تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
plusresetminus
حزب الله:همزمان با مجازی شدن امتحانات همانند ترم گذشته، شاهد سودجویی‌های زیادی در صفحات مجازی هستیم.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۴۲
بازار داغ همیاران تقلب با مجازی شدن امتحانات دانشگاه‌ها/ کرونا پای سودجویان را به امتحانات هم باز کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حدود یک سالی می‌شود که ویروس خطرناک کرونا همه جهان را درگیر کرده و به علت حفظ سلامت جسمانی افراد، تمام مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مدارس فرآیند آموزش حضوری را به مجازی تغییر داده اند تا به اینصورت دانشجویان و دانش آموزان بتوانند به درستی درس‌های خود را پیگیری کنند و حتی در شرایط سخت هم دانشگاه و مدرسه را در اولویت قرار دهند.

با تغییر شکل آموزش‌های حضوری به مجازی همه دانشگاه‌های ایران حتی دانشگاه‌های سطح یک کشور از برگزاری دروس به شیوه الکترونیکی ابراز ناامیدی کردند، اما وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با بکار گیری سیاست‌های کلان توانستند این معضل را حل کنند.

برگزاری کلاس‌های مجازی و ارائه دروس به شیوه عملی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این روز‌های مراکز دانشگاهی است که از ترم گذشته در درس دانشجویان تداخل ایجاد کرده و روسای دانشگاهی و اعضای هیئت علمی را به منظور برگزار کردن یا نکردن آن بر سر دو راهی قرار داده است.
برای مثال در ترم بهمن ماه ۹۸ که با شیوع ویروس کرونا همزمان شده بود به علت برگزاری کلاس‌ها به شیوه مجازی دانشگاه‌ها از برگزاری کلاس درس‌های عملی در سامانه خودداری کردند و برگزاری این کلاس‌ها را به منظور رعایت استاندارد‌های لازم به تابستان انتقال دادند و بعد از پایان آن از نحوه برگزاری این کلاس‌ها و امتحاناتش ابراز رضایت کردند.
در حال حاضر معضل برگزاری کلاس‌های عملی در ترم جاری همانند ترم گذشته ادامه دارد و برخی از دانشگاه‌ها به منظور ارائه هرچه سریع‌تر آن اقدام به برگزاری کلاس درس‌های عملی در سامانه مجازی دانشگاه‌ها کرده اند و برخی دیگر قصد دارند تا برگزاری این دروس را به منظور حفظ کیفیت بالاتر به ترم آینده موکول کنند، ام برای رفع این معضل در ترم مهرماه ۹۹، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته است که به علت شرایط کرونایی موجود برگزاری تمام کلاس‌های عملی را در ترم جاری متوقف کرده و به ترم آینده موکول کرده ایم.
حال نوبت به برگزاری امتحانات پایان ترم می‌رسد که از چند روز آینده در تمامی دانشگاه‌های کشور به شیوه مجازی آغاز خواهد شد و وقتی چالش‌های پیش روی آموزش مجازی را از دانشجویان جویا می‌شویم هیچ کدام از آنان حرفی در مورد نگرانی امتحانات نمی‌زنند در واقع امتحانات آنلاین، با کمترین نظارت از سوی مسئولین فرصتی شیرینی را برای دانشجویان ایجاد کرده است تا به راحتی تقلب را همیار و همراه خود بدانند.

بازار داغ تقلب با توجه به نزدیکی امتحان ها!

برگزاری آزمون مجازی و جلوگیری از بروز هر نوع تقلبی در این نوع امتحان‌ها یکی دیگر از معضل‌های پیش روی مراکز دانشگاهی است که در ترم گذشته هم هر کدام از آن‌ها به واسطه یک برنامه ریزی اصولی و مرتب باعث کاهش میزان تقلب در میان دانشجویان شدند، اما این افراد همچنان تهدید امتحانات مجازی را به فرصت تبدیل کرده و در صفحات مجازی خواستار کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه خود با عنوان «تقلب» یا «چندمیگیری جای من امتحان بدهی» شده اند.
ترم گذشته در فضای مجازی شاهد عکس‌ها و اطلاعیه‌های دانشجویانی بودیم که با عنوان آگهی‌های «همیار تقلب» خواستار کمک گرفتن از افراد متخصص و ماهر در امتحانات با پرداخت پول بودند و برای تقلب در جلسه امتحان از آنان دعوت می‌کردند که این عامل به عنوان منبع درآمدی برای خیلی از افراد تبدیل شده بود و به لیست یکی دیگر از مشاغل عجیب و غریب جامعه اضافه شده بود.
یعنی دانشجویان فرد دیگری را استخدام و به او در ازای رساندن تقلب، حقوق می‌دادند که در اینصورت فرد همیار مبلغ دستمزد را تعیین می‌کرد یا دانشجو در ابتدا، عنوان درس را مطرح و هزینه آن را هم اعلام می‌کرد و به این شیوه مکالمات در فضای خصوصی میان دو طرف انجام می‌شد.
پس از مطرح شدن و انتشار چند موضوع با عنوان تقلب‌های مجازی در فضای رسانه‌ای وزارت علوم نسبت به آن واکنش نشان داد.
منصور غلامی، وزیر علوم در این خصوص اظهار کرد: تقلب در امتحانات پایان ترم جزئی از تقلب علمی محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد می‌کنیم و با پلیس فتا و مجموعه‌های مرتبط هماهنگی شده و در قالب قانون مبارزه با تقلب با خاطیان برخورد خواهد شد.
حال که امتحانات میان ترم دانشجویان در حال برگزاری است باز هم شاهد زمزمه‌هایی در خصوص تقلب و استخدام افرادی به منظور جایگزین کردن آنان در امتحانات هستیم که بهتر است برای مقابله با این معضل وزارت علوم چاره‌ای دیگر بیندیشد و با شیوه‌ای متفاوت نسبت به ترم گذشته رفتار کند.
گزارش/  بازار داغ تقلب با مجازی شدن امتحانات/ وقتی پای سودجویان مجازی به امتحانات پایان ترم هم وارد می شود!/ آگهی های همیار تقلب راهی برای باز کردن سودجویان به آموزش عالی!

تقلب در امتحانات مجازی به صفر نمی رسد

سید علی اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم  بااشاره به اینکه نحوه برگزاری امتحانات به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است، اظهار کرد: سیاست‌هایی که وزارت علوم در ترم گذشته برای کاهش تقلب امتحانات مجازی اعلام کرده به صورت کامل ارائه شدند و در ترم جاری هم با همین روش ادامه پیدا خواهند کرد.

او افزود: سیاست‌های وزارت علوم برای کاهش تقلب امتحانات مجازی در ترم گذشته به این ترتیب بوده است که اختیارات برنامه ریزی و مدیریت برنامه‌ها به عهده دانشگاه هاست،گزینه‌های مختلف امتحانی به شیوه باز به دانشگاه ها، دانشکده‌ها و استادان ارائه شده تا آنان مطابق با همان روند تصمیم به ارزیابی دانشجویان به شیوه‌های گوناگون بگیرند و به اینصورت نمره نهایی امتحانات پایان ترم دانشجویان را ثبت کنند.
صفوی درباره تفاوت‌های ترم گذشته با ترم جاری با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها گفت: در ابتدای دو ترم گذشته به علت تغییر شکل ناگهانی آموزش‌ها از حضوری به مجازی استادان را تنها با شیوه تدریس در سامانه‌های الکترونیکی آشنا می‌کردیم و از ماه دوم به بعد نحوه چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم را به آنان آموزش دادیم.
او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه استادان تجربه کافی از ترم گذشته کسب کرده اند به راحتی روش ارزیابی‌های مختلف از دانشجویان را در طول ترم انجام می‌دهند تا به اینصورت نمره نهایی آنان را تنها از کسب امتحانات پایان ترم ثبت نکنند.
رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم تاکید کرد: در گذشته به دلیل اینکه استادان و دانشگاه‌ها آشنایی چندانی با ابزار‌های آلکترونیکی آموزشی نداشتند بنابراین نمی‌توانستند به درستی آزمون مجازی برگزار کنند، اما در شرایط کنونی با پیشرفت آموزش مجازی و آشنایی هرچه بیشتر استادان امکان برگزاری آزمون سالم و بدون تقلب در میان دانشجویان با جمعیت کم بیش از پیش شده است.
صفوی بیان کرد:در دانشگاه‌هایی که جمعیت دانشجویان بالا بوده ممکن است که وب کم در زمان امتحانات پایان ترم به راحتی در دسترس آنان نباشد.
رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: ما نیاز به کار‌های اصولی فرهنگی داریم و متاسفانه در مقایسه با بسیاری از کشور‌های پیشرفته اصولا بین اکثر دانشجویان ما در زمان امتحانات «شیوه تقلب» مطرح می‌شود بنابراین باید این معضل را حل کنیم.
صفوی تاکید کرد: بسیاری از استادان با روش‌های گوناگون تشخیص تقلب و تخلف آشنا هستند و باید بدانیم که در امتحانات حضوری هم میزان تقلب در میان دانشجویان به میزان کم یا زیاد وجود دارد بنابراین ابزار‌ها و آموزش‌های مجازی بهبود پیدا کرده و در عین حال خود دانشجویان هم متوجه این نکته شده اند که انجام تقلب ریسک خوبی نیست، اما به هر حال نمی‌توان میزان تقلب را در امتحانات مجازی دانشجویان به صفر رساند، بلکه می توان کاهش داد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع معضل تقلب گفته است که وزارت علوم مطابق یک مصوبه به تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سراسر کشور ابلاغ کرده تا ارزیابی دانشجویان در بازه ترم انجام شود، یعنی اعضای هیات علمی باید عملکرد دانشجویان را در طول ترم مورد بررسی قرار دهند، زیرا امتحانات پایان ترم تنها درصدی از نمره نهایی دانشجویان را شامل می‌شود.
گزارش/  بازار داغ تقلب با مجازی شدن امتحانات/ وقتی پای سودجویان مجازی به امتحانات پایان ترم هم وارد می شود!/ آگهی های همیار تقلب راهی برای باز کردن سودجویان به آموزش عالی!
تمامی روسای دانشگاهی ترم گذشته را به عنوان یک ترم ویژه و با چالش‌های جدید و بدون تجربه مطرح کردند و با اینکه شیوه آموزش‌های ترم جاری همانند ترم گذشته به دانشجویان ارائه می‌شود، اما بازهم بازار تقلب دانشجویان داغ بوده و بهتر است تا وزارت علوم به شیوه جدی و اساسی‌تر با این معضل برخورد کرده و راهکاری اساسی برای جلوگیری از تقلب دانشجویان ارائه دهد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین