تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
plusresetminus
با جمع شدن بساط دورهمی‌ها و مجالس عروسی و عزا، بازار گلفروشان هم رنگ و بوی کسادی به خود گرفت.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۶۹
نبض بازار گل فروشان به شماره افتاد/ هجوم کرونا به جان گل‌ها
 کرونا همه مشاغل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، برخی مشاغل ضرر و زیان داده اند، اما برخی دیگر کاملا دچار رکود و تعطیلی شده اند.
 
گل فروشی از جمله مشاغلی است که بازارش به برگزاری مراسم جشن و سوگواری بستگی دارد. با جمع شدن بساط دورهمی‌ها و مجالس عروسی و عزا، بازار گلفروشان هم رنگ و بوی کسادی به خود گرفت.

تمایل نداشتن مردم به خرید گل از یک طرف و بالا رفتن قیمت گل از سوی دیگر، بسیاری از مغازه‌های گلفروشی و گلخانه‌های استان اصفهان را تا تا مرز تعطیلی و ورشکستگی پیش برده است، گل، کالایی نیست که با تعطیلی و قرنطینه بشود آن را در انبار نگه داشت و بعد از بهبود شرایط به فروش گذاشت، عمر گل کوتاه است و در شرایط نابسامان این روزگار دوام نمی‌آورد.

در این وضع، بسیاری از کارگران هم بیکار شده اند، مشکلی که انتظار می‌رفت با حمایت بیشتر دولت و مسئولان کمرنگ‌تر شود، اما حمایت‌ها همانند مسکنی است که درد را ریشه کن نمی‌کند.
 
دو برابر شدن قیمت گل در اصفهان
 
محسن جانی پور نایب رئیس اتحادیه گلفروشان اصفهان با اشاره به دو برابر شدن قیمت گل در یک سال اخیر گفت: با شیوع کرونا، در نوروز امسال خسارت سنگینی به تولیدکنندگان شب بو، سبزه و و گل‌های زینتی شب عید وارد و این خسارت منجر به تعطیلی ۲۵ واحد گلفروشی در اصفهان شد.

او ادامه داد: در کلانشهر اصفهان ۳۵۰ مغازه گل فروشی، ۶۰۰ واحد گلخانه‌ای و ۵۰۰ واحد تولید انبوه گل فعال هستند که بیش از ۶۰ واحد فعال در حوزه گل رو به تعطیلی است. بسیاری از گلفروشان اصفهان در واحد‌های اجاره‌ای فعالیت می‌کنند و علاوه بر پرداخت خسارت گل‌های پلاسیده ملزم به پرداخت پرداخت اجاره بها هستند.

نایب رئیس اتحادیه گلفروشان اصفهان ادامه داد: برچیده شدن مراسم عروسی و عزا، بازار گل فروشان را کساد کرده، سال‌های گذشته در شب یلدا بازار گل فروشان بسیار پر رونق بود، اما امسال گل‌ها روی دست گل فروشان ماند.
 
نبض بازار گل فروشان به شماره افتاد/ هجوم کرونا به جان گل‌ها

دلایل افزایش قیمت گل چیست؟

 
جانی پور در باره دلایل افزایش قیمت گل گفت: عمده دلایل افزایش قیمت گل را می‌توان به کمبود تولید به علت افزایش قیمت ارز و به صرفه نبودن واردات پیاز گل، همچنین سرما و کمبود تقاضا به علت خالی شدن سبد معیشتی خانوار مرتبط دانست.

او بیان داشت: قیمت گل در شب یلدای امسال دو برابر شب یلدای سال قبل بود، چون تولید گل به یک پنجم کاهش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه گلفروشان اصفهان تاکید کرد: گل‌فروشان در کسادی بازار، با گرانی سم و کود هم دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا سم و کود شیمیایی، سال گذشته با ارز دولتی وارد می‌شد، ولی دولت امسال ارز دولتی را برای واردات این کالا‌ها حذف کرد.

جانی پور گفت: در حال حاضر هر شاخه گل رز بیش از ۱۰ هزار تومان قیمت دارد یا نرخ هر شاخه گل لیلیوم حدود ۱۲ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت یک دسته گل ساده نزدیک به ۱۵۰ هزارتومان می‌شود و یا برای خرید یک جعبه گل کوچک باید حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

او یادآور شد: در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم کاهش یافته، کمتر کسی زیر بار خرید گل می‌رود؛ گل‌فروشان به دلیل اینکه گل، مهلت فروش دارد و اگر تا سه چهار روز به فروش نرسد، تبدیل به ضایعات می‌شود، کمتر گل و گیاه خریداری می‌کنند که کاهش خرید و فروش گل، به ضرر تولیدکنندگان است.
۱۵۰ میلیارد تومان ضرر فقط در دو هفته
 
جعفر دلال‌باشی رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان گفت: تعطیلی و قرنطینه دو هفته‌ای در آذرماه، صنف گلفروشان، گلخانه داران و باغداران را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد و ضرری جبران ناپذیر را بر آن‌ها تحمیل کرد، در ایام قرنطینه به باغداران حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و به گل‌فروشان حدود یک میلیارد تومان، ضرر وارد شد.

او با اشاره به اینکه مصنوعی‌فروشان، ضرر کم‌تری را متحمل شدند ادامه داد: در استان اصفهان بیش از ۱۲۰۰ تولیدکننده و گل‌فروش فعالیت می‌کنند که مدت زمان زیادی با اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل بودند، همه مراسم‌های جشن و عروسی تعطیل شده و باغ رضوان هم بسته بود، همه این عوامل دست به دست هم داد تا بسیاری از گلفروشان به خصوص افرادی که مغازه اجاره‌ای داشتند، ناچار شوند کسب و کارشان را تعطیل و کارگرانشان را اخراج کنند.
 
رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با اشاره به اینکه اکنون که در فصل سرد سال به سر می‌بریم، افرادی که مغازه‌ها را تعطیل نکردند، گل‌ها را گران و بی‌کیفیت می‌فروشند افزود: البته مشکلات صنف گلفروشان قبل از ورود کرونا هم به شدت رو به افزایش بود، چون با افزایش قیمت ارز، قیمت گل به شدت بالا رفته بود و مردم تمایلی برای خرید گل نداشتند که با آمدن کرونا این شرایط وخیم‌تر شد.
 
نبض بازار گل فروشان به شماره افتاد/ هجوم کرونا به جان گل‌ها
گل‌هایی که دور انداخته می‌شوند
ابراهیم قاسمی مدیر گلخانه گلشهر گفت: با شیوع کرونا و به دنبال آن اعمال محدودیت‌های کرونایی حدود یک سال است که روز خوش ندیده ایم، گل عمر کوتاهی دارد و اگر فروش نرود پژمرده و غیر قابل مصرف می‌شود، در این مدت حدود چهار هزار شاخه گل را دور ریختیم.

او ادامه داد: با دور ریختن گل‌ها دچار ضرر و زیان جبران ناپذیری شدیم و از ۵۰ کارگر شاغل در گلخانه مجبور شدیم ۳۰ نفر را بیکار کنیم و  این‌ها همه در حالیست که تسهیلات دولت جوابگوی حتی بیست درصد از خسارت وارد شده به فعلان این صنف نیست.

این گلخانه دار اصفهانی افزود: مهم‌ترین مشتریان ما، مغازه‌های گلفروشی هستند که حدود هشتاد درصد خریدشان کاهش یافته و بسیاری از مغازه داران یا به طور کلی تعطیل و یا با بیست درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، چون اگر گل زیادی بخرند، مشتری ندارند و مجبورند گل‌های پژمرده را دور بریزند و این یعنی خسارت محض.
 
تسهیلاتی که به کار نمی‌آیند
 
اسماعیلی یک گلفروش اصفهانی گفت: بازار گل فروشی از اسفند سال گذشته همزمان با شروع کرونا کساد شد، دولت هم قول‌هایی برای پرداخت تسهیلات داد، ولی آنقدر شرایط دریافت وام دشوار است که بسیاری از افراد امکان بهره مندی از آن را ندارند.

او ادامه داد: شرط دولت برای پرداخت تسهیلات این است که کارگر بیمه شده داشته باشیم درحالی که در شغل گلفروشی، بسیاری از افراد صاحب مغازه‌اند و کارگری ندارند که بخواهند او را بیمه کنند، من، چون صاحب مغازه هستم و به تنهایی در این گلفروشی کار می‌کنم، کارگری ندارم و فقط خودم بیمه هستم در نتیجه هیچ تسهیلاتی به ما تعلق نمی‌گیرد.

اسماعیلی تاکید کرد: شیوع کرونا و محدودیت‌های آن از یک سو و گران شدن قیمت گل از سوی دیگر کسب و کار ما را تحت الشعاع قرار داده است، وقتی موجودی مغازه به اتمام می‌رسد و برای خرید مجدد آن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که قیمت آن بالاتر رفته است.

این فروشنده گل با اشاره به اینکه فروش ما نسبت به سال‌های گذشته حداقل یک سوم شده ادامه داد: با افزایش نرخ ارز، قیمت گل‌های مصنوعی که همگی وارداتی هستند هم ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بالا رفته و قیمت گل‌های طبیعی نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

او بیان کرد: در حال حاضر با کمترین سود ممکن گل‌ها را به فروش می‌رسانیم، چون اگر بخواهیم قیمت را افزایش دهیم، مشتری رغبتی به خرید نمی‌کند. متاسفانه قیمت گل‌هایی هم که داخل کشور تولید می‌شود تا حد ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
 
نبض بازار گل فروشان به شماره افتاد/ هجوم کرونا به جان گل‌ها

اصفهان، پیشرو در زمینه تولید گل‌های زینتی

 
سیدکسری بابایی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت گل زینتی تاکنون برای بیش از هزار و ۲۷۵ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

او افزود: از ۲۵۰ هکتار سطح اراضی پرورش گل زینتی در استان ۱۹۱ هکتار، گلخانه‌ای و ۵۷ هکتار، فضای باز است. تولیدات گلخانه‌ای گل شاخه بریده استان اصفهان که شامل گل رز، انتوریوم، لیلیوم، ژربرا و لیسیانتوس هستند در ۶۵ هکتار با تولید سالیانه ۷۴ میلیون شاخه گل است.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان تاکید کرد: شهرستان‌هایی همچون فلاورجان، شهرضا، اصفهان، خمینی شهر، دهاقان و مبارکه از جمله مناطق پرورش انواع گل‌های زینتی در استان اصفهان هستند.

بابایی افزود: استان اصفهان رتبه نخست را در زمینه پرورش گل شب بو در کشور دارد و میزان تولیدآن ۱۱ میلیون گلدان در سال است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین