تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
plusresetminus
حزب الله:وزیر خارجه آمریکا بازگشت به برجام را نخستین گام ضروری اما ناکافی دانست و بار دیگر بازگشت آمریکا به برجام را به پایبندی ایران به تعهدات خود مشروط کرد.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۷۵۵
آنتونی بلینکن: بازگشت به برجام ضروری است؛ اما کافی نیست!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«آنتونی بلینکن» روز سه‌شنبه (به وقت واشنگتن) در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا در پاسخ به این پرسش که چگونه ایران را از دسترسی به سلاح اتمی متوقف می‌کنید، مدعی شد که «این کار را در گذشته انجام دادیم».
وی در ادامه ادعای واهی خود گفت: «توافق هسته‌ای ایران که برجام نامیده می‌شود، تمام مسیرهایی را که ایران می‌بایست برای تولید مواد شکافت‌پذیر برای سلاح اتمی برود به طور بسیار موثری مسدود می‌کرد و می‌دانیم که آن توافق کار می‌کرد».
وزیر خارجه آمریکا افزود: «کارشناسان اطلاعاتی ما و همچنین جامعه بین‌المللی به ما گفتند که توافق به نوبه خود برای ممانعت از ایران در پیمودن مسیر مواد شکافت‌پذیر برای بمب کار می‌کرد و بسیار تاسف‌آور است که ما از آن خارج شدیم».
بلینکن درباره دلایل لزوم اعتماد دوباره ایران به آمریکا و امضای یک توافق دیگر گفت: «هر کشوری باید این محاسبه را بکند و در حال تعادل تصمیم بگیرد که منافع آنها در چیست. فکر می‌کنم ما این را می‌دانیم که ایران پس از خروج ما از توافق محدودیت‌های مندرج در توافق را برداشت. در نتیجه آن، امروز ایران بسیار به داشتن توانایی تولید مواد شکافت‌پذیر برای تولید سلاح در مدت کمتر از آن چیزی که در زمان اجرای توافق بود، نزدیک شده است. بر این اساس، زمان تولید مواد شکافت‌پذیر برای ایران که برجام آن را به یکسال عقب رانده بود، کمتر شده است».
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «اکنون طبق گزارش‌های منتشر شده، این زمان به سه یا چهار ماه کاهش یافته و ما در یک مسیر نادرست پیش می‌رویم».
بلینکن با بیان اینکه ایران با توجه به وضعیت اقتصادی خود برای چانه‌زنی به منظور لغو برخی تحریم‌ها انگیزه دارد، گفت: «فکر می‌کنم هنوز علاقه هر دو طرف وجود دارد که این کار را انجام دهند. اما این نخستین گام ضروری است، اما مرحله کافی نیست».
وی بار دیگر با تکرار شرط نامشروع آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «زمان گذشته است بنابراین اگر ما بخواهیم دوباره وارد توافق شویم، اگر ایران به توافق خود برگردد، ما نیز همان کار را انجام دهیم، باید بر روی توافقنامه‌ای کار کنیم که طولانی‌تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد. همچنین ما باید سایر مواردی را که بخشی از مذاکره اصلی نبوده و برای ما و سایر کشورهای جهان به شدت دردسرساز است، همچون برنامه موشک بالستیک ایران و اقدامات بی‌ثبات کننده آن کشور را در آن بگنجانیم».
وی با چشم پوشی از نقض عهد واشنگتن در عمل به تعهدات خود ذیل برجام مدعی شد: «مسیر دیپلماسی در حال حاضر باز است. ایران هنوز از پایبندی به تعهدات خود دور است. بنابراین باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهد!»
بلینکن به اینکه آیا در آینده باید مسیر دیپلماسی مستقیم باشد، پاسخ داد: «اگر هرگونه تعاملی در این زمینه وجود داشته باشد، مستلزم دیپلماسی خواهد بود».
گفتنی است دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷) از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های لغو شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) با وجود مخالفت‌های ظاهری با خروج آمریکا از برجام همچنان منفعلانه عمل کرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به انفعال کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین