تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
plusresetminus
حزب الله:بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تلف شدند که علت مرگ آن‌ها هنوز مشخص نیست.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۷۴۹
تالاب میانکاله ایستگاه پایانی پرندگان مهاجر/ علت مرگ پرنده‌ها در هاله‌ای از ابهام
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پرندگان مهاجر هر ساله در زمان مشخصی مسیر مهاجرتشان به ایران و تالاب‌های خوش آب و هوای این کشور می‌خورد، اما چندسالی می‌شود که ایران و تالاب‌هایش میزبان‌های خوبی برای پرندگان مهاجر نبوده است.
دی ماه سال گذشته بود که خبر مسموم شدن و مرگ ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در رسانه‌های داخلی منتشر شد و با بررسی‌ها علت مرگ پرندگان سم بوتولیسم اعلام شد و امسال دوباره این تراژدی غم انگیز تکرار شده است و مجدد خبر از سم بوتولیسم و مسموم شدن این پرنده‌ها به گوش می‌رسد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا باید هر سال داستان سمی شدن تالاب‌های ایران از جمله میانکاله و شادگان تکرار شود؟ آیا یکبار بروز این حادثه کفایت نمی‌کند تا برای سال بعد این اتفاق تکرار نشود؟ و قرار نیست تدابیری از سوی سازمان‌های مسئول برای این امر اندیشیده شود؟
مشابه سوال‌هایی که در بالا ذکر شد فراوان است، سوال‌های بدون پاسخی که ممکن است در ذهن هر فردی با خواندن و شنیدن این مطالب ایجاد شود.
سرنوشت بی رحمانه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله/ مبهم بودن علت مرگ پرندگان مهاجر
متأسفانه این مرگ و میر بین پرندگان مهاجر به باغ پرندگان قم نیز رسید و اعلام شد که بر اثر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵ هزار پرنده موجود در این مجموعه به این ویروس مبتلا شدند. حال مجموعه‌ای که تازگی افتتاح شده است چرا باید به این شکل پرنده‌های موجود در آن قتل عام شوند؟ و حالا این بیماری ممکن است در کمین سایر مراکز نگهداری حیوانات از جمله باغ وحش‌های ایران و باغ پرندگان تهران باشد، البته محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوع این ویروس در بین پرندگان موجود در استان تهران اظهار کرد:  طبق بررسی‌ها و هماهنگی‌های دامپزشکی استان تهران تاکنون هیچ موردی مبنی بر آنفلوآنزای پرندگان مهاجر در استان تهران مشاهده نشده و اگر در مواردی به مرگ پرنده مشکوک بودیم، به آزمایشگاه دامپزشکی فرستاده شد که خوشبختانه آزمایش‌ها منفی اعلام شده است.
او با اشاره به پایش هفتگی پرندگان مهاجر به ویژه در باغ پرندگان تهران گفت: در بیشتر تالاب‌های فصلی استان همچون دریاچه پشت سد لتیان، ماملو، نمرود، فشافویه و درده و دریاچه چیتگر، تالاب قمرآباد، عشق آباد و بندعلی خان پایش هایمان صورت گرفته است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه  نزدیک به ۳۰ گونه پرنده امسال به استان تهران وارد شده‌اند، تصریح کرد: شرایط متفاوت آب و هوای تهران در مقایسه با سال گذشته باعث افزایش تعداد پرندگان مهاجر شده است.
سم بوتولیسم یا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و یا هر عامل دیگری این روز‌ها سبب کشته شدن تعداد زیادی پرنده شده است و همچنان علت مشخص مرگ این پرندگان از سوی سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور به عنوان دو نهاد مسئول در این ماجرا اعلام نشده است و دلایلی هم که مشخص شده است با یکدیگر تناقض و تفاوت دارد.
سرنوشت بی رحمانه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله/ مبهم بودن علت مرگ پرندگان مهاجر
محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در این باره اظهار کرد: چندین سال متوالی است که مرگ پرندگان مهاجر در کشور به ویژه در تالاب میانکاله و شادگان در حال رخ دادن است که متاسفانه این امر به باغ پرندگان قم نیز رسیده و تا به امروز بیش از ۵ هزار پرنده در این مجموعه تلف شده‌اند.
او در ادامه بیان کرد: این اتفاق‌هایی که در زمینه مرگ پرندگان مهاجر رخ داده، در ایران سابقه نداشته است و متأسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص مرگ پرندگان در تالاب میانکاله و شادگان وجود ندارد و اطلاعاتی هم که اعلام شده با یکدیگر متناقض است.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یک نهاد مسئول باید در این امر پاسخگو باشد، گفت: این سازمان نه تنها پاسخگو نیست، بلکه علت یابی درخصوص مرگ پرندگان را به روز‌های آینده ارجاع می‌دهد.
محبوب فر تاکید کرد: سازمان‌های متولی این امر باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا علت دقیق مرگ این پرندگان مشخص و اعلام شود، اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
او افزود: تا زمانی که علت دقیق مرگ پرندگان مشخص نشود نمی‌توان تدابیری برای سال آینده داشت تا این حادثه مجدد اتفاق نیفتد.
شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تلفات غیرعادی تعدادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان اظهار کرد: بر اساس آمار‌های اعلام شده تا کنون ۴۲ قطعه پرنده مهاجر آبزی که بیشتر از گونه‌های چنگر و فلامینگو بوده‌اند، به دلیل نامشخصی تلف شده‌اند.
او افزود: گروهی از کارشناسان به همراه دامپزشکان به تالاب میانکاله و خلیج گرگان اعزام شده‌اند و برای بررسی علت این تلفات منتظر پاسخ دامپزشکی هستیم تا هرچه سریع‌تر این موضوع را مدیریت کنیم.
محمد علی یکتانیک کارشناس محیط زیست درباره این موضوع و مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله اظهار کرد: اگر در آسمان شمال و مرکز کشور پرنده مهاجر مشاهده می‌شود، به خاطر وجود تالاب میانکاله است، زیرا محدوده‌ای طبیعی در جنوب دریاچه خزر به عنوان پناهگاه حیات وحش میانکاله وجود دارد.
او با بیان اینکه این منطقه پناهگاه صد‌ها گونه پرنده مهاجر در هر دو نیمه سال است، گفت: امروزه آخرین سنگر پرنده‌های مهاجر درگیر یک معضل بسیار جدی شده و رو به نابودی است.
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: بهمن ماه سال گذشته نیز شاهد تلف شدن تعداد زیادی پرنده مهاجر بودیم که از آن به عنوان تلفات مشکوک یاد شد و هنوز هم به عنوان یک امر مشکوک یاد می‌شود.
یکتانیک مطرح کرد: سال گذشته هم به صورت مشخص اعلام نشده که علت مرگ پرندگان مهاجر چیست و به صورت یک امر طبیعی به نوعی که در تالاب‌های سراسر دنیا ممکن است، رخ دهد جلوه داده شد.
او با اشاره به اینکه در سایر نقاط دنیا این اتقاق افتاده و سبب مرگ تعدادی از پرنده‌ها شده است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این بیماری در هیچ کجای دنیا در فصل زمستان رخ نمی‌دهد، بلکه همیشه در فصل تابستان است و باکتری که سم بوتولیسم را ایجاد می‌کند یک باکتری بی هوازی گرما دوست است.
این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اولین باری نیست که آب میانکاله پس روی می‌کند، بیان کرد: اولین باری نیست که یک تالاب در کشور در حال خشک شدن است، چراکه ۹۰ درصد تالاب‌های کشور  به بیابان تبدیل شده اند.
یکتانیک با اشاره به اینکه تا به امروز حدود ۷ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تلف شده‌اند، تصریح کرد: میانکاله فضای بسته‌ای دارد و  تمامی فاضلاب‌های شهری، صنعتی، دامداری و کشاورزی در تالاب میانکاله خالی می‌شود.
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور اجازه نمی‌دهد، سایر موسسه‌های سم شناسی از این پرندگان تلف شده نمونه برداری کنند.
سرنوشت بی رحمانه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله/ مبهم بودن علت مرگ پرندگان مهاجر
رسیدگی به وضعیت میانکاله کار پیچیده‌ای نیست که نهاد‌های مسئول از جمله استانداری، مدیریت بحران، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست در آن سهل انگاری می‌کنند، متأسفانه بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده است پساب‌های صنعتی و دامداری زیادی به تالاب میانکاله روانه می‌شود که همین موضوع سهم عمده‌ای در کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر دارد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین