کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقلب دانشجویی در دوره کرونا اوج گرفت

مهر , 25 دی 1399 ساعت 13:17

حزب الله:کارشناسان دانشگاه های مختلف دنیا می گویند تقلب دانشجویی در دوره کرونا اوج گرفته است و موسسات آموزش عالی تصمیم گرفته اند با روش های مختلف به این تقلب ها پاسخ دهند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دانشگاه‌های سراسر جهان از افزایش تقلب دانشجویان در هنگام شیوع کرونا و تغییر نحوه آموزش به آموزش آنلاین خبر داده‌اند و خواستار بازنگری اساسی در مورد آنچه باید آموزش داده شود و آنچه دقیقاً باید ارزیابی شود، شده‌اند.
به گفته بسیاری از متخصصان آموزش عالی، مشکل اساسی این است که تغییر ناگهانی محیط آموزش از حضوری به مجازی به سرعت سطح استرس دانشجویان را افزایش داده است زیرا فرصت آنها برای پاسخگویی سریع به سوالات آزمون در آموزش آنلاین تغییر کرده است.
در دانشگاه واترلوی کانادا در سال تحصیلی گذشته ۱ هزار و ۳۴۰ تقلب آموزشی رخ داده است که این میزان ۱۴۶ درصد بیشتر از ۱۲ ماه گذشته بود.
در همین زمینه در دانشگاه کلگری نیز موارد تقلب ۲۶۹ درصد افزایش یافته است که بیشتر موارد پس از شروع شیوع کرونا رخ داده است.
این مؤسسات آموزش عالی علت اصلی این گونه تقلب‌ها را ترکیبی از «عدم شفافیت موارد مجاز ارزیابی‌های آنلاین دانشجویان، فرصت به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق سایت‌های اشتراک فایل و برنامه‌های چت گروهی» عنوان کرده‌اند.
در دانشگاه فناوری کوئینزلند در استرالیا در ماه سپتامبر تقلب مربوط به آزمون ۴ برابر و این میزان در دانشگاه هوستون به عنوان یکی از مؤسسات آموزش عالی برتر در تگزاس ۲ برابر شده است.
در انگلستان، آژانس تضمین کیفیت گزارش داده است که در زمان همه گیری کرونا (Covid-۱۹) تقلب در مقاله نویسی رشد پیدا کرده است و ۹۰۴ مؤسسه‌ای که در زمینه مقاله نویسی با دانشجویان همکاری می‌کنند اعلام کرده‌اند که تقلب در متون دانشگاهی در این دوران بیشتر شده است.
سارا ایتون دانشیار مرکز بین‌المللی یکپارچگی علمی کلگری و سازمان دهنده برنامه آموزشی می‌گوید: سو رفتار علمی یک مشکل کوچک نیست، مسئله بزرگی است که در حال حاضر در سراسر کره زمین موج می‌زند.
با این حال برای دکتر ایتون و سایر کارشناسان آموزش عالی، پاسخ‌های دانشگاه‌ها نگران کننده است. بسیاری از دانشگاه‌ها از ابزار نظارت الکترونیکی برای مقابله با این روش استفاده کرده‌اند که به نوبه خود اعتراض دانشجویان، متخصصان خارج از دانشگاه و قانون گذاران را برانگیخته است.
چندین سناتور آمریکایی در این ماه به سه شرکت برجسته فروش ابزار نظارت آنلاین به دانشگاه‌ها نامه نوشتند و یادآور شدند: راه حل های نرم افزاری ممکن است جوامع را آسیب پذیر کند و تعصبات تبعیض آمیز را تداوم بخشد.
یک گروه حقوقی مرکز اطلاعات الکترونیکی حریم خصوصی در همین زمینه یک شکایت حقوقی از مقامات در واشنگتن دی سی ثبت کرده و پنج شرکت نظارت بر آزمون‌های الکترونیکی را به جمع آوری غیرقانونی داده‌های شخصی دانشجویان و استفاده از تکنیک‌های مبهم و اثبات نشده برای گرفتن متهم به تقلب متهم کرده است.
به گفته کارشناسان دانشگاهی آموزش و تدریس در دنیای مدرن بهم پیوسته و پر از اطلاعات امروز نیاز به بازنگری عمیق دارد، ضمن اینکه ارزیابی آنلاین دانشجویان و ارزیابی بهتر مهارت‌ها هم نیاز به بازنگری دارد.
کامیلا رابرتز، مدیر سیستم ارزشیابی در دانشگاه ایالتی کانزاس هم می‌گوید منظور از پیشرفت در ارزیابی‌های آنلاین استفاده از امتحانات کمتر مخاطره آمیز و تکالیف منظم تر است. برخی از اساتید این چالش را قبول می‌کنند و همه گیری کرونا موجب شده که در این باره گفتگوهای زیادی صورت گیرد.
ایتون دانشیار دانشگاه کلگری کانادا برای ارزیابی دانشجویان خود از روش ارزیابی شفاهی با کمک نرم افزار «زوم» استفاده می‌کند. وی می‌گوید من آنها را وادار می‌کنم که به چشمانشان نگاه کنم و به این ترتیب می‌فهمم هر دانشجو دقیقاً چقدر تلاش می‌کند و چه کار می‌کند. من به این شیوه در ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌فهمم که آنها چه می‌دانند و چه نمی‌دانند. از نظر من نیازی نیست به آنها یک آزمون چند گزینه‌ای بدهم تا برای پاسخش به گوگل مراجعه کنند چون در این صورت احتمالاً چیزی یاد نمی‌گیرند.
به گفته کارشناسان، در بسیاری از موارد دانشجویان حتی نمی‌فهمیدند که دارند تقلب می‌کنند زیرا آنها با این انتظار بزرگ شده‌اند که می‌توانند از اینترنت برای یافتن پاسخ استفاده کنند. موارد منتشر شده یک تقلب دانشجویی در دانشگاه A&M تگزاس نشان می‌دهد که برخی از دانشجویان با فکر اینکه اجازه استفاده از منابع آنلاین را دارند از اینترنت استفاده کرده بودند و از همین رو خواستار بخشش شدند.
دکتر ایتون می‌گوید: یکی از سوالاتی که من از همکارانم می پرسم این است چرا ما هنوز همان ارزیابی‌هایی قرن ششمی انجام می‌دهیم، ما از گذشتگان بهتر هستیم و با این وجود پروفسورها مرتباً همان کارهای لعنتی را بارها و بارها انجام می‌دهند.
آماندا مک کنزی، مدیر تضمین کیفیت علمی در واترلو می‌گوید: به وضوح بخشی از چرایی تقلب دانشجویان استرس‌های اضافه شده به دلیل تغییر ناگهانی محیط آموزش از حضوری به آنلاین است. بسیاری از دانشجویان از کلاس‌های آنلاین احساس ناراحتی می‌کنند، محیط امن و قابل اعتمادی برای تحصیل ندارند و با اساتیدی روبرو می‌شوند که حتی ممکن است نسبت به آموزش حضوری رفتار خصمانه تری داشته باشند.
مک کنزی اضافه می‌کند: در حالی که برخی از مؤسسات به دنبال «یک راه حل سریع برای حفظ یکپارچگی علمی» در قالب ابزارهای نظارت آنلاین هستند اما در مقابل باید با دلسوزی و تأمل در مورد رویکرد کلی خود به آموزش آنلاین پاسخگو باشند. این لحظه می‌تواند برای یادگیری عمیق یک فرصت رشد باشد.


کد مطلب: 245190

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/245190/تقلب-دانشجویی-دوره-کرونا-اوج-گرفت

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com