تاریخ انتشارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
plusresetminus
حزب الله:دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه خورده است که این رقم ۳ برابر سال ۹۷ تخمین زده شده است.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۹۶۱
ضربه ۱۲ میلیاردی به بنیان‌های قاچاقچیان/ با قانون فعلی، مبارزه با مواد مخدر هدر دادن منابع و وقت است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: رویکردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب اول سیاست گزاری و دوم مقابله و ضربه زدن با بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان سوم درمان و مهارت سازی برای معتادان، چهارم درمان مؤثر با شیوه‌های جدید و اقدام آخر هم ارتباط فرهنگی در این حوزه است.
وی افزود: در دهه‌های گذشته در حوزه اقدامات پیش گیرانه و فرهنگی کمی غفلت شده بودیم، مقابله در حوزه مواد مخدر به تنهایی کارساز نیست و باید اقدامات پیشگیرانه را هم مورد توجه قرار دهیم.
مؤمنی گفت: در کشور حدود ۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر وجود دارد، سازمان ملل به کشورهایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند کانابیسم را آزاد کردند، انتقاد کرده و در گزارش خود اعلام کرده است که این امر باعث افزایش مصرف این نوع مواد می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: نکته دومی که در این گزارش آمده است هشدار در رابطه با فروش مواد مخدر در فضای مجازی است که البته ۳ کشور اروپایی سر دم دار فروش مواد مخدر در فضای مجازی هستند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل مصرف مواد مخدر در بین بانوان و جوانان رو به افزایش است، یعنی قاچاقچیان زنان و نوجوانان را کانون هدف خود قرار داده است.
مؤمنی گفت: اولین اقدامی که در سال ۹۸ انجام شد راه اندازی و فعال سازی کمیته مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان بود. اگر به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه نخورد حتی اگر به زندان هم بیفتند فایده‌ای ندارد.
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه خورده است که این رقم ۳ برابر سال ۹۷ تخمین زده شده است.
مؤمنی گفت: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌های طی ۲ سال اخیر ۱۴ اردوگاه نگهداری معتادان راه اندازی شد و ۲ اردوگاه هم برای معتادان دارای بیماری خاص راه اندازی شدند و البته ۲ مرکز هم برای نگهداری معتادان زن و ۲۷ مرکز توانمندسازی معتادان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.
وی افزود: در تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده‌اند.
وی گفت: متأسفانه مانایی در درمان پایین است و خروجی ما در درمان معتادان پایین است و برای جلوگیری از نشت متادون و داروهای مشابه سیستم یکپارچه‌ای را با هماهنگی وزارت بهداشت راه اندازی کردیم.
مؤمنی بیان کرد: ایجاد و راه اندازی سیستم تشخیص معتادان بر اساس تشخیص عنبیه یکی دیگر از کارهایی است که در زمینه شناسایی معتادان متجاهر توسط سازمان بهزیستی انجام شد.
ستاد کل مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۰ هزار مدرسه با استفاده از سامانه شاد تحت پوشش طرح یاریگران قرار گرفت و ۴ و نیم میلیون دانش آموز مهارت‌های پیشگیری از ابتلاء به مواد مخدر را فرا گرفتند.
وی گفت: به روز سازی قانون مبارزه با مواد مخدر علیرغم تلاش‌های ما هنوز به نتیجه رسیده است و با قانون فعلی تلاش و فعالیت در حوزه مواد مخدر هدر دادن منابع و وقت است، باید توجه کرد بهترین قانون‌ها در طول زمان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات اظهار کرد: فقط در دهه ۶۰ کاهش شیوع مواد مخدر داشته‌ایم و دهه‌های دیگر افزایش شیوع داشته‌ایم اما در سال ۹۹ کاهش آهنگ رشد مواد مخدر در بین دانش آموزان داشته‌ایم.
وی افزود: یکی از اقداماتی که مغفول ماند موضوع معتادان و کرونا بود، با کمک وزارت بهداشت و بهزیستی یک اقدام خوب در حوزه معتادان در زمان کرونا انجام شد و از تمام معتادانی که جمع آوری می‌شدند تست کرونا گرفته می‌شد و از همان ابتدا امر غربالگری انجام شد.
مؤمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معتادان در اولویت تزریق واکسن کرونا قراردارند یا خیر، بیان کرد: تشخیص این امر با وزارت بهداشت است البته که اولویت ابتدایی با کادر درمان و گروه‌های پرخطر است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیش سازها کاربرد دوگانه دارند هم برای مواد شیمیایی مانند تولید رنگ و هم برای ساخت موادمخدر صنعتی استفاده می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران اقدامات جدی را در گمرک‌ها انجام داده است.
وی ادامه داد: از متادون برای کاهش آسیب و درمان معتادان استفاده می‌شود و بیش از یک دهه است که در کشور این شیوه درمان جاری است. البته راه اندازی سامانه هویتی معتادان در راستای هدفمند شدن استفاده از داروهای ترک اعتیاد و جلوگیری از نشت را در برنامه داشته‌ایم که البته موفق هم بودیم.
مؤمنی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت در زمان کرونایی مبارزه با مواد مخدر در ایران کاهش پیدا کند اما برخلاف این انتظار مقابله و مبارزه با موادمخدر در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشتری مواد مخدری که مصرف می‌شوند، گفت: مصرف مواد مخدر به ترتیب شیشه، تریاک، شیشه، حشیش و هروئین است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: مؤمنی درباره همکاری جمهوری اسلامی با سازمان ملل، گفت: جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، در حوزه منطقه‌ای مذاکراتی بین افغانستان، پاکستان و ایران صورت گرفت و در حوزه بین المللی هم مذاکراتی شده است که نتیجه آن کمک‌هایی از سوی سازمان ملل انجام شد، این کمک‌ها و همکاری با سازمان ملل افزایش داشته است و در مقابل حجم عظیم اقداماتی که جمهوری اسلامی کافی نیست.
مؤمنی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی بیم روی آوردن مصرف کنندگان به موادمخدر صنعتی نمی‌رود، گفت: اینکه قیمت مواد مخدر سنتی افزایش پیدا کرده است درست است اما موادمخدر صنعتی هم افزایش قیمت داشته است و این افزایش قیمت هم به دلیل بالارفتن هزینه ترانزیت است.
وی ادامه داد: در بحث پیشگیرانه که از سوق مصرف کنندگان به مواد مخدر صنعتی جلوگیری کنیم طرح یاریگران را راه اندازی کردیم تا به جوانان و مصرف کنندگان بگوییم مصرف موادمخدر صنعتی بی بازگشت است و حتی با یک الی دوبار استفاده از موادمخدر صنعتی مصرف کننده کاملاً به این مواد اعتیاد پیدا می‌کند.
مؤمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آخرین وضعیت صدور مجوز داروی گیاهی ترک اعتیاد بگویید، گفت: داروی جدید بوپرنورفین ۲۰ درصد مواد مخدر و ۸۰ درصد آن موادی است که اشتیاق به مصرف را کم می‌کند، داروهای دیگر هم در حال تولید است. تولید اولیه آن توسط شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است پیگیری‌های لازم از غذا و دارو برای صدور مجوز انجام می‌شود و هر دارویی باید فرایند خود را از سوی سازمان غذا و دارو طی کند به همین دلیل در صدور مجوز برای مصرف این دارو زمان زیادی گذشته است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین