کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار سامانه همتا به اصناف و خریداران تلفن همراه؛

پیش از خرید تلفن همراه استعلام بگیرید/ ارجاع فهرست متخلفان به مراجع امنیتی

باشگاه خبرنگاران جوان , 30 دی 1399 ساعت 9:09

حزب الله:اصناف و مصرف‌کنندگانی که قصد خرید تلفن‌همراه دارند، باید قبل از خرید، حتماً استعلام اصالت کنند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پیرو هشدار‌های متعدد سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق و با توجه به ادامه رفتار‌های متخلفانه از سوی برخی قاچاقچیان تلفن‌همراه، شناسایی و برخورد پیوسته با تلفن‌های همراهی که با سواستفاده از رویه مسافری ثبت شده بودند، در دستور کار قرار گرفت.

 
با توجه به رویکرد این سامانه جهت پیشگیری از تخلف و همچنین وساطت اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن‌همراه تهران، این برخورد‌ها به صورت حداقلی و در ابعاد محدود انجام شد که متأسفانه به دلیل سودجویی عده‌ای محدود، این برخورد حداقلی دستاورد مورد انتظار را در پی نداشت.
 
پس از برخورد‌های صورت‌گرفته، عده‌ای از متخلفان با مراجعه به اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن‌همراه تهران، خواستار رفع مسدودی گوشی‌های قاچاق خود شدند. در همین راستا فهرستی شامل ۲۶ تلفن‌همراه از طرف اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن‌همراه تهران در اختیار سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق قرار گرفت.
 
با بررسی مجدد این فهرست (که در وهله اول، شامل تخلفی در ابعاد چندصد دستگاه بود) مشخص شد، افرادی به‌صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای (مطابق بند «س» و «ش» ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) اقدام به تطهیر هزاران کالای قاچاق از طریق رویه مسافری کرده‌اند. همچنین برخی اصناف با علم به این موضوع و غیرقابل انتقال بودن گوشی‌ها در سامانه همتا به منظور سودجویی اقدام به خرید این گوشی‌ها کردند.
 
بر این اساس مراتب جهت اقدامات تکمیلی و شناسایی سرشبکه‌ها و افراد اصلی فعال، در اختیار مراجع امنیتی قرار خواهد گرفت.
 
گفتنی است، خرید و فروش یا سواستفاده از اطلاعات مسافران جهت ثبت گوشی قاچاق جرم است و طبق ماده ۶ قانون جرائم رایانه‌ای، ورود اطلاعات خلاف واقع در سامانه‌های ملی، می‌تواند یک الی پنج سال حبس در پی داشته باشد. همچنین طبق مواد ۲۹ و ۳۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق حرفه‌ای و سازمان‌یافته، علاوه بر جزای نقدی و شلاق تعزیری، مشمول ۳ ماه الی ۲ سال حبس نیز خواهد بود.
 
در پایان، کمافی‌السابق به اصناف و مصرف‌کنندگانی که قصد خرید تلفن‌همراه دارند، توصیه می‌شود قبل از خرید، حتماً از طریق #۷۷۷۷* استعلام اصالت کرده و در صورت مسافری یا غیرقانونی بودن تلفن همراه، از خرید امتناع کنند، چراکه ثبت تلفن‌همراه از طریق رویه مسافری، صرفاً توسط شخص مسافر، برای مصارف غیرتجاری مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، تلفن همراه مذکور مسدود خواهد شد.


کد مطلب: 245420

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/245420/پیش-خرید-تلفن-همراه-استعلام-بگیرید-ارجاع-فهرست-متخلفان-مراجع-امنیتی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com