تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
plusresetminus
بحث و دعوا میان پدر و مادر می‌تواند تاثیرات منفی روحی و جسمی روی کودکان داشته باشد.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۸۶
دود دعوای والدین در چشم کودکان
مهم نیست که رابطه زن و شوهر چقدر سالم است، مطمئنا  هر از چندگاهی, بحث و جدال  بین آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، امّا چند اختلاف  گاه به گاه، معمولا مسئله بسیار مهمی نیست.
مکالمه های افراد بالغ، دور نگه داشتن این مکالمه ها از دید بچه‌ها و امتناع از تماس تلفنی، همه به کودک نشان می‌دهند که چگونه با اختلاف نظر‌ها به روشی سالم کنار بیاید، امّا موضوع مهم این است که درگیری جدی‌تر قطعا لطمه‌ای به کودکان وارد می‌کند.
درگیری‌های جسمی، توهین‌ها و تاکتیک‌هایی مانند درمان خاموش، تنها تعدادی از تعاملات سمی هستند که والدین می‌توانند داشته باشند و احتمالا در طولانی مدت برخی آسیب‌های عاطفی به کودک وارد می‌کنند.
چرا دعوای والدین یک مشکل محسوب می‌شود؟
تحقیقات نشان می‌دهد که حتی یک کودک ۶ ماهه می‌تواند تحت تاثیر مشاجرات سخت والدین قرار گیرد, امّا فقط بچه‌ها نیستند که تحت تاثیر دعوای والدین قرار می‌گیرند و مطالعات دیگر نشان می‌دهد بزرگسالان هم حتی تا ۱۹ سال می‌توانند نسبت به تعارض‌های والدین خود حساس باشند که این نشان می‌دهد کودکان در هر سنی، از اوایل کودکی تا اوایل بزرگسالی، تحت تاثیر نحوه انتخاب والدین خود برای حل اختلاف‌های موجود قرار می‌گیرند.
محققان بر این باور هستند که ازدواج‌هایی با درگیری و اختلاف‌های بالا، سلامت روان کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در این جا، به برخی از روش‌های تاثیرپذیری بچه‌ها اشاره شده است.

دعوای والدین می‌تواند باعث ناآرامی شود
دعوای والدین احساس امنیت کودکان درمورد ثبات خانواده را تضعیف می‌کند و کودکانی که درگیر مشاجرات زیادی هستند، ممکن است نگران طلاق باشند و یا تعجب کنند که چه زمانی درمان خاموش یکی از والدین پایان پیدا می کند و این موضوع می‌تواند  احساس عادی بودن در خانواده را برای آن‌ها دشوار کند. زیرا دعوا ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد.‌
می‌تواند بر رابطه والدین و کودک تاثیر بگذارد
موقعیت‌های درگیری بالا برای والدین نیز استرس آور است و ممکن است استرس پدر و مادر مانع وقت گذرانی آن‌ها با فرزندشان شود و علاوه بر این، کیفیت رابطه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. زیرا ممکن است والدین هنگام عصبانیت و ناراحتی از همسر خود، به سختی به فرزندان خود محبت کنند.
دعوای والدین می‌تواند یک محیط استرس زا ایجاد کند
داشتن درگیری‌های مکرر یا شدید برای بچه‌ها استرس آور است و استرس می‌تواند به سلامت جسمانی و روانی آن‌ها آسیب بزند و رشد طبیعی و سالم آن ها را مختل کند.
اثرات روانی طولانی مدت دعوای والدین روی کودکان
در سال ۲۰۱۲, یک مطالعه در ژورنال Child Development منتشر شد که به بررسی تاثیر درگیری والدین بر کودکان از مهدکودک تا کلاس هفتم ‌پرداخت.
شرکت کنندگان, بخشی از ۲۳۵ خانواده طبقه متوسط در غرب میانه و شمال شرقی ایالات متحده بودند که درآمد متوسط آن‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار بود.
هنگامی که فرزندان آن‌ها در مهدکودک بودند، از والدین درمورد این که چه میزان درگیری در ازدواج خود داشته اند، سوال شد و همچنین از آن‌ها خواسته شد تا درمورد یک موضوع دشوار مانند امور مالی صحبت کنند و محققان بررسی کردند که هریک از شریک‌های زندگی تا چه اندازه از یکدیگر انتقاد می‌کنند.
هفت سال بعد، محققان وضعیت این خانواده‌ها را پیگیری کردند و از بچه‌ها و والدین درمورد دعوای والدین و سلامت عاطفی و رفتاری بچه‌ها سوال شد.
کودکانی که با والدین خود به طور مداوم درگیری داشتند تا رسیدن به کلاس هفتم, بیشتر دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات رفتاری می‌شدند.
این‌ها تنها مشکلاتی نیستند که کودکان ممکن است با والدینشان داشته باشند و در این مطلب به برخی از مواردی اشاره شده است که محققان هنگام بررسی تاثیرات دعوای والدین روی کودکان, آن ها را دریافته اند.

کاهش عملکرد شناختی
یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در Child Development منتشر شد که نتیجه آن حاکی از این بود که استرس ناشی از زندگی در یک خانه با اختلاف زیاد ممکن است عملکرد شناختی کودک را مختل کند که محققان دریافتند وقتی والدین غالبا درگیر می‌شوند بچه‌ها در تنظیم توجه و عواطف خود مشکل بیشتری دارند و در این میان, توانایی آن‌ها در حل کردن سریع مشکلات و مشاهده سریع الگو‌ها در اطلاعات جدید نیز به خطر افتاد.
در همین حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که زندگی در یک خانواده با درگیری‌ها و مشاجره‌های زیاد احتمال ترک تحصیل در دبیرستان و کسب نمرات ضعیف را افزایش می‌دهد.
مشکلات ناشی در رابطه
قرار گرفتن در معرض درگیری والدین، احتمال برخورد خصمانه کودکان با دیگران را افزایش می‌دهد و این موضوع طبیعی است که کودکان با الگو گرفتن از والدین خود، برای حل مشکلات خود با خواهران و برادران خود استفاده کنند.
اگر بزرگسالان در سنین کودکی خود به اختلاف خانوادگی عادت کرده باشند، ممکن است در اعتماد کردن به افراد با مشکل روبرو شوند و در نهایت، در زندگی مشترک به مشکل برخورد کنند.
مشکلات رفتاری
درگیری والدین با افزایش پرخاشگری، بزهکاری و مشکلات رفتاری در کودکان ارتباط دارد. علاوه بر این، کودکان به احتمال زیاد دچار مشکلات اجتماعی و افزایش تطبیق با مدرسه می‌شوند.
اختلالات خوردن و مسائل جسمی
چندین مطالعه اختلال‌های خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری را با اختلاف زیاد والدین مرتبط دانسته است و همچنین کودک ممکن است در اثر درگیری با مشکلات جسمی مانند اختلال خواب، دل درد یا سردرد روبرو شود.
روی آوردن به مواد مخدر
محققان دریافته اند که زندگی در خانه‌ای که درگیری بالایی دارد احتمال سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل و استفاده از مواد مخدر در کودکان را افزایش دهد.
نگاه منفی به زندگی
کودکانی که در خانه‌هایی با اختلاف بالا پرورش پیدا می‌کنند، به احتمال زیاد دیدگاه منفی نسبت به روابط خانوادگی خود دارند و همچنین این احتمال وجود دارد که کودک در خصوص خود دیدگاه منفی داشته باشد.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال نوجوانان و جوانان منتشر شد که نشان داد کودکانی که در معرض درگیری والدین هستند از اعتماد به نفس پایینی بخوردارند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین