تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
plusresetminus
حزب الله:در نشست مجازی بررسي مدیریت بحران شهر تهران اعلام شد که مصوبه بازنگری در ساخت‌وساز روی گسل‌های پایتخت ۴ سال است، در وزارت مسکن گیر کرده و ۴۰ سال از توالی تکرار زلزله ۷ ریشتری تهران گذشته است!
۰
کد مطلب : ۲۴۵۲۱۷
۴۰ سال از زمان پیش‌بینی شده زلزله ۷ ریشتری تهران گذشته است!/ چرا جلو ساخت و ساز در نقاط حادثه‌ساز تهران گرفته نمی‌شود؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در این گفت‌گوی زنده اینستاگرامی که احمد صادقی- مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران و وحید نوروزی - کارشناس حوزه شهری حضور داشتند، همچنین تاکید شد که انبارهای پایتخت در حوزه امداد و نجات در زمان زلزله خالی است در حالیکه جمعیت هلال احمر باید دو برابر جمعیت یک شهر دپوی امدادی داشته باشد.
احمد صادقی - مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به اینکه مدیریت بحران در کشور ما تبدیل به مدیریت مقابله شده است، گفت: چرخه‌های مدیریت بحران شامل پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی است، اما در کشور ما این چرخه فقط در حوزه مقابله خلاصه شده است؛ یعنی بعد از رخ دادن حادثه همه به فکر مقابله هستند و این بزرگترین چالش مدیریت بحران است. 
وی با بیان این که این مساله به پیشینه فکری و فرهنگی جامعه ما باز می­ گردد، ادامه داد: در کشور ما تقدیرگرایی نمود بسیاری دارد و مردم و مسئولان تقدیرگرا هستند. متاسفانه بعد از رویارویی با اتفاق برای پیشگیری از برگشت پذیری دقت خوبی نمی‌شود.
 
**از مدیریت بحران فقط مقابله را آموخته‌ایم
**ایران در بحث مقابله جزو ۵ کشور برتر دنیاست
** به راحتی روی گسل‌ها ساخت و ساز می‌شود
 

مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهرداری تهران، عنوان کرد: در کشور ما از 4 محور اصلی مدیریت بحران، سه بخش به خوبی اجرا نمی‌شود و فقط در بحث مقابله عملکرد قابل قبولی داریم. ایران در بحث مقابله جزو 5 کشور برتر دنیاست و هلال احمر فقط به سراغ حادثه می‌رود. 
صادقی با بیان اینکه در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: در حوزه شهری ساخت و سازها اصولی نیست و به راحتی روی گسل‌ها ساخت و ساز انجام می شود. بعد از حوادث و اتفاقات برنامه‌ای برای بازسازی و بازتوانی نداریم. البته برای مقابله با حوادث کوچک مشکلی نداریم، ولی در حوادث بزرگ دچار بحران می‌شویم. 
وی با تاکید بر اینکه در حوزه بازسازی بسیار ضعیف هستیم، عنوان کرد: دهه 60 جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم، ولی پس از جنگ در حوزه بازسازی عملکرد خوبی نداشتیم و هم اکنون استان خوزستان با ریزگردها، سیل و آلودگی هوا درگیر است و این مورد نشان می­دهد به بازسازی هم اعتقادی نداریم. 
 
**مقابله با بحران در زندگی مردم و مسوولان جایگاهی ندارد
**چرا جلو ساخت و ساز در نقاط حادثه‌ساز تهران گرفته نمی‌شود؟
**حتی نمی‌توانیم به مردم بگوییم چه بخش‌هایی از شهر گسل دارد!
**مصوبه بازنگری در ساخت‌وساز روی گسل‌های پایتخت ۴ سال است در انتظار ابلاغ وزارت مسکن قرار دارد!
 
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، تصریح کرد: مقابله با بحران در زندگی ما جایگاهی ندارد و این مسئله بین مسئولان و شهروندان ما مشترک است. مدت‌هاست که ذهن همه درگیر زلزله بزرگ تهران است، اما چرا بررسی نشده است که در زمان رخداد زلزله چه نقاط ضعفی داریم و چرا نباید اجازه دهیم در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران در نقاط حادثه خیز ساخت­ وساز انجام نشود؟ حتی نمی‌توانیم با مردم روراست باشیم و به آن­ها بگوییم در چه قسمت­هایی از شهر گسل وجود دارد. 
صادقی با بیان اینکه بحث شناسایی گسل­های شهر تهران از سال 1378 روی زمین مانده بود و در زمان مدیریتم در شهرداری تهران این مطالعات را ادامه دادیم، گفت: در آن زمان پهن­ای گسلی را اعلام کردیم. با پیگیری شهردار تهران مصوب شد، این نقشه ها روی نقشه تفصیلی شهر تهران بنشیند. از سال 1395 تصویب شد در نقشه گسلی تهران، ساخت و ساز با ضوابط خاص انجام شود، اما تایید و ابلاغ این مصوبات به­ عهده مرکز مطالعات مسکن وزارت راه قرار داده شد که بعد از گذشت 4 سال بازنگری و ابلاغ نشده است. 
 
**اطلاعات گسل ها را به شهروندان نمی‌دهند
**به ما گفتند نقشه گسل‌های پایتخت را از سایت برداریم تا تعارض منافع یا رعب و وحشت ایجاد نشود!
 
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در دنیا دانستن را حق مردم می دانند، گفت: در کشور ما اطلاعات گسل­ها را به راحتی در اختیار شهروندان قرار نمی­ دهند. در سال 95 در نمایشگاه شهر آماده اطلاعات گسل ها را روی سایت سازمان مدیریت بحران شهرداری قرار دادیم، ولی از ما خواستند این نقشه­ ها را برداریم؛ چرا که تعارض منافع یا رعب و وحشت ایجاد می­شد. 
صادقی ادامه داد: اگر افراد بدانند منازل­شان روی گسل قرار گرفته است، مقاوم­ سازی انجام می­دهند، اما در حال حاضر این اطلاعات را به راحتی در اختیار شهروندان قرار نمی دهند و فقط در صورت بازسازی می­توانند آن­ها را دریافت کنند. حتی در زمان خرید و فروش هم شناسنامه ساختمان در اختیار شهروندان قرار نمی­گیرد.
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران اظهار کرد: بعد از حادثه پلاسکو لیستی از ساختمان­های ناایمن شهر را اعلام کردیم و با حکم دادستان بنرهایی را رو­بروی ساختمان­های ناایمن نصب کردیم. مطالبه­ گری مردم در چنین مواردی نقش بسزایی دارد. این موارد را باید به مطالبه‌گری مردمی تبدیل کنیم.
 
**در مگاپروژه‌های تهران «حاکمیتِ خطر» وجود ندارد!
**هر روز به خطرات قبلی تهران اضافه می‌کنیم
 
صادقی تاکید کرد: بسیار تلاش کردم شورای شهر پنجم پیوست مدیریت بحران را که در برنامه دوم قرار داشت، جزو برنامه توسعه شهرداری تهران قرار دهند، ولی اعضای شورا و مدیران شهرداری نپذیرفتند. اینجا موضوع «حاکمیتِ خطر» مطرح می­شود؛ مدیران و اعضای شورایی که مگا پروژه تعریف می­کنند، باید بتوانند در این پروژه پیوند مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را بگنجانند. اما پس از هزینه ­های بسیار متوجه می ­شوند در مواقع خطر دسترسی وجود ندارد و این نشان می­دهد حاکمیت خطر وجود ندارد و مردم هم خیلی راحت از کنار این مسائل عبور می­کنند. 
وی ادامه داد: اگر حاکمیت خطر وجود داشت، هر کسی می­دانست خشتی که روی هم می­گذارد، چقدر می­تواند در شهر خطر ایجاد کند و چقدر می­تواند جانی را به خطر بیندازد. نمی­ گویم تمام خطراتی که وجود را برطرف کنیم، اما نباید خطر جدیدی ایجاد کنیم. اگر اصولی پیش برویم خطرات قبلی از بین می­ روند، ولی به این شکلی که پیش می­ رویم، به خطرات قبلی اضافه می­ کنیم و باید به این موضع مهم پرداخته شود. 
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به اینکه پیوست های بحران، محیط زیست و ترافیک باید جزو پیوست های مگا پروژه ­ها باشند، گفت: باید بدانیم وقتی به مرکز خریدی مجوز می­دهیم که روزانه ده­ها هزار ماشین و شهروند به آن مراجعه می­کنند، در بحران باید امکان خدمات رسانی باشد!
 
**حتی در زلزله های کوچک هم شهر قفل می شود و امکان تردد و امداد رسانی وجود ندارد چه برسد به زلزله‌های بزرگ!
**۴۰ سال از توالی تکرار زلزله ۷ ریشتری تهران گذشته است!
**آمادگی برای زلزله بزرگ تهران وجود ندارد
 
صادقی با تاکید بر اینکه در خصوص زلزله مردم را به خوبی آگاه نکردیم، عنوان کرد: لازم نیست سراغ زلزله با ریشتر بالا برویم، در زلزله­ های کوچک هم شهر قفل می­ شود و امکان تردد و امداد رسانی وجود ندارد. این مساله جزو چالش­-های بسیار بزرگ ماست. در این زمینه آموزش­های خوبی صورت نگرفته است. آموزش ها باید در کتب درسی، صدا و سیما و فضای مجازی به­ طور مستمر تکرار شود. 
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر تهران روی گسل واقع شده و گسل ها در حال حاضر فعال هستند، گفت: زلزله بزرگ شهر تهران هر 150 سال یکبار تکرار شده است و در حال حاضر از آخرین زلزله 190سال گذشته است. باید منتظر زلزله­ای به بزرگی 7 ریشتر باشیم. اگر خودمان را آماده کرده باشیم، جای نگرانی وجود ندارد، ولی این آمادگی وجود ندارد.

صادقی ادامه داد: هنوز تکلیف مدیریت بحران در شهر تهران مشخص نیست. در قانون آزمایشی قبلی مدیر بحران شهردار اعلام شد. دکتر قالیباف شهردار وقت تهران اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد. ساخت 150 سوله مدیریت بحران کار سختی بود. این سوله ها در برابر 8 ریشتر زلزله مقاوم هستند. همینطور شهرداران منطقه آموزش دیدند، ولی دولت اختیاراتش را به شهردار تهران محول نکرد و در نهایت این مسئولیت را از شهردار تهران گرفتند و در یک سال گذشته به وزیر کشور محول کردند. 
وی گفت: وقتی می­ گویند فرمانده بحران شهر تهران، وزیر کشور است؛ یعنی هر اتفاقی که در شهر تهران رخ دهد، وزیر کشور باید کارش را رها کند و در موقعیت قرار بگیرد.
به همین دلیل اخیرا وزیر کشور در حکمی شهردار تهران را به ­عنوان قائم مقام خود برای فرماندهی بحران شهر تهران انتخاب کرد. 
وی در خصوص قانون مدیریت بحران کشور که در سال 98 تصویب شد، گفت: این قانون سازمان مدیریت بحران را موظف کرده سه برنامه ملی کاهش خطر پذیری، برنامه ملی آمادگی و مقابله و برنامه ملی پاسخ را تنظیم کند. این اسناد ملی تاکنون در کشور ما وجود نداشت و این قانون باید برای اجرا تقویت شود. 
 
*اگر لایروبی مسیل‌های تهران صورت نمی‌گرفت سال 98 سیلی مانند گلستان و خوزستان را در تهران می‌دیدیم
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، در خصوص چگونگی مهار سیل تهران در سال 98 گفت: مهر ماه سال 97 پیش ­بینی شده بود که سال 98 بسیار پر باران است. این موضوع را با آقای افشانی - شهردار وقت تهران، مکاتبه کردیم. موافقت شد که شورای مدیریت بحران شهر تهران فعال شود. با اینکه کسی باور نمی­ کرد این پیش ­بینی درست باشد، اما در این شورا مصوباتی داشتیم. به دنبال آن تمام مسیل­ های شهر تهران در حدود 4 ماه لایروبی شد. اگر این اقدامات انجام نمی ­شد، باید سیلی مانند استان­های گلستان و خوزستان را در تهران هم تجربه می­کردیم. 
 
**شیرهای گاز به طور خودکار در زمان زلزله پایتخت قطع می‌شود
**آب آشامیدنی یک هفته تهرانی‌ها در زمان زلزله تامین است
**انبارهای پایتخت در حوزه امداد و نجات در زمان زلزله خالی است در حالیکه جمعیت هلال احمر باید دو برابر جمعیت یک شهر دپوی امدادی داشته باشد
 
صادقی اتفاقات پیرامونی زلزله تهران را مجزا از زلزله دانست و اظهار کرد: ترکیدگی لوله­ های گاز، امکان انفجار، شکستگی مخازن آب، مشکل در تامین آب شرب، تعفن اجساد و حمله جوندگان از سناریوهای پیرامونی زلزله بزرگ تهران به شمار می­ رفت. البته کمی در خصوص این موارد غلو می­ شد، اما در طول این سال­ها اقداماتی انجام شده که در بسیاری از این موارد جای نگرانی وجود ندارد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر شیرهای گاز به طور اتوماتیک قطع می­شود و انفجاری به دنبال ندارد. همچنین شرکت آبفای شهر تهران مخازن دفنی در 450 نقطه از شهر جانمایی کرده که به ­طور اتوماتیک شیرها بسته و آب ذخیره می ­شود. این مخازن می­
توانند تا یک هفته آب آشامیدنی ساکنین را تامین کنند.  
مدیر عامل سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته در خصوص خطراتی که در زمان وقوع زلزله، شهر تهران را تهدید می­کند، مطالعاتی صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر انبارهای ما در حوزه امداد و نجات خالی است. در حالیکه جمعیت هلال­ احمر باید دو برابر جمعیت یک شهر دپوی امدادی داشته باشد. اعلام کردیم برای شهر تهران این مقدار باید 10 درصد جمعیت شهر باشد، ولی این نگرانی وجود دارد که حتی یک درصد هم در انبارهای تهران وجود ندارد و اگر جمعیت هلال احمر تمامی اقلام موجود در کل کشور را جمع کند، باز هم این 10 درصد تامین نمی ­شود و این نگران کننده است. 
 
**گروه‌های دوام پایتخت نیازمند بازسازی مجدد هستند
**نباید به گروه‌های دوام به­ عنوان ابزار نگریسته شود
 
صادقی با اشاره به تاثیر حضور گروه­ های دوام در زمان وقوع زلزله بزرگ تهران گفت: در تمام دنیا به مشارکت نیروهای داوطلب در زمان زلزله به ­عنوان شاه کلید توجه می‌شود. در کشور ما هم این مشارکت توانسته در بسیاری از بحران­ها ما را نجات دهد. ولی نیروهای داوطلب برای این کار باید از قبل آموزش دیده و سازماندهی شوند. همچنین باید تجهیز شده و اطلاعات کافی داشته باشند.
وی ادامه داد: مطالعات نشان می­دهد بیشترین نجات یافتگان توسط نیروهای مردمی نجات می یابند، اما در صورتی که آموزش دیده و ساماندهی شده باشند. این اتفاق الزاماتی از قبیل اعتماد به مردم نیاز دارد و باید در سیاست‌گذاری­ها هم این قشر حضور داشته باشند. اگر از آن­ها استفاده ابزاری شود، اعتماد از بین می ­رود و این اتفاق در گروه­ های دوام افتاده و باید یک بازسازی مجدد در این گروه ها شکل بگیرد و بیشتر به آن­ها توجه شود. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین