خودپرداز برای دسترسی به پول نقد یا دیگر خدمات بانکی خود استفاده می‌کنیم. داستان بر این اساس است که در ابتدا جان شفرد بارون (مخترع دستگاه خودپرداز) یک عدد شش رقمی را برای این مورد انتخاب کرد. او در مورد ایده خود با همسرش کارولین مشورت کرد، اما همسرش برای استفاده از دستگاه فقط چهار رقم را به خاطر می‌آورد.

به همین دلیل بود که بسیاری از بانک‌ها در جهان از کد رمز ۴ رقمی استفاده می‌کنند، اما برای اهداف امنیتی، بانک‌ها در سوئیس و تعداد اندکی از کشور‌ها از شما می‌خواهند یک پین شش رقمی ارائه دهید. آیا می‌توانید یک پین شش رقمی را به یاد بیاورید؟!
۹ واقعیت جالب در مورد خودپرداز‌ها که احتمالاً نمی‌دانید!
خود پرداز فقط برای دریافت پول نقد استفاده نمی‌شود
اگر فکر می‌کنید خودپرداز‌ها فقط پول نقد را توزیع می‌کنند، کاملا در اشتباه هستید! اولین دستگاه خودپرداز با روکش طلا در لابی هتل قصر امارات در شهر ابوظبی قرار گرفت و ۳۲۰ قطعه طلا در آن تعبیه شده بود تا علاقه‌مندان بتوانند در قبال پرداخت پول آن‌ها را بخرند. در حال حاضر بیست دستگاه فروش اتوماتیک طلا در سه قاره نصب شده است. لازم به ذکر است که دستگاه‌های خودپرداز توزیع آب در هند نصب و موفقیت آمیز نیز بوده است.
۹ واقعیت جالب در مورد خودپرداز‌ها که احتمالاً نمی‌دانید!
 خودپرداز شناور
تعجب نکنید درست خوانده اید، خودپرداز شناور، البته آنچه درباره اش صحبت می کنیم؛ ساده‌تر از آن است که شما فکر می‌کنید. این دستگاه را می‌توان در کرالا، هند پیدا کرد. بانک ایالتی هند آن را در یک کشتی نصب کرده که متعلق به شرکت حمل و نقل کرالا و ناوبری داخلی (KSINC) است. این کشتی معروف به ژانکار بین ارناکولام و وایپین، پرجمعیت‌ترین منطقه آسیا حرکت می‌کند.

بیشترین برداشت نقدی
روز‌های جمعه میانگین بیشترین برداشت نقدی از دستگاه خود پرداز در جهان ثبت می‌شود؛ که به نظر می‌رسد به دلیل مهمانی‌های آخر هفته شاهد این موضوع هستیم.

رمز از نوع تشخیص هویت
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه خودپرداز ایمن بودن رمز عبور آن است. در برزیل، این ویژگی شامل خودپرداز‌های بیومتریک (تشخیص هویت) برای انجام معاملات بانکی ایمن می‌شود.
۹ واقعیت جالب در مورد خودپرداز‌ها که احتمالاً نمی‌دانید!
مرتفع‌ترین دستگاه خود پرداز
بالاترین پیشخوان خودپرداز جهان در ارتفاع ۱۶۰۰۷ فوت بالاتر از سطح دریا توسط بانک ملی پاکستان در مرز پاکستان و چین به نام Khunjerab نصب شده است؛ و رکورد جهانی در کتاب گینس برای بالاترین دستگاه خودپرداز جهان را به خود اختصاص داده است.

تنها‌ترین خودپرداز در جهان
تنها‌ترین دستگاه خودپرداز جهان در قطب جنوب قرار دارد. دو دستگاه خودپرداز در مرکز تحقیقاتی آمریکا در ایستگاه McMurdo در قطب جنوب مستقر هستند. یکی از این دو دستگاه به عنوان پشتیبان عمل می‌کند و دیگری تنها دستگاهی است که به عنوان خود پرداز در آن نقطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودپرداز‌ها چه زمانی معروف شدند
خودپرداز‌ها در دهه ۸۰ محبوب شدند و اکنون بیش از سه میلیون دستگاه خودپرداز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله یکی از آن‌ها در قطب جنوب.‌
می‌خواهید یک واقعیت جالب در این مورد بدانید؟ هر ۳ دقیقه یک دستگاه خودپرداز در جهان نصب می‌شود. در آخر اینکه باید بدانید جهانیان قبل از خودپرداز‌ها برای دسترسی به پول‌های خود دچار مشکل می‌شدند، زیرا آن‌ها حقوق خود را به صورت نقدی دریافت و قبض خود را نیز با پول نقد پرداخت می‌کردند. اما پس از آن دستگاه‌های خودپرداز همراه بانکی بسیار راحت‌تر و کارآمدتر شدند.


کد مطلب: 247968

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/247968/حقایقی-جالب-تاریخچه-خودپرداز-ها-راز-۴-رقمی-بودن-کد-امنیتی-مرتفع-ترین-تنها-ترین-atm-جهان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com