تاریخ انتشارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
plusresetminus
حزب الله: مدیرهنری یکی از مجموعه‌های شرکت‌کننده در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر معتقد است آنچه از اجرای گروه‌ها پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، نمی‌تواند عنوان کنسرت به خود داشته باشد.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۹۶۲
فعلاً واژه‌ای به نام «کنسرت» نداریم/ حضور در یک اتفاق تازه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مهدی قاسمی آهنگساز، رهبر ارکستر و مدیر هنری گروه کُر شهر تهران که روز یکشنبه سوم اسفند ماه در چارچوب برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اجرایی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند، به خبرنگار مهر گفت: اساساً برای اجرای زنده یک گروه کُر نیازمند این هستیم که همه اعضای گروه دور هم جمع شوند و با یک تمرین مناسب خود را برای برپایی کنسرت آماده کنند. اما مدت‌های زیادی است به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی اعضای گروه کر شهر تهران که برایم از هر چیزی مهم‌تر است. فعلاً نتوانستیم آنطور که باید و شاید تمرین منسجمی را داشته باشیم. بنابراین آنچه قرار است که در جشنواره موسیقی فجر امسال از طرف گروه ما پیش روی مخاطبان مجازی قرار گیرد، اجرای چند قطعه از کارهای قبلی گروه است که هرکدام از اعضا به صورت مجزا آن را اجرا کرده و پس از میکس و تدوین به شنوندگان و تماشاگران ارائه می‌شود.
وی افزود: در این کنسرتی که برای مخاطبان مجازی جشنواره تدارک دیده شده، طبیعی است بنا به دلایلی که گفتم هم‌نوازی اتفاق نمی‌افتد، چون در این شرایط کرونایی کنار هم جمع شدن آن هم در یک گروه کُر کار بسیار خطرناکی است. از این جهت ما شیوه متفاوتی را طراحی کردیم که بتوانیم هم اجرای قابل قبولی را به شنوندگان و تماشاگران ارائه دهیم و هم فضایی را ایجاد کنیم که به هر حال بتواند دربرگیرنده حس و حالی موسیقایی در شرایط ویژه این ماه‌های همه ما باشد. اتفاقاً در این راستا یک ترانه با مضمون همبستگی در روزهایی کرونایی خواندیم که در اجرای جشنواره نیز به علاقه مندان ارائه می‌شود. این در حالی است که خوانش اثری از محمدرضا تفضلی با استفاده از شعر صائب تبریزی به انضمام اجرای یک قطعه برگرفته از آثار منتخب انیو موریکونه از جمله برنامه‌هایی است که در اجرای جشنواره به نمایش در می‌آید.
این آهنگساز و رهبر ارکستر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در قالب اینترنتی توضیح داد: به هر حال من با این شیوه برگزاری جشنواره موافق نیستم چرا که طبیعتاً این نحوه اجرای گروه‌ها و هنرمندان نمی‌تواند عنوان کنسرت به خود داشته باشد. اما اینجا یک پرسش هم مطرح می‌شود. اینکه اگر نخواهیم این شیوه را بپذیریم چه می‌توانیم بکنیم؟ آیا باید دور هم جمع شویم و این ریسک خطرناک را بپذیریم که به جهت برگزاری کنسرت موسیقی به هر قیمتی جان خودمان و تماشاگران را به خطر بیندازیم که بگوییم اجرای زنده داریم؟ به طور حتم پاسخ من منفی است و اصلاً دوست ندارم به جهت اجرای زنده یک اثر موسیقایی با جان و سلامتی همکارانم بازی کنم. پس می‌توان نتیجه گرفت که این نحوه شرکت در جشنواره قطعاً حال و هوا و چارچوب‌های برگزاری یک کنسرت را ندارد و می‌توان گفت کلیپ‌هایی است که با نام جشنواره موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.
قاسمی تصریح کرد: ما در این شرایط کرونایی فعلاً واژه‌ای به نام کنسرت نداریم. ما فقط به واسطه برگزاری جشنواره موسیقی فجر تلاشمان خود را انجام داده‌ایم که بتوانیم یک کار موسیقایی انجام دهیم. زیرا اگر شرایط بخواهد به همین منوال ادامه پیدا کند چیزی به نام موسیقی و گروه کُر باقی نمی‌ماند. و ای‌کاش هرچه زودتر این روزهای بد تمام شود و ما بتوانیم دوباره کنار هم جمع شویم و به فعالیتمان در موسیقی ادامه دهیم. اما گویا فعلاً غیر از همین فعالیت‌ها چاره دیگری نداریم.
گروه کر شهر تهران در سال ۱۳۷۸ توسط مهدی قاسمی تشکیل شد. این گروه تا کنون با برگزاری ده‌ها کنسرت داخلی و خارجی، شرکت در جشنواره‌های متعدد و مشارکت در ضبط آثار آهنگسازان معاصر ایرانی همچون احمد پژمان توانسته خود را به‌عنوان یک گروه پویا و فعال مطرح کند. این گروه در چندین اجرا نیز با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری و همچنین شهرداد روحانی همکاری داشته است. گروه کر شهر تهران در جشنواره موسیقی کرال خاورمیانه که در سال ۲۰۱۵ در دوبی برگزار شد، رتبه دوم را کسب کرده است. مهدی قاسمی مدرس دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی دختران تهران، رهبری این کنسرت را برعهده دارد.
این گروه در کنار اجرای رپرتواری از قطعات دوران باروک تا معاصر، قطعاتی از موسیقی محلی ایران، آثار آهنگسازان معاصر ایرانی، موسیقی فیلم را به اجرا گذاشته است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین