تاریخ انتشاردوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
plusresetminus
حزب الله:استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در پاسخ به این سوال که این سویه های جدید کروناویروس تا چه میزان می توانند خطرناک باشند؟ گفت: اولین نکته ای که باید بگویم این است که تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر افزایش شدت بیماری در نتیجه این سویه های جدید کروناویروس وجود ندارد بنابراین به نظر نمی رسد که در حال حاضر این جهش ها مضرتر باشند اما نگرانی این است که افراد بیشتری به این ویروس آلوده می شوند و بنابراین در مجموع افراد بیشتری بیمار می شوند.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۸۹۱
گونه‌های جدید کروناویروس تا چه میزان خطرناک هستند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر "دیوید کندی" استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا درباره دو سویه جدید کشف شده ویروس کرونا با نام های B.1.1.7 و B.1.351 در انگلیس و آفریقای جنوبی که به نظر می رسد باعث افزایش انتقال ویروس شده است، اظهار کرد: نوع های مختلفی از سویه کروناویروس در دنیا وجود دارد که دو مورد از رایج‌ترین سویه ای که اخیرا در مورد آن صحبت می‌شود و مردم بیشتر نگران آنها هستند، انواع سویه های B.1.1.7و B.1.351 است که برای اولین بار در انگلیس و آفریقای جنوبی شناسایی شده‌اند.
وی با بیان این‌که به نظر می رسد که این سویه های جدید کروناویروس حداقل از ماه اکتبر در این کشورها در حال گردش بوده اما در ماه دسامبر مورد توجه قرار گرفته‌اند، افزود: نگرانی در مورد این سویه های جدید از این جهت است که به نظر می رسد این سویه ها تفاوت هایی در میزان انتقال ویروس و نحوه مشاهده سیستم ایمنی بدن داشته باشند.
کندی در پاسخ به این سوال که منظور از "قابل انتقال‌تر" در مورد این نوع های جدید کروناویروس چیست؟ گفت: داده های منتشر شده از این جهش های جدید کروناویروس نشان می دهد که هر دو این سویه ها، قابل انتقال هستند که البته بیشتر این داده های موجود برای گونه انگلیسی است.
استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با تاکید بر این موضوع که میزان قابل انتقال بودن این سویه های جدید به صورت دقیق هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: تخمین های فعلی نشان می دهد که این سویه در حدود 30 تا 80 درصد قابل انتقال‌تر از سویه های اصلی موجود کروناویروس است.
وی در پاسخ به این سوال که دانشمندان چگونه به این میزان عدد می رسند؟ گفت: افزایش موارد کروناویروس در انگلستان باعث شد که دانشمندان ویروس را از موارد مربوط به سنبله ها توالی دهند و شاهد نوع جدیدی از کرونا ویروس باشند. آنها فرکانس این واریانت یا جهش را نسبت به گذشته بررسی کرده و دریافتند که با گذشت زمان بر تعداد افزوده می شود بنابراین این جهش جدید از حالت بسیار نادر به خیلی شایع تبدیل شد به طوری که براساس این میزان افزایش، تخمین زده می شود گونه کروناویروس انگلیسی حدود 70 درصد یا بیشتر از ویروس اصلی، قابل انتقال است.
کندی درباره راه دیگر تشخیص قابل انتقال بودن گونه های جدید کرونا ویروس اشاره کرد و به ایسنا گفت: راه دوم تشخیص قابل انتقال‌تر بودن سویه ها،«نرخ حمله ثانویه» است. کاری که دانشمندان در این روش انجام می دهند این است که آنها بررسی می کنند که ببینند یک فرد آلوده، چه تعداد از مخاطبینشان را به این ویروس آلوده می کند و آن را با سویه اصلی ویروس و تعداد افراد آلوده شده از یک فرد آلوده مقایسه می کنند که در این روش نیز مشاهده شده است که سویه جدید کروناویروس حدود 30 تا 40 درصد بیشتر افراد را آلوده می کند.
این استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به دلایل نگرانی ها ناشی از افزایش مبتلایان به کروناویروس اشاره کرد و افزود: با افزایش قابلیت انتقال، دو برابر بیشتر ضربه خواهیم خورد. اولا در این حالت افراد بیشتری به این ویروس آلوده می شوند، بنابراین احتمال اینکه با شخصی که عفونی است ارتباط برقرار کنیم بیشتر خواهد بود و دوم اینکه ویروس عفونی تر خواهد شد، بنابراین احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود.
کندی با تاکید بر اینکه با این شرایط، اصول چگونگی زندگی ما و چگونگی کنترل این مسئله اساساً بدون تغییر باقی خواهد ماند، اظهار کرد: در این شرایط اقداماتی مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از فضاهای مشترک داخلی و کاهش خطرات ناشی از حضور در اجتماعات غیرضروری بهترین تدابیری است که باید بر کنترل این مسئله، حداقل تا زمانی که همه ما به واکسن دسترسی پیدا کنیم، در پیش بگیریم.
این استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در پاسخ به این سوال که گونه های جدید کروناویروس آیا تاثیری بر واکسیناسیون خواهند داشت؟ به ایسنا گفت: اگر واکسن آبله را بررسی کنیم هرگز شاهد تکامل مقاومت در برابر آن نبودیم. برای سرخک، فلج اطفال و اکثر واکسن هایی که ما داریم نیز همین است. ما هرگز مجبور نیستیم آنها را به روز کنیم و آنها فقط به کار خود ادامه می دهند.
وی ادامه داد: اما واکسن هایی نیز وجود دارند که ما مجبور هستیم آنها را به روز کنیم زیرا مقاومت در آنها تکامل یافته است و بنابراین بخشی از نگرانی در مورد انواع جدید کروناویروس این می باشد که ممکن است مقاومت در برابر واکسن هایی که در حال حاضر در حال تولید هستند، وجود داشته باشد.
کندی به موضوع جهش های کروناویروس اشاره کرد و گفت: دلیل نگرانی مردم از سویه های جدید کروناویروس این است که جهش های رخ داده در ویروس در محلی است (پروتئین سنبله) که توسط واکسن ها هدف قرار گرفته است، اما فقط به این دلیل که شاهد تغییراتی در پروتئین های سنبله این گونه ها هستیم، نمی توان عنوان کرد واکسن تضعیف شده است.
این استادیار زیست شناسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا افزود: آنچه محققان مشاهده کرده‌اند این است که به نظر می رسد یکی از جهش‌های موجود در انگلیس و آفریقای جنوبی هیچ تاثیری در نحوه مشاهده ویروس توسط سیستم ایمنی بدن ما ندارد، بنابراین خبر خوبی است. اما به نظر می رسد جهش دیگری که در نوع آفریقای جنوبی مشاهده می شود، بر نحوه مشاهده پاسخ ایمنی بدن ما بر ویروس تأثیر دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با این صحبت های مطرح شده آیا می تواند امیدوار بود که واکسن ها در برابر تغییرات تکاملی قوی باشند؟ گفت: امید من و انتظار من این است که محافظت از واکسن قوی باشد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین