تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
plusresetminus
حزب الله: فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مجموعه اقتصاد جهانی در طول دوره کرونا آسیب زیادی دیده است، گفت: به نظر می‌رسد الگوی تجارت جهانی عمومی در سال جدید میلادی تغییر خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۸۰۴
زالی مطرح کرد: آسیب اقتصاد جهانی در طول دوران کرونا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر علیرضا زالی در دومین همایش مالی ایران با موضوع نقش بازارهای مالی و همراهی اقتصاد با سلامت در فضای کرونا ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب، گفت: بحث مسائل اقتصادی و مسائل مالی در کشور متاثر از پاندمی کرونا است. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد بیماری کرونا یک بیماری فرسایشی مزمن خواهد بود و استمرار جنبه‌های گوناگون بیماری موجب گرفتاری بشر خواهد بود، آثار آن بر مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی و... کاملا با عمق و دامنه متفاوتی از آنچه که در روزهای اولیه حدس می‌زدیم باشد.
وی افزود: مجموعه اقتصاد جهانی در طول دوره کرونا آسیب زیادی دیده است. در نمای بررسی نسبت به سال ۲۰۰۸ که دنیا یک بحران را تجربه کرد در حال حاضر از نظر دامنه و تنوع به نظر می‌رسد کرونا مهیب‌ترین اثربخشی را در بحث خسران اقتصادی جهانی دارد. ما امروز می‌توانیم اذعان کنیم که تجارت بین‌المللی به معنای واقعی یا ادبیات اقتصادی دچار از هم گسیختگی شده است. شاید در طول سال‌های اخیر چنین پدیده اقتصادی در ابعاد بین‌المللی رخ نداده بود. اگر شرایط امروز را با بحران ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۰ مقایسه کنیم شاید از نظر میزان اثربخشی آثار زیانبار اقتصادی تنها با بحران آن زمان آمریکا به قیاس برسیم. تغییر در تولید ناخالص داخلی امر مهمی است و طبیعتا در کشور ما این موضوع به صورت علی‌الاطلاق اتفاق خواهد افتاد  و مهم ترین آثار زیانبار اقتصادی ناشی از کرونا کوچک شدن اقتصادهای جهانی و کاهش تولید ناخالص داخلی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: سازمان مطالعاتی معتبر « فیچ» اعلام کرده است که ۱۰ اقتصاد معتبر جهانی به مرور پیش‌بینی می‌شود کاهش جدی و دراماتیک درآمد ناخالص ملی استمرار یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که برای اینکه این شرایط اقتصادی بتواند ترمیم شود حداقل نیاز به بازه اقتصادی ۳ تا ۵ ساله داریم. بنابراین به نظر می‌رسد در بخش‌های آغازین کوچک شدن اقتصادهای ملی هستیم و ریکاوری از چنین شرایطی زمانبر است‌. تغییر الگوی تجاری در جهان و بروز شکاف دیجیتالی در کشور هایی که امکان تجارت الکترونیکی دارند موجب می‌شود نسبت به کشورهای در حال توسعه شکاف ایجاد شود. در آینده پدیده نامتقارن سازی در اکثر کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت و باید برای آن هم فکری شود.
وی با اشاره به آثار مستقیم بحث‌های اقتصادی در تجارت بین‌المللی، اظهار کرد: با بسته شدن مرزها، کاهش مبادلات تجاری فرا مرزی، تغییر در شرایط اقتصادی دولت‌ها یکی از مسائلی که کشور ما هم تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت کاهش کمی حجم صادرات جهانی است. اتفاقاتی در عرصه جهانی در حال وقوع است که شاید با پیش‌بینی‌های اولیه در تضاد باشد. به صورت اعجاب انگیز در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت نفت جهانی به ۶۴ دلار بودیم. خوشبین ترین اقتصاد دانان هم این عدد را پیش‌بینی نمی‌کردند. در بازشناسی چنین رخدادی چگونه با چنین رقمی روبرو شدیم؟ این جهش چند تحلیل دارد. اول آنکه به نظر می‌رسد بحث تغییر قیمت نفت در شرف شکل گیری یک دگردیسی اقتصادی جهانی است و به نظر می‌رسد بحث تغییر قیمت نفت نمایی از پدیده ابر چرخه در اقتصاد جهانی است. اگر همزمان به تغییر جهانی قیمت مس دقت کنیم شاید بتوانبم این دو را توامان کنار هم ببینیم. پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم آنکه اقتصاد دانان جهانی قیمت مس را در ۱۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌کردند این عدد به ۴۰ هزار دلار برسد. پیوستگی نفت ۶۴ دلاری با افزایش قیمت مس نشان دهنده قرار گیری در یک ابر چرخه اقتصادی است که می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جدی برای کشورهای در حال توسعه شود.
زالی ادامه داد: به نظر می‌رسد الگوی تجارت جهانی عمومی در سال جدید میلادی تغییر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌کنیم در سال جدید میلادی افزایش قابل توجه غلات بویژه برنج و ذرت را داشته باشیم که در مورد ذرت ممکن است به شکل غیرمستقیم در قیمت گوشت و فرآورده‌های دامی اثر کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین