تاریخ انتشارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
plusresetminus
گاهی به خود می‌آییم و می‌بینیم از شنیدن حقیقت جدیدی به قدری تعجب کرده ایم که چند لحظه‌ای در فکر فرو رفته ایم و سعی داریم از آن سر در آوریم. مثلاً دانستن اینکه سن کوسه‌ها از سن بخشی از سیارات قدیمی کهکشان راه شیری بیشتر است واقعاً حیرت آور است.با حقایقی جالب همراه باشید که درک جدیدی از زمان به شما می‌دهند.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۷۰۸
حقایقی عجیب و جالب که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند

 

۱- کوسه‌ها از حلقه‌های زحل قدیمی ترند
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
حتماً فکر می‌کنید چیزی مانند حلقه‌های سیاره‌ی زحل سنی بیشتر از تمام موجودات روی کره زمین دارد، اما اینگونه نیست. کوسه‌ها بسیار قدیمی ترند، به طور دقیق ۳۵۰ میلیون سال قدیمی تر. تحقیقات اخیر نشان داده حلقه‌های زحل تنها چیزی بین ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون سال سن دارند، در حالی که قدمت کوسه‌ها ۴۵۰ میلیون سال است.
۲- رشد چمن بر روی کره زمین کمی پیش از واقعه‌ی برخورد شهاب سنگ به زمین آغاز شد
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
اگر فکر می‌کردید دایناسور‌ها احتمالاً علف می‌خوردند باید بدانید که در اشتباهید. فیلم‌های ساخته شده درباره‌ی دایناسور‌ها مثل «پارک ژوراسیک» در به وجود آمدن این طرز فکر نقش داشته اند، چون در بسیاری از صحنه‌های آن‌ها علف می‌بینیم. این فیلم گرچه به لحاظ علمی دقیق نیست، اما تصویر بسیار پررنگی در ذهن ما ایجاد می‌کند. اما تحقیقات نشان داده رشد چمن بر روی کره زمین درست پیش از برخورد شهاب به کره زمین که به نابودی دایناسور‌ها انجامید، آغاز شد.
۳- چمدان‌ها بعد از اولین فرود روی ماه چرخ دار شدند
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
فرود انسان بر روی کره ماه پیش از اختراع چرخ برای چمدان‌ها به وقوع پیوست. این اختراع در سال ۱۹۷۲، سه سال بعد از فرود انسان بر روی کره ماه به ثبت رسید.
۴- تا پیش از دهه‌ی ۱۹۰۰ کاغذ‌ها اندازه‌ی استانداردی نداشتند
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ یک مؤسسه‌ی استانداردسازی آلمانی به نام DIN برای اولین بار اندازه‌ی استانداردی برای کاغذ‌ها ارائه کرد که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شد. این اندازه‌ی استاندارد در آن زمان DIN ۴۷۲ نام داشت. امروزه اندازه‌ی استاندارد کاغذ DIN EN ISO ۲۱۶ است که همان اندازه‌ی کاغذ‌های سری A است.
 
۵- اولین «بزن قدش» در سال ۱۹۷۷ به وجود آمد
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
از آنجایی که این حرکت روش رایجی برای تبریک گفتن یا جشن گرفتن یک پیروزی کوچک است، حتماً فکر می‌کنید قدمتی طولانی دارد. با این حال، قدمت حرکت «بزن قدش» به سال ۱۹۷۷ بازمی گردد. این حرکت در جریان یک بازی بیسبال و برحسب اتفاق رخ داد و از آن زمان باب شد.
۶- تلویزیون‌ها قدیمی‌تر از کوکی‌های شکلاتی اند
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
کوکی‌های شکلاتی لذیذند و خوردن یکی از آن‌ها هنگام تماشای تلویزیون بسیار لذتبخش است، اما تا اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰ این کار ممکن نبود. کوکی شکلاتی یک قرن بعد از تلویزیون اختراع شد. قدمت اولین تلویزیون‌ها که مکانیکی بودند به دهه‌ی ۱۸۰۰ بازمی گردد.
۷- تا دهه‌ی ۱۸۰۰ پوشیدن لباس سفید برای عروسی خود رایج نبود
جالب است که تا قبل از آنکه برای اولین بار ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۴۰ با لباس عروس سفیدش در مراسم ازدواج خود ظاهر شود، پوشیدن لباس سفید رایج نبود. پیش از آن عروس‌ها هر رنگ لباسی که دوست داشتند می‌پوشیدند.
۸- دانستن آنکه خورشید از چه ساخته شده
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
از زمانی که متوجه شدیم خورشید از هیدروژن و هلیوم ساخته شده زمان زیادی نمی‌گذرد. اولین بار سیسیلیا پین گیپچکن در رساله‌ی دکتری خود این موضوع را مطرح کرد که خورشید از این دو گاز سبک تشکیل شده است. ادعای پین در آن زمان اشتباه تصور می‌شد، چون پیش از آن گمان می‌رفت خورشید ترکیبی شبیه به کره زمین دارد.
۹- تا قبل از سال ۱۹۳۰ نمی‌دانستیم سیاره پلوتو وجود دارد
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
تلاش‌ها برای یافتن این سیاره کوتوله در سال ۱۹۰۵ آغاز شد. پلوتو در سال ۱۹۳۰ کشف شد. کلاید تامبا چندین بار در روز‌های مختلف از یک بخش آسمان عکس گرفت و به کمک ابزار خاصی موفق شد این سیاره کوتوله را شناسایی کند.
۱۰- قدمت دستمال توالت‌های نرم به حدود سال ۱۹۳۰ باز می‌گردد
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
عجیب است، اما تا یک قرن پیش دستمال توالت نرم وجود نداشت. پیش از آن در دستمال‌های توالت تراشه‌های چوب وجود داشت.
۱۱- قدمت تلفن بسیار کمتر از دستگاه فروش خودکار است
حقایقی که درک تان از زمان را تغییر می‌دهند
تلفن اختراع بسیار قدیمی است، اما نه قدیمی‌تر از دستگاه‌های فروش خودکار. سن دستگاه فروش خودکار نزدیک به ۸۷۰ سال بیشتر از سن تلفن است. اولین تلفن در حدود ۱،۲۰۰ سال قبل ساخته شد که با شکل امروزی اش بسیار متفاوت بود. این تلفن به شکل یک ریسمان بود که دو کدوی قلیایی را به هم متصل می‌کرد. اما قدمت اولین دستگاه فروش خودکار بسیار بیشتر است. این دستگاه در حقیقت یکی از اختراعات هرون اسکندرانی در طول زندگی اش بود که نزدیک به ۲ هزار سال قبل انجام گرفت.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین