تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
plusresetminus
حزب الله:معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم ها در مقابله با بیماری کرونا، گفت: اکنون هم کشوری که واکسن تولید می کند، تحت تاثیر تحریم ها به تکنولوژی دسترسی ندارد.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۸۹۳
۳۶۳ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور/ عدم دسترسی به تکنولوژی، تحت تاثیر تحریم‌ها
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر علیرضا رییسی در هجدهمین آیین پویش ره سلامت، مراسم افتتاح پروژه ICERP تجهیزات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی، گفت: به محض اینکه بحث کووید مطرح شد، وزیر بهداشت در حوزه آزمایشگاه برای یک کمیته تکنیکال که شامل انستیتو پاستور، آزمایشگاه مرجع، هیات امنای ارزی و... است، ابلاغ زدند. زمانیکه کرونا در کشور مطرح شد، ما تحت تاثیر مشکلات و تحریم ها در تامین کیت مشکل داشتیم و با ظرفیت ۱۰ تست در روز با روش پان کرونا در انستیتو پاستور با تجربه ای که از سارس داشتیم، کار را آغاز کردیم. بعد از آن دوستان ما در انستیتو پاستور تست ها را اختصاصی تر کردند. به تدریج ظرفیت تست به ۵۰ عدد رسید و در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت، کار را پیش می بردیم.   بعد از آن سازمان جهانی بهداشت مقداری کمک کرد و در ۱۹ فوریه تعداد آزمایش ها به ۲۰۰ عدد رسید و به تدریج کیت فراهم کردیم و در ۱۵ می ۲۰۰۰ تا ۲۰ هزار تست که ظرفیت انجام آن را داشتیم.
وی افزود: ما از یک آزمایشگاهی که در انستیتو پاستور راه اندازی کردیم، در حال حاضر به ۳۶۳ آزمایشگاه در سطح کشور رسیدیم که ۲۲۱ آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی و ۱۰۹ آزمایشگاه هم مربوط به بخش دولتی و ۳۳ تا هم در سایر مراکز ما فعالیت می کنند.   بنابراین در حال حاضر در سراسر کشور آزمایشگاه داریم با ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار تست در روز و می توانیم به بالای ۲۰۰ هزار تست در روز هم برسیم.   اکنون در زمینه تست به خودکفایی رسیدیم.
رییسی ادامه داد: باید توجه کرد که فقط توسعه مراکز آزمایشگاهی کافی نیست و همه آزمایشگاه ها باید زیر نظر یک رهبری و با یک کیفیت و ساختار کار کنند تا از نظر کیفی و تبادل دیتا باهم کار کنند. در عین حال ما بر کیفیت تست ها تاکید کردیم. زیرا دریافتیم که مهارت نمونه گیری در انجام تست می تواند یکی از نقاط قوت یا ضعف این تست باشد.   بر این اساس آموزش هایی برای افرادی که نمونه گیری می کردند، برگزار کردیم. همچنین هم در بخش خصوصی هم دولتی، در زمینه کیفیت کار نظارت بر منابع انسانی را انجام دادیم. در اوایل که همه می ترسیدند، نیروی انسانی در آزمایشگاه ها با این ویروس خطرناک کار می کردند. بر این اساس نیاز بود که پروتکل های بسیار ایمن داشته باشیم تا این افراد محافظت شوند.
وی گفت: اقدام دیگری که به صورت موازی پیش بردیم، این بود که قسمت R&D آزمایشگاه ها کار می کردند و این‌هم یکی از اهداف استراتژیک ما بود. در این راستا شرکت های دانش بنیان ما هم به سمت ساخت کیت های مولکولی، انتی بادی و انتی ژن رفتند.
وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما این بود که انجام تست مان هدفمند و هوشمند باشد و شعارمان این بود که صرف انجام تست به دردمان نمیخورد، بلکه باید از نتیجه تستی که میگیریم به اهداف استراتژیک برسیم.
رییسی با اشاره به چالش های موجود نیز گفت: ما برای افزایش و گسترش آزمایشگاه هایمان، تحت تاثیر تحریم ها  بودیم و این یکی از مشکلات ما بود. ما هنوز در زمینه دسترسی به تکنولوژی تحت تحریم هستیم. آن هم در کشوری که جزو معدود کشورهایی هستیم که واکسن می سازیم. کشوری که دارد واکسن می سازد، تحت تاثیر تحریم ها به تکنولوژی دسترسی ندارد. در حالی که با توجه به جهش هایی که ممکن است ویروس داشته باشد، ما باید بتوانیم سریعا ارزیابی کنیم و بدانیم ویروس چه تغییر رفتار و ژنتیکی داشته است. با این حال کشوری که واکسن تولید می کند، تحت تاثیر تحریم ها به تکنولوژی دسترسی ندارد.
وی ادامه داد: بحث اتصال و دیتا بانکی که باید درست می کردیم که از چالشها بود که حل شد و الان یک کرونا هاب داریم. بحث لجستیک و مسائل مالی هم مهم است که ما را دچار چالش می کند. ما از کره جنوبی کیت خریدیم و قرار بود از ترکیه به ایران آید که جلوی آن را در آخرین لحظه گرفتند.
وی گفت: پروژه ICERP یکی از معدود پروژه هایی است که ظرف یکسال آغاز شده و پیش رفته است که بسیار مهم است. ما بر اساس این برنامه ۴۳ آزمایشگاه با تعداد انجام‌ آزمایش متوسط به بالا را در ۳۱ استان دیدیم که در این زمینه ۴۵ pcr ستاپ، ۹۰ تست اکسترکشن،   پنج میلیون و ۳۰۰ هزار  کیت اکسترکشن و... داشتیم.
به گزارش ایسنا، هجدهمین آیین پویش ره سلامت و مراسم افتتاح پروژه ICERP و تجهیزات و ملزومات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد المنظری رییس منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کریستف هملمن نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران و معاونین وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از طریق ویدیوکنفرانش در حال برگزاری است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین