تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز دارد، گفت: این موضوع منافاتی با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۴۷۲
تولید اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز و دارویی دارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی، گفت: البته بیانیه منتشره، بیانیه مشترک سخنگویان وزارت خارجه‌های این سه کشور بوده و نه بیانیه مشترک وزرای خارجه اما در هر صورت همانگونه که از سوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام شد، بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان مندرج در قانون مجلس شورای اسلامی و تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، دو موضوع کاملاً متفاوت از هم هستند.
خطیب‌زاده گفت: آنچه که آژانس مبادرت به گزارش‌دهی در مورد آن کرده است، ناظر بر آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی سوخت پیشرفته‌تری برای رآکتور تحقیقاتی تهران تحت عنوان سوخت سیلیساید است که ایران دو سال پیش برنامه آن را به اطلاع آژانس رسانیده و اخیراً نیز اطلاعات طراحی مربوطه را ارائه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند تولید سوخت سیلیساید، اورانیوم فلزی یک محصول میانی است، تصریح کرد: پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان هنوز به آژانس ارائه نشده و این اقدام، پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده در قانون انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با انتقاد از جوسازی‌های بی اساس در این خصوص، افزود: اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز نیز دارد و هم‌اکنون برخی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای رآکتورهای خود استفاده می‌کنند و این موضوع، منافاتی نیز با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد. ضمن آنکه این فناوری برای ایران که باید نیازهای بیماران خود به رادیوداروها را با بهترین کیفیت تهیه کند، یک الزام است و کاملاً از جنبه‌های بشردوستانه و صلح آمیز برخوردار است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین